BİR BAŞYAPITIN YENİDEN KEŞFİ: GENT ALTAR PANOSU RESTORASYON PROJESİ

Hubert ve Jan Van Eyck kardeşlerin başyapıtı olan Gent altar panosunun restorasyonu sanat eseri restorasyon ve konservasyonu alanında günümüzün en dikkat çeken projelerinden biridir. Çok ortaklı ve disiplinlerarası projede onarım ve yenileme çalışmaları paralelinde yapıt için şu ana kadarki en kapsamlı araştırmalar gerçekleştirilmektedir. Proje bir anlamda yapıtın tüm özelliklerinin yeniden keşfi haline gelmiştir. Eserin tekniği ve ikonografik özellikleri üzerine yapılan araştırmalar Van Eyck kardeşler ve yaşadıkları çağ hakkında yeni bilgiler edinilmesine olanak sağlamıştır. Proje paralelinde gerçekleştirilen halka açık etkinlikler ve sergiler Gent altarpanosunun ve Erken Flaman sanatının geniş kitlelere tanıtılmasında önemli rol oynamıştır. Gent altar panosu restorasyon projesi sanat eserlerinin yenilenme ve korunmasına ilişkin çok önemli bir örnek olduğu kadar onları popülerleştirmeyi amaçlayan yaratıcı girişimlerin de çok önemli bir örneğini temsil etmektedir. 

The rediscovery of a masterpiece: Restoration project of the Ghent Altarpiece

The restoration of the Ghent Altarpiece, the masterpiece of Hubert and Jan Van Eyck brothers, is one of the most remarkable projects in the field of art restoration and conservation today.In the multi-partner and interdisciplinary project, in parallel with repair and renovation, most comprehensive researchs until now are carried out on the masterpiece . In a sense, the project has become the rediscovery of all the features of the work. Researchs on the technique and iconographic characteristics of the artwork provided the opportunity to acquire new knowledge about Van Eyck brothers and their era. Public events and exhibitions in parallel with the project have played an important role to introducing the Ghent altarpiece and Early Flemish art to a wide spectator. The restoration project of the Ghent altarpiece is as a very important example as about renovation and protection of art works, it's also represents very important example of creative initiatives to aim of popularize them

___

  • Born, A & Martens, M.,P.J. (2014), Het Lam Gods ont(k)leed!/L’Agneau mystique se dévoile!/The Ghent Altarpiece revealed! (üç dilde yazılmış kitap ),Cultuurcentrum Caermersklooster Provincie Oost-Vlaanderen, Gent.
  • Charney, N.(2012) Stealing the Mystic Lamb: The True Story of the World's Most Coveted Masterpiece, Perseus Books
  • Coremans, P.(1953) Les Primitifs Flamands: III. Contributions a L'etude Des Primitifs Flamands, No. 2: L'Agneau Mystique Au Laboratoire, Examen et Traitemant, De Sikkel, Anvers.
  • Crombrugge, H, V & Bremt, P,V. (2016) ‘Een wonderbaarlijke tuin’ - Flora op het Lam Gods/ ‘Un jardin miraculeux’ - La flore sur L’Agneau mystique/ A miraculous garden - Flora on the Ghent Altarpiece (sergi kapsamında yayınlanan üç dilde yazılmış kitap) Cultuurcentrum Caermersklooster Provincie Oost-Vlaanderen, Gent.
  • De Rynk, P. (2014) St. Bavo’s Cathedral visitors guide, Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen vzw, Gent.
  • Evans,H,.C. Edt (2004), Byzantium, Faith and Power 1261-1557, Yale University Press, New Haven & London.
  • Gombrich,E,H (2014), Shadows: The Depiction of Cast Shadows in Western Art, Yale University Press, New Haven & London.
  • Grevenstein-Kruse, A,V.(2015), Van boomstam tot altaarstuk / Du tronc d'arbre au retable / From tree trunk to altarpiece (sergi kapsamında yayınlanan üç dilde yazılmış kitap),Cultuurcentrum Caermersklooster Provincie Oost-Vlaanderen, Gent
  • Kemperdick, S & Lammertse, F. .Edt (2012) “The Road to Van Eyck” Exhibition Catalogue, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
  • Vasari,G. (1912-14) Lives of the Most Eminent Painters, Sculptors & Arhitects (Translated by Gaston Du C. Devere) Medici Society Limited, London.