“İCTİHÂD” KAVRAMININ CÂFERÎ ÂLİMLERCE KABULÜNÜN TARİHSEL SÜRECİ

Bakır es-Sadr, ed-Durûs adlı kitbının bu bölümünde İctihâd kavramını ele almaktadır. Câferî usûlcüler tarafından ictihâd kavramının kabulü, tarihî seyir içerisinde farklılıklar arz etmektedir. Önceleri reddedilen kavram hicri yedinci yılda yaşayan Muhakkik Hili’yle birlikte kabul edilmiş ve günümüze kadar geliştirilmiştir. İctihâdın tarihi süreç içerisinde geçirdiği bu devreler hakkında kapsamlı açıklamayı Sadr’ın bu eserinde bulmaktayız. “İctihâd” kavramının tarihî gelişimi hakkında Câferî camiada yapılan yakın dönem çalışmalarda konuyla alakalı bilginin genelde, ya birebir söz konusu kitabın bu bölümünden alınma ya da içerik açısından bu kitapta işlenenlerle çok yakın olduğunu görülmektedir. Câferi alimlerin tarihi süreç içerisinde ictihâda bakışını kapsamlı bir özeti mahiyetinde olan bu yazının tercümesini ilginize sunuyoruz.

THE HISTORICAL PROCESS OF THE CONCEPT OF İ İCTİHÂD

In this section of al-al-Sadr, ed-Durûs, Copper discusses the concept of kit jihad. The adoption of the concept of ictihâd by the Juhi rulers presents differences within the historical course. The concept, which was previously rejected, was accepted together with the Muhakkik Hili who lived in the seventh year of the hijri and was developed to the present day. In this work we find a comprehensive explanation of these circuits in the historical process. In recent studies on the historical development of the concept of tedir Ijtihad olduğun, it can be seen that the relevant information is generally very close to the works taken from this section of the book in question, or in terms of content. We present the translation of this manuscript, which is a comprehensive summary of the view of sunuy guru uz in the historical process.

___

  • Muhammed b. Mansûr b. Ahmed İbn İdrîs Hillî, es-Serâiru’l-Hâvî li Tahrîri’l-Fetvâ, (Kum: Defterü İntişârâtü İslâmî, 1410),