Sanatta “Gelenek” Kavramına Postmodern Bir Bakış

Günümüz toplumlarının kültürel değerlerinde ve toplumları oluşturan bireylerin duyarlılıklarında belirgin değişimler yaşandığını söylemek mümkündür. Yaşanan değişimler sanattan siyasete kadar birçok farklı söylemin oluşmasını sağlamış var olan postmodern varsayımlar, deneyim ve önermelerde önceki dönemlerden farklılık göstermektedir. İçinde bulunduğumuz çağda sürekli karşılaştığımız ‘küreselleşme’ kavramının en çok beslendiği kaynak teknolojidir. Sanatın/bilimin özellikle de teknolojinin egemen olduğu dünyada kapitalistlerin ilgilendiği tek şey tüketimdir. Tüketim toplumlarının beğeni düzeyleri üzerindeki etkisi, sosyal sınıflamalar ve üretilen ürünlerin sağlam zeminde olmayışı ile paralellik gösterir. Postmodern sistem içerisinde küreselleşme etkisinde, değerlerini korumak adına çoğu zaman, ele aldıkları konularda gelenek olanı araştırmakta fakat bunu yaparken salt değerlerinden ödün vermektedir.

A POSTMODERN APPROACH TO THE CONCEPT OF “TRADITION” IN ART

It is plausible to argue that in our times changes/transformations have been apparent in cultural values of societies and in the sensibilities of individuals making up these societies. These transformations enabled the formation of various different discourses from arts to politics. Existing postmodern assumptions are different from earlier periods in terms of experience and premises. Widely used concept of our age, “globalization”, feeds itself the most from technology. Consumption is the only thing that concerns the new capitalist human beings in this world, which is dominated by arts/sciences and particularly technology. The influence of consumption societies on taste levels is parallel to the shaky ground of social classifications –in relation to being able to attain- and products. Within the postmodern system and under the influence of globalization, societies seek/research the traditional in any issue. However, while doing this, they sometimes give up on their own values.

___

Akdeniz, Halil, “Plastik Sanatlarda Günümüz Sanat Eğilimlerinin Düşünsel Dayanakları ve Bunun Çağdaş Türk Sanatına Yansıması Üzerine Bir Değerlendirme”, Anadolu Sanat, sayı: 3, Nisan, 1995: 10.

Featherstone, Mike, Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Ayrıntı Yayın, İstanbul, 2005.

Yelken, Ramazan, Cemaatin Dönüşümü, Vadi Yayınları, Ankara, 1999.

İskender, Kemal, “Günümüz Türk Sanatında Kendimi Nasıl İfade Edebilirim ve Nasıl Bir Sanat Yapmam Gerekiyor? Sorularının Farkı Üzerine …” , Türkiye’de Sanat, sayı: 27, Ocak-Şubat, 1997: 62.

Tansuğ, Sezer, Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1991.

Akçaoğlu, Zeliha, “Duchamp, Cage, Warhol ve Postmodernizm”, Anadolu Sanat, Sayı:15, Eskişehir, 2004:159.

Şahiner, Rıfat, Sanatta Postmodern Kırılmalar ya da Modernin Yapı Bozumu, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul, 2008.

Resim1:http://lebriz.com/pages/artist.aspx?artistID=483§ion =130&lang=TR&bhcp=1&periodID=416&pageNo=0&exhID=0 Resim2:http://www.michaelleonardartist.com/pictures/paintings Resim3:http://www.artnet.com/artwork/426287415/425490280 /robert-rauschenberg-signs.html