KUR’AN’DA “ÂLEMÎN” SÖZCÜĞÜNÜN TOPLUMDILBILIM AÇISINDAN ÇÖZÜMLEMESI
Bu
makale, Kur'an'daki “âlemin” sözcüğünü temel alarak, ilahi hitabın
dilinin ontolojik olmadığını, ilahi hitabın dilinin sosyolojik bir çerçevede
olduğunu ileri sürmektedir. Kur’an’da âlemîn sözcüğünün anlamını
inceleyen bazı araştırmalar mevcuttur. Bu araştırmalarda, “Âlemlerin Rabb’i”
ifadesindeki âlemler sözcüğü ve Allah’ın âlemlerin Rabb’i oluşu konu
edinilmektedir. Bir sözcüğün Kur’an’daki ve ilk muhataplardaki anlamlarının
belirlenmesi bağlamında, bu sözcüğün kullanım alanları sistematik olarak
sunulmuştur. Âlem sözcüğünün salt Kur’an’daki anlamlarını çözümlemeyi
amaçladığımızdan, felsefe, kelam ve tasavvuf literatürüne yer verilmemiştir.
Makalenin sonucunda, ilahi hitabın dilinin ontolojik olmadığı, ilahi hitabın
dilinin sosyolojik olduğu görülmekte ve felsefi düşüncenin Kur’an tefsirlerine
etkisi ortaya konulmaktadır.
___
- Askerî, Ebû Hilâl, el-Furûku’l-Luğaviyye, thk. Muhammed İbrâhim Selîm, Kahire trs, 274.
- Beydâvî, Muhammed b. Ömer eş-Şîrâzî, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’v’il, Thk. Muhammed Abdurrahmân Maraşlı, Beyrut h. 1418.
- Calderini, Simonetta, “Tafsîr of ‘Âlemîn in Rabb in Rabb al-‘Âlemîn, Qur’ân1:2”, Bulletin of School of Orientaland African Studies, University of London, Vol. 57, No. 1, pp. 52-85.
- Ebû Heyyân, Muhammed b. Yusûf, Tefsîr’u Bahri’l-Muhît, thk. Beyrut 1993.
- Ebû Ubeyde, Ma’mer b. Musennâ et-Tenîmî, Mecâzu’l-Kur’ân, Kahire trs.
- Esed, Muhammed, Kur’an Mesajı, trc. Cahit Kontak- Ahmet Ertürk, İstanbul 1996.
- Ezherî, Muhammed b. Ahmed, Tehzîbu’l-Luğa, Thk. Muhammed Ivad Murib, Beyrut 2001.