Prof. Ülker Muncuk Müzesinde Bulunan Örtülerde Belgeleme Çalışmaları ve Boyarmadde Analizleri

Gazi Üniversitesi bünyesinde bulunan Prof. Ülker Muncuk Müzesi, Etnografya Müzesi Müdürlüğü’ne bağlı bir müzedir. Müzede bulunan eserler, kültürümüze ait tekstil başta olmak üzere yakın döneme ait geniş bir koleksiyona ev sahipliği yapmaktadır. Bir proje kapsamında ele alınan müzenin tekstil eserleri öncelikle taranmış, eserlerin envanter bilgileri gözden geçirilmiştir. Sonrasında ise tekstil eserler görsel olarak değerlendirilmiş, fotoğraflanarak belgelenmiş, gruplandırılmış ve ait olduğa gruba göre kodlamıştır. Bu çalışma, proje kapsamında ele alınan iki adet metal işlemeli örtünün belgeleme ve boyarmadde analizleri içermektedir. Eserlerin belgeleme çalışmalarında; eserler ile ilgili hammadde kaynağı, boyutları, dokuma tekniği, boyarmadde türleri ve kaynakları hakkında teknik bilgiler yer almaktadır. Örtülerin renk analizleri uluslararası CEI L*a*b* standart renk sistemi kullanılarak yapılmıştır. Ayrıca boyarmadde analizleri için tahribatsız mikro analiz yöntemlerindenHPLC-DAD sıvı kromotografisi ile boyarmadde ve boyarmadde kaynağı tespit edilmiştir.

___

  • Akyol, A. A., Kadıoğlu, Y.K. ve Demirci Ş. (2011). “Zeugma (Gaziantep) Antik Kenti Duvar Resimleri Arkeometrik Çalışmaları”,Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 12,1, 37-56.
  • Arça, A.,S., Torgan, E., Dağcı, K. ve Karadağ, R. (2011). “Topkapı Sarayı Müzesi Padişah Elbiselerinin Restorasyon ve Konservasyonunda Tahribatsız-Mikro Analiz Yöntemlerinin Uygulanması Projesi”, 20. Müze Çalışmaları ve Kurtarma Kazıları Sempozyumu, 25-29 Nisan Bodrum.
  • Aytaç, Ç. (1997). El Dokumacılığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Başer, İ. ve İnanıcı, Y. (1990). Boyarmadde Kimyası, İstanbul: Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayını.
  • Enez, N. (1987). Doğal Boyamacılık. İstanbul: Fatih Yayınevi.
  • Karadağ, R. (2007). Doğal Boyamacılık. Ankara: Geleneksel El Sanatları ve Mağazalar İşletme Müdürlüğü Yayınları.
  • Köklü, H. (2002). El İşlemeleri. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Mert, H., Doğan, Y. ve Başlar, S. (1992). “Doğal Boya Eldesinde Kullanılan Bazı Bitkiler”,Çevre, Ekim-Kasım-Aralık, 5, 14-17.
  • Öztürk, İ. (1994). Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş. Ankara: Özdemir Basım Yayın.
  • Öztürk, İ. (2007). Koruma Kültürü ve Geleneksel Tekstillerin Korunması-Onarımı. Ankara: Mor Fil Yayınları.
  • Sain, B. (1987). Hesap İşi El İşlemeleri. Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları
  • Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Küçük Sanatlar ve Sanayi Bölgeleri ve Siteleri Genel Müdürlüğü (1991). Bitkilerden Elde Edilen Boyalarla Yün Liflerinin Boyanması. Ankara:Sanayi ve Ticaret Bakanlığı.
  • Varol, F. (2001). İlköğretim Okulları İkinci Kademe ProgramıResim-İş Dersinde Müze Eğitiminin Yeri ve Önemi,YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
  • Yetim, F. (2004). Kastamonu El Dokumacılığı ve Üretilen Dokumaların Bazı Özellikleri ile İşleme Teknikleri Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnternet Kaynakları
  • http://cobra.rdsor.ro/cursuri/cielab.pdf 01.09.2017’de alınmıştır.
  • http://www.tcfdatu.org/?lang=tr&page=product-detail&id=10 27.09.2017’de alınmıştır.
  • Görsel Kaynakları
  • Şekil 1.http://cobra.rdsor.ro/cursuri/cielab.pdf 01.09.2017’de alınmıştır.
  • Şekil 4. Karadağ, R. (2007). Doğal Boyamacılık. Ankara: Geleneksel El Sanatları ve Mağazalar İşletme Müdürlüğü Yayınları.
  • Şekil 6. http://www.tcfdatu.org/?lang=tr&page=product-detail&id=10 27.09.2017’de alınmıştır.