PİYANONUN ÖZGÜN NİTELİKLERİ

Müzik sanatını gerçekleştirmek üzere, insanlık tarihi boyunca birçok çalgı icat edilmiş, bazıları günümüze kadar gelmişlerdir. Bunlardan bir tanesi olan piyano, yaklaşık 3 yüzyıldan beri insan yaşamında varlığını sürdüren bir çalgı olup tüm dünyada yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalgıyı derinlemesine inceleme altına alarak kendine özgü yapısını daha iyi anlamaya çalışmak, bu araştırmanın ana amacıdır. Bu amaç ışığında, felsefecilerin ve yazarların piyano ile ilgili yazdıkları irdelenerek ve piyano üzerine beste yapan ve piyano çalgısını icra eden piyanistlerin görüşlerinden yararlanılarak konuya dair net bir bakış açısı oluşturulmaya çalışılacaktır. Piyanonun kendine özgü tınısı, solo karakteri ve kültürel imajı, araştırmanın alt konularıdır. Araştırmada söz konusu olan piyano türü, akustik özellikler taşıyan klasik piyano olup, piyano ile ilgili fikirler seçili filozof, yazar ve müzisyenlerle sınırlıdır. Araştırmada yer alan görüşlerin, irdelemelerin ve üretilen fikirlerin, piyano çalgısının olduğu kadar diğer çalgıların da özgün felsefi yanlarına yönelik düşünce ve araştırmalara ilham olacağı ve yeni tartışma olanakları sunacağı umulmaktadır.

THE UNIQUE QUALITIES OF THE PIANO

Through the history of humanity, many musical instruments were invented and some of them could reach the present. Piano, which continues to exist in human life since 3 centuries and is used extensively, is one of them. The main purpose of this paper is to understand the unique qualities of piano by profoundly examining it. In the light of this purpose, a clear perspective will be tried to be developed about the subject by scrutinizing the views of the philosophers, writers and pianists. The subtopics of the research are the unique sound, the soloist character and the cultural image of piano. The research is limited with the acoustic piano to be scrutinized and with the selected philosophers, writers and musicians to be referred. It is expected that the views, discussions and ideas will inspire new researches on other instruments as well as piano and will present possibilities for new arguments.

___

Adorno, T. W. (2019). Müzik Yazıları: Bir Seçki. (Ş.Öztürk, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Atay, O. (2020). Tutunamayanlar. İstanbul: İletişim Yayınları.

Ahmet Mithat Efendi. (2006). Müşahedat. İstanbul: Özgür Yayınları.

Ahmet Mithat Efendi. (2019). Jön Türk. İstanbul: Bilge Kültür Sanat.

Barenboim, D. (2009). Everything is Connected: The Power of Music. UK: Phoenix.

Bayer, M. (2019). Piyano Tuşlarında Dans Edenler. İstanbul: Yıldız Yayıncılık.

Burgess, A. (1996). Piyanoçalanlar. (Gaye Eslen, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Büke, A. (2020). Chopin: Tuşlara Adanmış Bir Yaşam. İstanbul: Can Yayınları.

Campion, J. (Yönetmen). (1993). Piyano [The piano] [Film]. CiBy 2000, Jan Chapman Production, The Australian Film Commission, New South Wales Film & Television Office.

Cézanne, P. (1869). Girl At The Piano (oil on canvas). Saint Petersburg: Hermitage Museum.

Dali, S. (1936). A Chemist Lifting with Extreme Precaution the Cuticle of a Grand Piano (oil on canvas). Chicago: Art Institute of Chicago.

Farrelly, P. (Yönetmen). (2018). Yeşil rehber [Green book] [Film]. Participant, Dreamworks Pictures, Innisfree Pictures, Cinetic Media, Alibaba Pictures, Louisiana Entertainment, Wessler Entertainment.

Fenmen, M. (1997). Müzikçinin Elkitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.

Gogh, V. (1890). Marguerite Gachet At The Piano (oil on canvas). Basel: Kunstmuseum.

Haneke, M. (Yönetmen). (2001). Piyanist [La pianiste] [Film]. ARTE, Arte France Cinéma, Bavaria Film International, Bayerischer Rudfunk (BR), Canal+, Centre National du Cinéma et de l’Image Animée, Eurimages, Filmfonds Wien, Les Films Alain Sarde, MK2 Productions, Wega Film, ORF, OFİ.

Hicks, A. (Yönetmen). (1996). Shine [Shine] [Film]. Australian Film Finance Corporation, Film Victoria, Momentum Films, The South Australian Film Corporation.

Isacoff, S. (2012). A Natural History of the Piano. New York: Vintage Books.

İlyasoğlu, E. (2013). Zaman İçinde Müzik. Remzi Kitabevi Yayınları: İstanbul.

Mann, T. (2020). Doktor Faustus. (Z. Kurttekin, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.

Mimaroğlu, İ. (1995). Müzik Tarihi. İstanbul: Varlık Yayınları.

Nicholas, Jeremy. (1989). Godowsky: The Pianists’s Pianist: A Biography of Leopold Godowsky. Hexham, Northumberland: Appian Publications & Recordings.

Polanski, R. (Yönetmen). (2002). Piyanist [The pianist] [Film]. R. P. Productions, Heritage Films, Studio Babelsberg, Runteam, Canal+, StudioCanal, Bac Films, Canal+Polska, Telewizja Polska (TVP), Agencja Produkcji Filmowej, FBB, FFF Bayern, FFA, Beverly Detroit, Interscope Communications, Mainstream S.A.

Renoir, P. A. (1892). Two Girls At The Piano (oil on canvas). Paris: Musée d’Orsay.

Saraç, S., Saraç, M. (2018). Piyano: Eğitimi ve Kısa Tarihi. Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.

Say, F. (2020). Suya Yazılan. İstanbul: Romancı Yayınları.

Schopenhauer, A. (2015). Yaşam Bilgeliği Üzerine Aforizmalar. (M. Tüzel, Çev.). İstanbul: İş Bankası Yayınları.

Tanpınar, A. H. (2015). Aydaki Kadın. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Tanpınar, A. H. (2013). Huzur. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Tanpınar, A. H. (2020). Yaşadığım Gibi. İstanbul: Dergâh Yayınları. Vidor, C. (Yönetmen). (1945). Unutulmaz şarkı [A song to remember] [Film]. Columbia Pictures.

Xardel, D. (2019). İdil Biret: Dünya Sahnelerinde Bir Türk Piyanisti. (Ü. Birkan, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.

Bensa, J., Dubois, D., Kronland-Martinet, R., Ystad, S. (2005). Perceptive and Cognitive Evaluation of a Piano Synthesis Model. In Wiil U.K. (Ed.). Computer Music Modeling and Retrieval: Lecture Notes in Computer Science, 3310, s. 232-245. Springer, Berlin: Heidelberg. Erişim: 2 Şubat 2021. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-540-31807-1_18

Carter, G. (2008). The Piano Book. Australia: Wensleydale Press. Erişim: 25 Ocak 2021. https://rodoni.ch/TESTI-PER-PORTALE/The-Piano-Book.pdf

Geiringer, K. (1978). Instruments in the History of Western Music. New York: Oxford University Press. Erişim: 28 Ocak 2021. http://www.survivorlibrary.com/library/instruments_in_ the_history_of_western_music_1978.pdf

Hofmann, J. (1976). Piano Playing with Piano Questions Answered. USA: Dover Publications. Erişim: 17 Mart 2021. https://www.scribd.com/read/271660263/Piano-Playing-With-Piano-Questions-Answered

Lawrence, D. H. (2007). New Poems. USA: The Project Gutenberg Ebooks. Erişim: 20 Mart 2021. http://www.gutenberg.org/ebooks/22726

Liszt, F. (2018). Life of Chopin. (M. Walker Cook, Çev.). UK: Global Grey Ebooks. Erişim: 25 Ocak 2021. https://www.globalgreyebooks.com/life-of-chopin-ebook.html

Loesser, A. (1990). Men, Women, and Pianos: A Social History. USA: Dover Publications. Erişim: 16 Mart 2021. https://www.scribd.com/read/271593503/Men-Women-and-Pianos-A-Social-History#

Mach, Elyse. (1991). Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. USA: Dover Publications. Erişim: 20 Mart 2021. https://www.scribd.com/read/271545083/Great-Contemporary-Pianists-Speak-for-Themselves

Moffat, K. (2009). The Piano as Cutural Symbol in Colonial New Zealand. History Compass, 7/3: 719-741. Erişim: 15 Mart 2021. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ j.1478-0542.2009.00612.x

Quitter, J. (1958). Research and Development on the Piano. in IRE Transactions on Audio, AU-6/5, s. 96-103, Erişim:10 Mart 2021. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=1166163&casa_token=vcQGHGmGaTwAAAAA:D2HLTtfK5U0qwwRSBEbhYL23iNhFShkiRv93vb_sVKpGBjBOP5bZcbdKwEiuPks6qyR9eUfqBw