Postmodern Dönem Fotoğraf Sanatında Kendine Mal Etme: Sherman, Morimura, Ungun

Postmodernizm, varolan görüntülerin yeniden üretilmesine yönelik olarak kendine mal etme eylemiyle, sanatsal söylemde kullanılan bir yöntem olarak dikkat çekmektedir. Özellikle postmodern dönemde fotoğraf sanatı, hazırda varolan görüntüleri alımlamakta ve kendine mal etmektedir. Her türlü düşüncenin fotoğrafik anlamda ifade edildiği ve orijinal bir görüntü üretmenin mümkün olmadığı yargısı egemen olduğu için, varolan görüntülerin yeniden üretilerek güncellenmesi söz konusu olmaktadır. Hazırlanan çalışmada, postmodern sanat içerisinde yeniden üretme bağlamında kendine mal etme eylemi, fotoğraf sanatında bedeni sanatsal bir ifade aracı olarak kurgulama yaklaşımı açısından irdelenmektedir. Bu amaçla, Amerikalı Cindy Sherman'ın “Untitled Film Stills” (İsimsiz Film Kareleri), Japon Yasumasa Morimura'nın “Actress” (Aktris) ve Sebla Selin Ungun'un “Being Star” (Star Olmak) çalışması örneklem olarak seçilmiştir.

APPROPRATION IN THE ART OF PHOTOGRAPHY IN POSTMODERN PERIOD: SHERMAN, MORIMURA, UNGUN

Postmodernism draws attention as a method used in artistic discourse by the act of appropriation of the reproduction of already existing images. Particularly in the postmodern period, the art of photography receives and appropriates these already existing images. In view of the prevalent opinion that all kinds of ideas are expressed photographically and it is not possible to produce an original image, the updating of existing images through reproduction has become the state of the photographic art today. In the current study, the act of appropriation in the context of reproduction within postmodern art has been examined in terms of editing approach using the body as an artistic expression in the art of photography. For this purpose, the studies of American Cindy Sherman’s “Untitled Film Stills”, Japanese Yasumasa Morimura’s “Actress” and Sebla Selin Ungun’s “Being Star” were chosen as examples

___

  • Adair G (1994) Postmodernci Kapıyı İki Kere Çalar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Akay A (1997) Postmodern Görüntü, Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Aral N (2003) Postmodern Süreçte Fotoğrafın Önemi ve Postmodern Fotoğraf, 1. Ulusal Fotoğraf Sempozyumu, 17-20 Aralık, 32-36.
  • Aslan S ve Yılmaz A (2001) Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Postmodernizm, C.Ü. İktisadi İdari Bilimler Derg, 2 (2), 93-108.
  • Atay S (1999) B&W in Colors: Yasumasa, Tayfun, Öteki ve Diğerleri, Papirüs, 24.
  • Barthes R (1992) Camera Lucida, Reha Akçakaya (çev), Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul.
  • Baudrillard J (1998) Simülakrlar ve Simülasyon, Oğuz Adanır (çev), D.E.Y., İzmir.
  • Bauman Z (1998) Postmodernity and Its Discontents, Polity Pres, Cambridge.
  • Benjamin W (1969) The Wortk of Art in The Age of Mechanical Reproduction, Illuminations, Harry Zohn (Translated), Schocken Books, New York.
  • Crimp D (2002) Postmodernizmin Fotoğraf Etkinliği, Sanat Dünyamız, Kemal Atakay (çev), 84, 121-129.
  • Dede V (2002) Uzakdoğu’da Çağdaş Fotoğraf Sanatı, Sanat Dünyamız, 84, 213-217.
  • Ecevit Y (2004) Türk Romanında Postmodernist Açılımlar, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Erutku B (1999) Fotoğraf Akımları ve Kullanı-lan Teknikler, M.Ü.G.S.F. Fotoğraf Bölümü Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Frizot M (1998) A New History of Photography, Könemann, Köln.
  • Game A (1998) Toplumsalın Sökümü: Yapıbozumcu Bir Sosyolojiye Doğru, Mehmet Küçük (çev), Dost Kitabevi, Ankara.
  • Gombrich E H (1992) Sanatın Öyküsü, Bedrettin Cömert (çev), Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Grundberg A (2002) Modernist Akım Sürecinde Fotoğraf ve Sanat, Sanat Dünyamız, Kemal Atakay (çev), 84, 115-119.
  • Harvey D (2003) Postmodernliğin Durumu, Sungur Savran (çev), Metis Yayınları, İstanbul
  • Horrocks C (2000) Baudrillard ve Milenyum, Kaan H. Ökten (çev), Everest Yayınları, İstanbul.
  • İpşiroğlu K Ş ve Eyüboğlu S (1972) Avrupa Resminden Gerçek, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Jameson F (1994) Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Mantığı, Nuri Plümer (çev), YKY, İstanbul.
  • Johnson W S, Rice M ve Williams C (1999) Photography: From 1839 to Today, Taschen, Köln.
  • Kumar K (1999) Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma–Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramlar, Mehmet Küçük (çev), Dost Kitapevi, Ankara.
  • Lester P M (2000) Visual Communication: Images With Messages, Wadsworth, USA.
  • Lyotard J F (2000) Postmodern Durum, Ahmet Çiğdem (çev), Vadi Yayınları, Ankara.
  • Morgan J and Welton P (1992) See What I Mean? An Introduction To Visual Communication, Chapman and Hall Inc, New York.
  • Price D (1997) Surveyors and Surveyed: Photography Out and About, Photography: A Critical Introduction, Liz Wells (ed), Routledge, London, 55-102.
  • Robins K (1991) Into The Image, Photovideo: Photography in The Age of The Computer, Paul Wombell (ed), Rivers Oram Pres, London, 52-77.
  • Robins K (1995) Will Image Move Us Still?, The Photographic Image in Digital Culture,. Martin Lister (ed), Routledge, London and New York, 29-50.
  • Sarup M (2004) Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm, Abdülbaki Güçlü (çev), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Sontag S (1993) Fotoğraf Üzerine, Reha Akçakaya (çev), Altıkırkbeş Yayını, İstanbul.
  • Sözen M ve Tanyeli U (2003) Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Tanyeli U (1997) Post-Modernizm, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt: 3, Hürriyet Ofset, İstanbul.
  • Tokatlı A (2003) Dijital Fotoğraf Geleneği ve Geleceği Üzerine Deneme, 1.Ulusal Fotoğraf Sempozyumu, İstanbul, 73-78.
  • Topçuoğlu N (1992) İyi Fotoğraf nasıl Oluyor Yani?, YKY, İstanbul.
  • Topçuoğlu N (2000) Fotoğraf Ölmedi Ama Tuhaf Kokuyor, YKY, İstanbul.
  • Turner P (1987) History of Photography, Bison Book Ltd. England.
  • Ungun S S (2003) Being Star, Lisans Tezi, DEÜ GSF Fotoğraf Bölümü, İzmir.