TANER CEYLAN’IN RESİMLERİNDE ANTİK MİTOLOJİK KARAKTERLERİN ve İKONOGRAFİK SİMGELERİN YORUMLANMASI

Mitolojik imgeler, tarih boyunca birçok sanatçının resimlerine konu olmuştur. Günümüz sanatçılarından Taner Ceylan’ın “Altın Çağ” serisi, antik dünyanın mitlerini ve mitolojik karakterlerini farklı çağdaş sahnelere aktararak yeniden kurar. Sanatçının “Altın Çağ” serisi, farklı malzeme ve tekniklerle betimlenmiş resim ve heykellerden oluşmaktadır. “Persephone”, “Cyparissus” ve “Divine Ego” resimleri hem hikâyenin ele alınış biçimiyle hem de benzer biçimsel ve teknik özelliklere sahip olmaları açısından belirleyicidir. Bu makalenin amacı, sanatçının “Altın Çağ” serisinde yer alan diğer çalışmalardan belirgin bir biçimde ayrışan bu üç resmindeki mitolojik ve ikonografik imge kullanımını, biçimsel, kavramsal ve sembolik yönleriyle incelemektir. Aynı mitolojik ve ikonografik hikayeleri ele alan farklı tarihsel dönemlere ait sanat yapıtları ile sanatçının çalışmaları arasındaki ilişki incelenirken sanatçının diğer yapıtlarında görülen genel üslup özellikleri de dikkate alınmıştır. Ceylan’ın resimsel tavrı içinde Antik Mitolojiden hikâyelerin ve Hıristiyan İkonografisine dair sembollerin yer aldığı bu çalışmalar, günümüz resminde mitolojik imgelerin ve ikonografik simgelerin kullanımı açısından ilgi çekicidir.

INTERPRETATION OF ANCIENT MYTHOLOGICAL CHARACTERS AND ICONOGRAPHIC SYMBOLS IN TANER CEYLAN’S PAINTINGS

Mythological images have been the subject of many artists’ paintings throughout history. “Golden Age” series of Taner Ceylan reconstructs mythological characters of the ancient world by transferring them to different contemporary scenes. The artist’s “Golden Age” series consists of paintings and sculptures depicted with different materials and techniques. “Persephone”, “Cyparissus” and “Divine Ego” paintings are decisive both in terms of the way the story is handled and in terms of having similar formal and technical features. The aim of this article is to examine the use of mythological and iconographic images in these three paintings of the artist, which differdistinctly from other works in the “Golden Age” series, in terms of formal, conceptual and symbolic aspects. While examining the relationship between the works of the artist and the works of art belonging to different historical periods that deal with the same mythological and iconographic stories, the general stylistic features of the artist’s other works were also taken into consideration. These works, in which the stories of Ancient Mythology and symbols of Christian Iconography take place in Ceylan’s pictorial attitude, are also interesting in terms of the use of mythological images and iconographic symbols in today’s painting.

___

Benjamin Walter. (1940), Pasajlar, (A. Cemal, Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Bosch, Hieronymus van Aken. (1984). Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi. (Cilt.19, s.1030). İstanbul: Anadolu Yayıncılık.

Can, Şefik. (2014). Klasik Yunan Mitolojisi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

De Rynck, Patrick. (2016). Resim Nasıl Okunur?. (S. Yüzgüller, N. Karasu Gökçe, Çev.), İstanbul: Hayalperest.

Erhat, Azra. (2007). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Gibson, Clare. (2013). Semboller Nasıl Okunur?. (C. Alpan, Çev.), İstanbul: Yem Yayın.

Gardin, N., Oleranshaw R. (2014). Larousse Semboller Sözlüğü. (B. Akşit, Çev.), İstanbul: Bilge Kültür Sanat.

Peccatori, Stefano. (2002). Art Book- Bosch. (N.Gökçeoğlu, Çev.), Ankara: Dost Kitabevi.

Duyguların Ressamı Taner Ceylan. (2017, 02 Haziran). Hemington. Erişim: 20.09.2019. http://blog.hemington.com.tr/duygularin-ressami-taner-ceylan/

Kavrakoğlu, Füsun. (2014), Çağdaş Sanata Varış-Sembolizm 2. Erişim: 21.06.2018. http:// blog.kavrakoglu.com/cagdas-sanata-varis-27-sembolizm-2/

Sönmez, Ayşegül. (2006). Taner Ceylan’la Söyleşi ve Taner Ceylan Resmi Üzerine. Sanatatak. Erişim: 15.05.2018. www.sanatatak.blogspot.com.tr/2007/05/Taner-ceylanla-sylei-ve-taner-ceylar.html

Tanış, Tolga. (2009, 8 Mart). İşte yaşayan en pahalı Türk ressamı!. Hürriyet. Erişim: 18.04.2018. http://www.hurriyet.com.tr/iste-yasayan-en-pahali-turk-ressami-11160485.

Taner Ceylan finds his way in the art world. (2012, 21 Kasım). Hürriyet Daily News. Erişim: 17.03.2018. https://www.hurriyetdailynews.com/taner-ceylan-finds-his-way-in-the-artworld-35062

Taner Ceylan Özel Röportaj. (2015, 4 Ocak). Gzone. Erişim: 13.05.2018. http://gzone.com. tr/taner-ceylan-ozel-roportaj/

Yavuz, Saliha. (2013, 18 Kasım). Taner Ceylan Röportajı. Artfulliving. Erişim: 20.04.2018. https://www.artfulliving.com.tr/sanat/taner-ceylan-roportaji-i-865

Yerebakan, O.Can. (2017, 5 Mayıs). Latest Works From The Golden Age. Artspeak. Erişim: 30.03.2018. https://www.artspeak.nyc/home/2017/5/5/taner-ceylan