HOLLYWOOD SİNEMASINDA ÇOCUK HACKERLAR

Günümüz dijital çağında her türlü enformasyona çok daha hızlı erişme imkânı bulaninsanlık, özellikle kişisel bilgisayarlar, cep telefonları ya da tabletler aracılığıyla enformasyona etki edebilme fırsatı da yakalamış durumdadır. Dahası, ‘dijital yerliler’ olarakadlandırılan ve özellikle 1980’lerin başından itibaren ‘ağ toplumu’ içinde büyüyen çocukların dijital dünyaya çok daha hızlı adapte olabildikleri söylenebilir. Dolayısıyla her geçengün dijital veriler üzerine çok daha fazla etkide bulunan ‘bilgisayar dâhisi’ çocuklar görmek mümkündür. Çalışma bu noktadan hareketle, internetin ana vatanı ve çıkış noktasıolan Amerika’nın sinema filmlerindeki bilgisayar dâhisi çocuklara yönelmiştir. Bu açıdanbilgisayar dâhilerine (hacker) yer veren Hollywood filmleri arasından WeirdScience (1985), The Dirt Bike Kid (1985), Masterminds (1997) ve Let’s Be Evil (2016),örnekleme dâhil edilerek incelenmiş; çocuk hackerlar benzerlikleri ve farklılıkları açısındandeğerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeyi yaparken gerek bilgisayar teknolojisinin, gerekseçocuk hackerların tarihsel süreçte nasıl bir dönüşüm yaşadığını ortaya koyabilmek adına,‘tarihsel eleştiri’ kullanılmıştır.

CHILD HACKERS IN HOLLYWOOD CINEMA

In this digital era, people not only reach any kind of information instantly but also find the opportunity to effect such information via personal computers, mobile phones or tablets. Furthermore, it can be argued that children, who are called `digital natives` and who have grown up in the `network society` since the early 1980s can be adapting much faster to the digital world. Thus, these children can have an impact on the digital data which lead us to see more and more ‘computer geniuses’ day by day. From this point of view, this study turns to computer genius children in the cinema movies of America, where the home and the exit point of the internet. Among the Hollywood movies including hackers, Weird Science (1985), The Dirt Bike Kid (1985), Masterminds (1997), and Let`s Be Evil (2016) are taken as sample. Also, this work evaluates child hacker characters of these movies in terms of similarities and differences. In this assessment, historical criticism has been used in order to be able to show how child hackers and computer technology has been transformed in historical process.

___

  • Anderson A C (2002) Violent Video Games and Aggressive Thought, Feelings and Behaviors, Sandra L. Calvert, Amy B. Jordan, Rodney R. Cocking (eds), Children in The Digital Age, Praeger Puplishers, Westport.
  • Andrews I W (2000) Children’s Films, Garland Publishing, New York.
  • Ariès P (1962) Centuries of Childhood, Robert Baldick (translated), Jonathan Cape Ltd., Great Britain.
  • Bazin A (2011) Sinema Nedir?, İbrahim Şener (çev), Doruk Yayınları, İstanbul.
  • Corrigan T (2011) Film Eleştirisi, Ahmet Gürata (çev), Dipnot Yayınevi, Ankara.
  • Denizci Ö M (2008) Bilişim Çağında Nanoteknoloji Olgusu ve İletişim Sürecine Yansımaları, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sos. Bil. Enst., İstanbul.
  • Düzcan E (2017) Çocuk Gözüyle Anlatmak: Sinemada Çocukluğun Büyüme Serüveni, TRT Akademi, 4(2), 398-417.
  • Eriş U (2009) Türkiye’de Kırıcı (Hacker) Kültürü, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sos. Bil. Enst., Eskişehir.
  • Heywood C (2003) Baba Bana Top At: Batıda Çocukluğun Tarihi, Esin Hoşsucu (çev), Kitap Yayınevi, İstanbul.
  • İdris M (2017) Çocukluğun Dijitalleşmesi Çocuğun Dijital Zehirlenmesi, TRT Akademi, 4(2), 598-602.
  • Huizinga J (2000) Homo Ludens, Mehmet Ali Kılıçbay (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Kabadayı L (2013) Film Eleştirisi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Köker E (2007) Popüler Kültür Bağlamında Günümüz Toplumlarında Çocukluğa Verilen Yeni Biçim ve İşlev, Nihal Ahioğlu, Neslihan Güney (eds), Popüler Kültür ve Çocuk, Dipnot Yayınları, Ankara.
  • Lebeau V (2008) Childhood and Cinema, Reaktion Books, London.
  • Lennard D (2014) Bad Seeds and Holy Terrors, State University of New York Press, Albany.
  • Lury K (2010) The Child in Film, I.B.Tauris & Co Ltd., London.
  • Mattelard A & Mattelart M (2016) İletişim Kuramları Tarihi, Merih Zıllıoğlu (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Morgan S (2017) Hacker Movies List, https://cybersecurityventures.com/moviesabout-cybersecurity-and-hacking/, Erişim Tarihi: 25.01.2018.
  • McGonigal J (2010) Gaming Can Make A Better World, TED2010, http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.ht ml, Erişim Tarihi: 16.01.2018.
  • Olson D (2017) Black Children in Hollywood Cinema, Palgrave Macmillan, New York.
  • Öcel N (2001) Türk ve Dünya Sinemasında Çocuk İmgesi, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Özden Z (2004) Film Eleştirisi, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Plumb H J (1971) The Great Change in Children, Horizon: A Magazine of The Arts, 13(1),
  • Prensky M (2001a) Digital Natives, Digital Immigrants (Part I), On The Horizon, 9(5), 1-6, https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20 Natives ,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf, Erişim Tarihi: 03.01.2018.
  • Prensky M (2001b) Digital Natives, Digital Immigrants (Part II), On the Horizon 9(6), 1-6. http://d.scribd.com/docs/25yfw2gwramobinjk3vt.pdf, Erişim Tarihi: 03.01.2018.
  • Postman N (1995) Çocukluğun Yokoluşu, Kemal İnal (çev), İmge Kitabevi, Ankara. Mansell R & Wehn U (1998) Knowledge Societies: Information Technology for Sustainable Development, Oxford University Press, New York.
  • Sanders B (1999) Öküzün A’sı: Elektronik Çağda Yazılı Kültürün Çöküşü ve Şiddetin Yükselişi, Tahir Şehnaz (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Smith J S (2005) Children, Cinema and Censorship, I.B. Tauris & Co Ltd., London.
  • Scahill A (2015) The Revolting Child in Horror Cinema, Palgrave Macmillan, New York.