DUVARA KARŞI VE ZENNE FİLMLERİNE DRAMATURJİK BİR YAKLAŞIM

Bu makale, film anlatılarında eyleyen konumundaki bireyin benliğinin nasıl ve hangi etkiler altında inşa edildiğini anlama üzerinedir.2000'ler sonrası Türk sinemasına odaklanan bu çalışmada araştırma nesneleri olarak seçilen Duvara Karşı ve Zenne adlı filmler, sembolik etkileşimciliğin içinde yer alan dramaturjik yaklaşım temelinde incelenmekte, ayrıcatahakküm ve direniş, toplumsal cinsiyet ve hegemonik erkeklik kavramlarından da yararlanılarak ele alınmaktadır. Yapılan çözümleme sonucunda eyleyen konumundaki bireylerin toplum tarafından kabul görmeyen çeşitli gizli senaryolara sahip olduğu, bu senaryoların doğasında bulunan yıkıcı bilginin ifşa olmaması adına izleyiciye sahne önünde çeşitli makbul performanslar gerçekleştirmek zorunda kaldığı, bir yandan isevar olma kudretini arttıracak olan arzu nesnesine sahne arkasında ulaşmaya çalıştığı tespit edilmiştir. Sonuç olarakher iki anlatının da sonunda toplumsal metinlerin bireyin benliğini değiştiren ve dönüştüren hatta nihayetindebireyi öteki ilan ederek yok eden bir güce sahip olduğu görülmüştür.

___

  • Berberoğlu B(2009) Klasik ve Çağdaş Sosyal Teoriye Giriş: Eleştirel Bir Perspektif, Can Cemgil(çev), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • CONNELLR (1998) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar: Toplum, Kişi ve Cinsel Politika, Cem Soydemir(çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • DE CERTEAU M (2009)Gündelik Hayatın Keyfi-1: Eylem, Uygulama, Üretim Sanatları, Lale Arslan Özcan (çev), Dost Kitabevi, Ankara.
  • DONOVAN J (2010) Feminist Teori, Aksu Bora, Meltem Ağduk Gevrek, Fevziye Sayılan (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • DÖKMEN Z (2010) Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ERKILIÇ H (2011) Türk Sinemasında Hegemonik Erkeklik: Kahramandan Anti-Kahramana Erkeklik Temsilleri, İlker Erdoğan (der),Medyada Hegemonik Erkeklik ve Temsil, Kalkedon Yayınları, İstanbul, ss. 231-242
  • FOUCAULT M (2012)İktidarın Gözü, Ferda Keskin (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • GOFFMAN E (2012) Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Barış Cezar (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • KILINÇ K (2006) Toplumsal Cinsiyetin Mekansal Tarihini Yeniden Yazmak: Mimarlık ve Kadın Kimliği Üzerine Kuramsal Bir Çerçeve, Kadın Çalışmaları Dergisi, 1, 16-23.
  • LAYDER D (2010) Sosyal Teoriye Giriş, Ümit Tatlıcan (çev), Küre Yayınları, İstanbul.
  • NAZLI A (2006) Modernitenin Ötekisi: Kadın ve Bedeni, Kadın Çalışmaları Dergisi, 1, 10-15.
  • ÖZTÜRKS (2012) Mekan ve İktidar: Filmlerle İletişimin Altpolitikası, Phoenix Yayınevi, Ankara.
  • POLOMA M (2012) Çağdaş Sosyoloji Kuramları, Hayriye Erbaş (çev), Palme Yayıncılık, Ankara.
  • RITZER G (2013a) Sosyoloji Kuramları, Himmet Hülür (çev), De Ki Basım Yayım, Ankara.
  • RITZERG (2013b) Modern Sosyoloji Kuramları, Himmet Hülür (çev), De Ki Basım Yayım, Ankara.
  • SEGAL L (1992) Ağır Çekim: Değişen Erkeklikler Değişen Erkekler, Volkan Ersoy (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SCOTT C (1995)Tahakküm ve Direniş Sanatları: Gizli Senaryolar, Alev Türker (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SANCAR S (2009) Erkeklik: İmkansız İktidar (Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler), Metis Yayınları, İstanbul.