TANER CEYLAN’IN KAYIP RESİMLERİNDE YALNIZLIK

Çağdaş Türk resminin fotogerçekçi ressamları arasında yer alan Taner Ceylan eserlerinde genel olarak bireyin duygularını resmetmektedir. Bu duygulardan birisi olan “yalnızlık” duygusu sanatçının “Kayıp Resimler” isimli resim serisinde sıklıkla betimlenmiş olması açısından dikkati çekmektedir. Bu nedenle, söz konusu resim serisi üzerine yapılan bir araştırma ile hem sanatçının eserlerinde referans olarak görülebilen yalnızlık duygusunun estetik yorumunu yapmak hem de sanatçının betimlediği semiyotik açıdan değer taşıyan unsurları anlamak amaçlanmaktadır. Bir başka hedefi de bilim - sanat literatürüne katkı sağlamak olan araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde sanatçının özgeçmişi ve sanat anlayışını ortaya koymak amacıyla biyografya incelemesi yapılmıştır. İkinci bölümde, söz konusu resim serisinde yer alan resimlerden bazıları konu paralelinde incelenmiştir. Üçüncü bölümde, bu resim serisinin son resmi olan “Bahar Zamanı” isimli resim, serinin diğer resimlerinden farklı görsel kodlar içermesi bakımından semiyotik olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuç bölümünde bulgular birlikte çözümlenmiştir. Yapılan araştırma neticesinde Ceylan’ın yalnızlık duygusunu ülkesinin tarihsel açıdan önemi olan toplumsal konuları ve tanık olduğu çağın önemli bir olayı bağlamında yorumladığı saptanmıştır. Sanatçının kendi dünyasında duyduğu yalnızlığı geçmiş ve şimdiki zamana ait yaşanan olaylarla özdeşim kurmak yoluyla tasvir ettiği düşünülmüştür.

LONELINESS IN TANER CEYLAN’S LOST PAINTINGS

Taner Ceylan, who amongs the photorealist painters of contemporary Turkish painting, generally portrays the emotions of the individual in his artworks. The emotion of “loneliness”, which is one of these emotions, draws attention in terms of being depicted frequently in the artist’s painting series named “The Lost Paintings”. For this reason, it is aimed to make a research about this painting series both to form an aesthetic interpretation of the emotion of loneliness which can be seen as a reference in the artworks of the artist and to understand the artist’s depictions which have semiotic values. The research which has also another goal that is to contribute to the science and art literature consists of three chapters. In the first chapter, biography analysis is investigated to reveal the artist’s résumé and statement. In the second chapter, some of the artworks from this painting series are exemplified in parallel with the subject. In the third chapter, the last artwork of this painting series called “Spring Time” is analyzed semiotically because of the fact that it has different visual codes from the other paintings. Findings obtained from the research are resolved together in the conclusion part. As a result, it is found that Ceylan interpreted the emotion of loneliness in the context of his country’s historically important social issues and an important event of the era he witnessed. It is thought that the artist describes the loneliness he felt in his inner world by identifying himself with the events of the past and present

___

Aksel, Selcan. (5 Ocak 2006). Uçta ve Estetik Bir Tören. Cumhuriyet Gazetesi, s. 14.

Antmen, Ahu. (28 Aralık 2005). Sanat Eleştirisi: Taner Ceylan / ‘De – Kompoze’. Radikal Gazetesi, s. 24.

Aras, Ayşe Funda. (2002). An Meselesi. Skala Dergisi, 19, s. 51-56.

Asher, S. R., Hymel, S., Renshaw, P. D. (1984). Loneliness in children. Child Development, 55/4, s. 1456-1464.

Bardakçı, Murat. (16 Şubat 2014). İşte, Kanuni Süleyman’ın Evlât ve Torun Katli Raporu. Erişim: 07.09.2019. https://www.haberturk.com/yazarlar/murat-bardakci/922087-iste-kanuni-suleymanin-evlat-ve-torun-katli-raporu

Buluş, Mustafa. (1997). Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3/3, s. 82-90.

Çağlar, M., Parlar, Y. (28 Ekim 2014). Taner Ceylan. Erişim: 12.02.2020. https://guncellemeblog.wordpress.com/2014/10/28/taner-ceylan/

Çağlar, Defne. (2017). The Invisible Paint – Taner Ceylan. Erişim: 22.10.2019. https://www. basedistanbul.com/2017/02/03/the-invisible-paint-taner-ceylan/

Çakırlar, C., Delice, S. (2013). Spring Time. Claire Darow Mosier ve Bethanie Brady (Ed.). The Lost Paintings, s. 82. İtalya: Grafiche Damiani.

Çobankent, Yeşim. (28 Aralık 2002). Bu Erkekleri Giydir, Beni Tekrar Ara. Hürriyet Gazetesi Cumartesi Eki, s. 1-15.

De Jong Gierveld, J., Van Tilburg, T., Dykstra, P. A. (2006). Loneliness and Social Isolation. Anita L. Vangelisti ve Daniel Perlman (Ed.). The Cambridge Handbook of Personal Relationships, s. 485-500. New York: Cambridge University Press.

Diriöz, Ali Oğuz. (2011). Bağımsızlığından Günümüze Tunus’a Kısa Bir Bakış. Ortadoğu Analiz Dergisi, 3 / 36, s. 79-82.

Duran, Türkan. (2007). I. Abdülhamid’in Kızı Esma Sultan’ın Hayatı (1778-1848). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Erten, Özlem İ. (2009). Sotheby’s Çağdaş Türk Sanatı Müzayedesi’nde 1,307,400 Pound’luk Ciro Yaptı. Erişim: 14.02.2020. http://lebriz.com/pages/lsd.aspx?lang=TR§ionID=5&articleID=496&bhcp=1

Holt-Lunstad, J., Smith, T. B., Baker, M., Harris, T. ve Stephenson, D. (2015). Loneliness and social isolation as risk factors for mortality: a meta-analytic review. Perspectives on Psychological Science, 10/2, s. 227-237.

İpek, Murat (1995). Yaşamını Sanata Dönüştürebilen Bir Sanatçı Taner Ceylan. Anons Plastik Sanatlar Dergisi, 53-54, s. 22 – 23.

Jones, Warren H. (1981). Loneliness and social contact. The Journal of Social Psychology, 113/2, s. 295-296.

Kök, S., Tekerek, M. (2013). Sokak Siyasetinden Sosyal Ağlara Yeni Aktivizm: Arap Baharı Deneyimi. Ahmet Hamdi Aydın, İsmail Bakan ve Mahmut Yardımcıoğlu (Ed.). II. Bölgesel Sorunlar ve Türkiye Sempozyumu Bildiri Kitabı, s. 59-65. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.

Öğünç, Pınar. (1 Mayıs 2010). Domestik Ne Kadar Erotik. Radikal. Erişim: 21.04.2014. http://www.radikal.com.tr/hayat/domestik_ne_kadar_erotik-994537

Peplau, L. A., Perlman, D. (1998). Loneliness. Encyclopedia of Mental Health, 2, s. 571-581.

Romi, Nora. (24 Aralık 1995). Sosyeteyi Fena İşletti. Milliyet Gazetesi Pazar Eki, s. 1-3.

Sönmez, Ayşegül. (2005). “De – compoze” Bir Roman Sergi. Milliyet Sanat Dergisi, 561, s. 22-23.

Şimşek, Mahmut Sami. (31 Ocak 2010). Esma Sultan Osmanlı’nın İlk Kadın Padişahı Olacaktı. Yeni Şafak Pazar Eki. Erişim: 07.09.2019. https://www.yenisafak.com/yenisafakpazar/ esma-sultan-osmanlinin-ilk-kadin-padisahi-olacakti-238683

Şişman, M., Turan, S. (2004). Bazı Örgütsel Değişkenler Açısından Çalışanların İş Doyumu ve Sosyal-Duygusal Yalnızlık Düzeyleri (MEB şube müdür adayları üzerinde bir araştırma). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5/1, s. 117 -128.

Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı. (2019). Cezayir’in Siyasi Görünümü. Erişim: 09.09.2019. http://www.mfa.gov.tr/cezayir-siyasi-gorunumu.tr.mfa

Zeytinoğlu, Emre. (1995). Taner Ceylan ile Bir Kez Daha Asri Zamanlar. Hürriyet Gösteri, Aralık/181, s. 44-45.