İsveç Sinemasından Bir Auteur: Ingmar Bergman ve "Yedinci Mühür"

Bu çalışmada İsveç’in dünya sinemasına kazandırdığı bir usta olan Ingmar Bergman sineması, filmlerinin temaları çerçevesinde incelenmiş ve yönetmenin sinema tarihinde önemli bir yeri olan Yedinci Mühür filmi ele alınmıştır. Bu çerçevede Bergman sinemasına yön veren tematik özelliklerin, sembolik anlamlarla fazlaca yüklü olan Yedinci Mühür’de de yer aldığı dikkati çekmektedir. Bergman Sineması’nı anlamak; onun aile ilişkilerini, yaşantısını, düşüncelerini anlamaktır. Çocukluk ve gençlik yıllarında yaşadıkları, daha sonra filmlerini tümüyle etkileyecek olan Bergman, kendine ait film dili, yarattığı mizansenler ve filmlerinin temalarıyla bir auteurdür ve birçok yönetmeni film dilini oluştururken etkilemiş, onlara esin kaynağı olmuştur. 1956 yapımı olan bu film, gerek sinematografik özellikleri, gerekse senaryosu açısından günümüzde de dünya sinemasının başyapıtları arasındadır.

An Auteur from Swedish Cinema: Ingmar Bergman and "Seventh Seal"

In this study Ingmar Bergman’s cinema who’s an auteur from Swedish Cinema is analysed about their themes and Seventh Seal which is a film of director and very important in world cinema history dealed with. According to this, Bergman’s cinema which’s shaped with thematic characteristics were took place at also Seventh Seal which’s full of symbolic meanings is captured attention. To understand Bergman’s cinema is to understand his family relations, his life and his thoughts. Bergman’s films were influenced by his life in childhood and youth entirely and Bergman is an auteur with his film language, mise en scene which he built and the theme of his films. He affected many director while they build their film language and he is afflatus source for them. This film which was made in 1956 with cinematographic properties and also it’s script, is still one of the masterpiece’s of world cinema.

___

  • Ay T (1994) Ingmar Bergman Sinemasında İntihar, 25. Kare, Sayı: 9, 71-100.
  • Bergman I (1990) Büyülü Fener, Gökçin Taşkın (çev), Afa Yayını, İstanbul.
  • Bergman I (1966) Yedinci Mühür, A. Turan Oflazoğlu (çev), Bilgi Yayınevi, Ankara.
  • Bergman I (1999) İmgeler, Gökçin Taşkın (çev), Nisan Yayınları, İstanbul.
  • Blackwell M J (1997) Gender and Representation: In The Films Of Ingmar Bergman, George G. Schoolfield and Robert E. Bjork (eds), Camden House, Inc., Columbia.
  • Cohen H I (1993) Ingmar Bergman The Art Of Confession, Frank Beaver (eds), Twayne Publishers, New York.
  • Donner J (1972) The Films Of Ingmar Bergman From “Torment” To “All These Women”, Dover Publications, Inc, New York.
  • Dorsay A (1995) 100 Yılın Yönetmeni, Remzi Yayınevi, İstanbul.
  • Elsaesser T (Temmuz- Eylül 1995) Avrupa Sanat Sineması, Gülşen Sayın (çev), 25. Kare, Sayı 12, 4-9.
  • Gervais M (1999) Ingmar Bergman Magician and Prophet, McGill-Queen’s University Press, London.
  • Gibson A (1969) The Silence Of God Creative Response To The Films Of Ingmar Bergman, Evanston and London: Harper&Row Publishers, New York.
  • Gürmen P T (Haziran 2003) Ingmar Bergman Yalnızlığın Ressamı, Sinema, Sayı 98.
  • Lefévre R (1986) Ingmar Bergman, Cüneyt Akalın ( çev), Afa Yayınları, İstanbul.
  • Norman B (1997) Yüzyılın En İyi Yüz Filmi, Vehbi Sargın, Jale Mutlu (çev), Afa Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk S R (2000) Sinemada Kadın Olmak, Alan Yayınları, İstanbul.
  • Savaş H (2003) Sinema ve Varoluşçuluk, Altıkırkbeş Yayınları, İstanbul.