Belgesel Sinemanın Doğruya Ulaşma Yolları

Gerçek, bilinçten bağımsız olarak varolan ya da düşünülen, tasarımlanan, imgelenen şeylere karşıt olarak varolandır. Gerçeklik ise bilenden, bilinçten bağımsız olarak varolan şeylere ilişkin bir özelliktir. İşte bu  varolanın özne tarafından algılanmasıyla birlikte, varolan, özne için bir nesne konumuna gelir. Nesneden özneye doğru hızlı bir bilgi akışı başlar.  Bu bilgi akışı sonucunda bilinçte oluşan, nesnenin bir kopyası değil, imgesidir. Belgesel filmin de “gerçekliğin yaratıcı biçimde işlenmesi/yorumlanması” biçiminde tanımlandığı anımsanacak olunursa, buradaki gerçek; özneden bağımsız olarak varolan gerçek ya da gerçeklik değil, nesnedeki özelliklerin öznedeki imgesidir, denebilir. Bir başka söyleyişle sanatçı, algıladığı nesneye ait yapı özelliklerinden hareket ederek bilincinde bir imge yaratır. Belgesel filmin  ele aldığı da,  bu imge ve bu imgeye ait özelliklerdir. Öznede oluşan imgenin, tasarımın, yargının, düşüncenin kısaca bilgi oluşumunun nesneye uygunluğu da bizi doğru kavramına götürür. Doğrunun elde edilmesi sırasında izlenmesi gereken yol ise bilimsel yöntemdir. Bilimsel bir araştırmanın inanırlığını sınamaya yarayan en temel iki ölçütün ise geçerlik ve güvenirlik olduğu düşünüldüğünde, bu çalışmada geçerli ve güvenilir bir bilimsel araştırma gerçekleştirmek için alınması gereken önlemler tartışılmaya çalışılmıştır.

___

  • Akarsu B (1979) Çağdaş Felsefe Akımları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Akarsu B (1998) Felsefe Terimleri Sözlüğü, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Bazin A (1995) Sinema Nedir? İ. Şener (çev), Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Büker S (1989) Film ve Gerçek, Anadolu Üniversitesi Eğitim Teknolojisi ve Yaygın Eğitim Vakfı Eğitim Araştırma ve Bilimsel Yayınları, Eskişehir.
  • Denkel A (1998) Bilginin Temelleri, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Ekiz D (2003) Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş, Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Erdoğan İ (1998) SPSS Kullanımı Örnekleriyle Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri Ampirik Bilimsel Araştırmanın Temel İlkeleri ve Sorunları, Emel Matbaası, Ankara.
  • Grierson J (1968) Belge Film Üzerine: Belge Filmin Baş İlkeleri, A. Göktürk (çev), Türk Dili Aylık Dil Ve Edebiyat Dergisi, Sinema Özel Sayısı, Cilt XVII, Sayı 196, s. 343-347, Güven S (1996) Toplumbilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ezgi Kitapevi, Bursa.
  • Hançerlioğlu O (1989) Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Belgesel Sinemanın Doğruya Ulaşma Yolları (199-211) 211
  • Karasar N (1982) Bilimsel Araştırma YöntemiKavramlar, İlkeler, Teknikler- Matbaş Matbaacılık ve Ambalaj Sanayi, Ankara.
  • Kuş E (2003) Nicel- Nitel Araştırma Teknikleri, Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi?, Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Mayring P (2000) Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş, Nitel Düşünce İçin Bir Rehber, Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun (çev), Baki Kitapevi, Adana.
  • Püsküllüoğlu A (1995) Türkçe Sözlük, Yapı Kredi yayınları, İstanbul.
  • Rotha P (2000) Belgesel Sinema, İbrahim Şener (çev), İzdüşüm Yayınları, İstanbul.
  • Şimşek H (1997) 21. Yüzyılın Eşiğinde Paradigmalar Savaşı: Kaostaki Türkiye, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Tepe H (2003) Platon’dan Habermas’a Felsefede Doğruluk ya da Hakikat, İmge Kitapevi, Ankara.
  • Timuçin A (2000) Felsefe Sözlüğü, Felsefe Dizisi, Bulut Yayınları, İstanbul.
  • Tunalı İ (2004) Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın, İstanbul.
  • Tunalı İ (2002) Sanat Ontolojisi, İnkılâp Kitabevi, İstanbul.
  • Tunalı İ (1989) Estetik, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Tunalı İ (1983) Felsefenin Işığında Modern Resim, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yıldırım A ve Şimşek H (1999) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.