ÇAĞDAŞ TÜRK SANATINDA BİLİMSEL ÖZGÜN BİR TAVRIN UYGULANIŞI AÇISINDAN ADNAN ÇOKER RESMİ

Bilim ve sanat, tarih öncesi çağlardan bu yana, birbirinden beslenen bir işbölümü içinde, toplumsal yaşamda yer almıştır. Bu iki disiplin gözlem, koordinasyon, algıda seçicilik, olgusallık gibi yöntemsel benzerlikler gösterse de, bilim, her zaman us'a sadık kalmak zorundadır. Oysa sanat duyguyu, imgeyi barındıran bir oyundur. Us, bunu iletmede başvurulan değerli bir araçtır. Bu bağlamda; Çağdaş Türk Resim sanatı içerisinde Adnan Çoker kimliği, duygusallıktan çok, us' a yakın olan resim anlayışı ve bilimsel atıflı yöntemi ile önemli bir örnektir. O'nun resme yaklaşımı bir bilim adamının sorun çözebilme arzusuna ve sürecine benzer bir tutkuyla açıklanabilir. Bilimde ulaşılmak istenen , uzun ve yorucu bir çalışma döneminden sonra, çözümün bilinçaltında olgunlaştığı ve birden bilinç düzeyine çıktığı bir durumdur. Çoker resim yapma ediminde de bu görülür. Konu hakkında ayrıntılı bilgi edinir, bunun üzerine kendi uzun yaratıcı çabasını ekler ve kendi formülünü oluşturur.

ADNAN ÇOKER PAINTING IN CONTEMPORARY TURKISH PAINTING IN TERMS OF THE IMPLEMENTATION OF AN AUTHENTIC ATTITUDE

The relationship between science and art merged in the phenomenon human since prehistoric ages, and took its place in social life in a cooperation. While these two disciplines exhibit methodological similarities such as observation, coordination, selective perception and reality, science must always remain loyal to reason. Whereas art is a game that includes emotion and image. Reason is a valuable tool used from in order to transmit this. Accordingly, Adnan Çoker identity in Contemporary Turkish Art of Painting is an important example with its understanding that is closer to reason than emotionality and scientific referenced method. His approach towards painting can be explained by the will and process of a science man to solve a problem. The goal that is aimed to be reached in science is a fact that the solution matures in the subconscious and suddenly appears in the level of consciousness after a long and tiring period of working. This fact is also observed in Çoker's act of painting. He obtains detailed information on the subject, adds his long creative effort to this and creates his own formula.

___

Arda, Fethi. (1973). Adnan Çoker. Sanat Aylık Güzel Sanatlar Dergisi, 19, s.12.

Büyükünal, Feriha. (1 Ekim 1996). Sanat Hayattan Çıkar. Yeni Yüzyıl Gazetesi, s.21.

Ersoy, Ayla. (1995). Sanat Kavramlarına Giriş. İstanbul: Yorum Sanat Yayıncılık.

İnan, Günseli. (2001). Madde İllüzyonu. Yapı Dergisi, 232, s. 103.

İpşiroğlu, Nazan. (1995). Adnan Çoker'in Son Dönem Resimleri. Hürriyet Gösteri Dergisi, , s. 28-31.

Kıyılı, Yücel. (03 Mart1973). Adnan Çoker'in Siyah Resimleri. Yeni Ortam Gazetesi, s. 14.

Medawar, P.B. (1997). Genç Bilim Adamına Öğütler (N. Arık, Çev.). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 5.

Seyidoğlu, Halil. (1992). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. İstanbul: Güzem Yayınları.