SANAT ESERİNDE HAKİKAT: MARTIN HEIDEGGER VE WALTER BENJAMIN

Bir sanat eserinde aranan şeylerin başında yansıtmış olduğu hakikat gelmektedir. Ancak bu arayışta, sanat eserinde hakikate nasıl ulaşılabildiği konusunda bir belirsizlik hakimdir. Bu da, sanat eserinde hakikate ulaşma çabasında bir yandan Heidegger’in ortaya koymuş olduğu hakikati sanat eserinin nesnesinde gören ve bir diğer yandan da Benjamin’in ortaya koymuş olduğu sanat eserinin hakikatini öznel deneyimin yaşantıları içerisinde gören iki farklı yaklaşımı beraberinde getirmiştir. Dolayısıyla biz de bu yazımızda fenomonolojik ve analitik bir metot izleyerek ilk önce Heidegger’in nesnenin kendisini açması olarak ifade ettiği hakikat anlayışını daha sonra Heidegger ile karşıt bir argüman içerisinde bulunan Benjamin’in alegori kavramı üzerinden hakikati nasıl ortaya konulduğuna yoğunlaşacağız. En son olarak da Heidegger ve Benjamin’in bir karşılaştırmasını yaparak sanat eserinde hakikatin hangi sınırlar içerisinde kalabileceğini ele alıp tartışmaya çalışacağız.
Anahtar Kelimeler:

Hakikat, Eser, Nesnesel, Alegori

___

  • KAYNAKÇA Alexander Gelley, “ Contexts of the Aesthetic in Walter Benjamin” MLN, Vol. 114, No. 5, Comparative Literature Issue (Dec., 1999), s. 933-961 Kadir Çüçen,” Heidegger ve Felsefe” FLSF Dergisi, Sayı.1, s:7-24 Marcus Bullock and Michael W. Jenning(ed.), Walter Benjamin, Selected Writings Volume I, The Belknap press of Harward University Press, London 2002 Martin Heidegger, An Introduction to Metaphysics , Anchor Books, New York 1961 Martin Heidegger, Basic Writings, Harpetcollins Publishers, New York 1993 Martin Heidegger, Nedir Bu Felsefe, Ali Ilgat(çev.), Afa yayınevi, İstanbul 1995 Martin Heidegger, Sanat Eserinin Kökeni, Fatih Tepebaşı(çev.) De Ki yayınevi, Ankara 2011 Martin Heidegger, Varlık ve Zaman, Aziz Yardımlı(çev.), İdea yayınevi, İstanbul 2004 Martin Heidegger, Tekniğe İlişkin Soruşturma, Doğan Özlem(çev.), Paradigma yayınevi, İstanbul 1998 Miriam Bratu Hansen, “Benjamin’s Aura”, Critical Inquiry, Vol. 34, No. 2 (Winter 2008), s. 336-375 Tuğba Genç” Heidegger, Modern Bilim Ve Sanat” Ethos Dergisi, 2008, Sayı. 2\4, s:1-14 R. Raj Singh, “Heidegger and the World in an Artwork”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 48, No. 3 (Summer, 1990), s.215-222 Robert B. Stulberg, “Heidegger and the Origin of the Work of Art: An Explication”, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 32, No. 2 (Winter, 1973), pp.257-265 Rolf J. Goebels(ed.), A Companion to the Works of Walter Benjamin, Camden House, Boydell & Brewer, 2009 Walter Benjamin, Brecht’i Anlamak, Haluk Barışcan ve Güven Işısağ(çev.), Metis yayınevi, İstanbul 2011 Walter Benjamin, Estetize Edilmiş Yaşam Alman faşizmin düşünsel oluşumları, Ünsal Oskay(Sunan), Der Yayınevi, İstanbul 1995 Walter Benjamin, The Origin of the German Trajic Drama, John Osborne(translate), Verso Publish, London and New York, 1998 Walter Benjamin, Pasajlar, Ahmet Cemal(çev.), Yapı Kredi yayınevi, İstanbul 2001 Walter Benjamin, Son Bakışta Aşk, Nurdan Gürbilek (sunuş ve hazırlayan), Metis yayınevi, İstanbul 2012