SİNEMADA ANLAM YARATAN BİR ÖĞE OLARAK IŞIK TASARIMI VE ÖRNEK ÇÖZÜMLEMELER

Sinema, anlam üretme mecralarından biri olarak oldukça güçlü bir dil yapısına sahiptir ve her film, sahip olduğu metnin anlamını, görselleştirme yöntemleriyle var eder. Sinemada görüntünün oluşturulmasında, doğal ışık kadar aydınlatma da yaşamsal öğelerden biridir, çünkü yönetmen, sinematografinin diğer unsurlarıyla beraber ışık ve aydınlatma üzerinde biçimsel düzenlemeler yaptığı görüntülerle anlamı yaratabilir. Sinemada ışık tasarımının amacı, belli bir aydınlatma düzeyi elde etmek değil, istenilen etkiyi sağlayan estetik bir yapı kurabilmektir. Bilinçli bir tasarım aracılığıyla, korku, üzüntü, sevinç gibi duygular ışık yoluyla anlam bağıntıları içinde örgülenerek seyircilere aktarılır. Bu çalışmada aydınlatmanın sinemada anlam yaratmak için nasıl kullanıldığı ele alınmış; örneklem olarak seçilen üç filmin içerik analizi yöntemiyle anlamsal çözümlemesiyapılmıştır.

-

As one of the media which produce meaning, cinema has a considerably potent linguistic structure. Every film reproduces the content of its text through methods of visualization. During the production of image in cinema, artificial lighting is an indispensible element just as naturel lighting because the director is able to create meaning in visual images by conducting formal operations on light and its effects. The objective of lighting design in cinema is not obtaining a certain lighting level but constructing an aesthetic structure which reflects the desired effect. Through a conscious design and light effects, feelings like horror, sorrow and happiness can be represented within a web of meanings. This study analyses the methods of using lighting to create meaning in cinema and presents semantic analyses of three films selected as samples through content analysis method

___

  • Abisel N (1989) Sessiz Sinema, A.Ü. B.Y.Y.O. Yayınları, Ankara.
  • Barnwell J (2011) Film Yapımının Temelleri,
  • Literatür Yayınları, İstanbul. Bergman I (1990) Büyülü Fener, Afa Yayınla- rı, İstanbul.
  • Brown B (1996) Motion Picture and Video
  • Lighting, Focal Press, USA. Brown B (2008) Sinematografi- Kuram ve Uygulama, Hil Yayınları, İstanbul.
  • Bordwell D ve Thompson K (2008) Film Sana- tı, De-ki Yayınları, Ankara.
  • Butler A. M (2011) Film Çalışmaları,
  • Kalkedon Yayınları, İstanbul. Burnett R. (2006) İmgeler Nasıl Düşünür, Me- tis Yayınları, İstanbul.
  • Gevgilili A (1989) Çağını Sorgulayan Sinema,
  • Bağlam Yayıncılık, İstanbul. Kılıç L (1994) Görüntü Estetiği, Yapı-Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Millerson G (2002) Lighting for Television and Film, Focal Press, Great Britain.
  • Monaco J (2005) Bir Film Nasıl Okunur, Oğlak Yayınları, İstanbul.
  • Şenyapılı Ö (1998) Sinema ve Tasarım, ODTÜ
  • Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara.
Selçuk İletişim-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi