Acı ve Sanat
Bu yazı, öncelikle ‘acı’nın kökenini, felsefe ve psikolojideki yerini inceler; bireysel acınınsanatçının yaratma sürecindeki rolünü irdeler. Bu sebeple Sanat Tarihi’ndeki büyükbunalımların ve yıkımların yaandıı dönemler ve belirli sanatçılar, psikolojik vesosyolojik bir bakı açısıyla yeniden ele alınır. Burada konunun sınırlarını oluturan;toplumsal ve kiisel bunalımların yarattıı acı ve kaygı ile sanatçının, yaratıya yönelerekbireysel yaralarını sarıyor olmasıdır. Bu nedenle, duyarlılıkları ile özdelemi, Goya, VanGogh, Camille Claudel, Frida Kahlo, Marina Abramoviya da Beuys gibi farklıdönemlerden simgesel figürler ve Ekspresyonizm, Art Informel ya da SoyutDıavurumculuk gibi bireysel ifadenin öne çıktıı dönemler üzerinde durulmu; TürkSanatı’ndan da belirli örnekler verilmitir. Ana fikir, acının yaratıyı tetikledii, yaratının dabir iyilemeye saladııdır
-
This article primarily examines the origin of ‘sorrow’ and its place in philosophy andpsychology; and expilates the role of personal pain on the artist's creative process.Thence, some particular artists and major devastation and depression periods in the ArtHistory are reconsidered through a psychological and sociological perspective. Here, theboundries of the subject is created by the fact that the artist heals his wounds bydirecting his personal and social sorrow and concern to a creative process. For thisreason; figures who are identified by their extraordinary sensitivity, like Goya, VanGogh, Camille Claudel, Frida Kahlo, Marina Abramovi or Beuys; and movements thatbring out personal expression, like Expressionism, Art Informel or AbstractExpressionism are especially emphasized. In addition, particular examples from TurkishArt are pointed out.The basic argument is that sorrow triggers creation, and creationbrings recovery
___
- Beykal, Canan (haz.); 5 Kasım 1991 Salı, 6 Kasım 1991 Çaramba, 7 Kasım 1991 Perembe (Üç Gün), a+A Plastik Sanatlar Dernei Yayın Dizisi, Mas Matbaacılık, stanbul, 1992
- Camus, Albert, Sisifos Söyleni, Can Yayınları,çev. Tahsin Yücel, stanbul, 2002
- Çakır Aydın, Mukadder, Sanatta Eletirellik, Beta Basım A.., stanbul, 2002
- Chessick, Richard D., Emotional Illness and Creativity, Int. Universities Press, Connecticut, 1999
- Frank, Herbert, Van Gogh, Alan Yayıncılık, çev. Ülkü Akçar, Emel atırolu, stanbul, 1985
- skender, Kemal, “Yıkım Resimleri Sergi Katalou, ubat 1993”,Cihat Aral Resim Sergisi Katalou, KAV Sanat Galerisi, stanbul, 2013
- May, Rollo, Yaratma Cesareti, Metis Yayınları, çev. Alper Oysal, stanbul, 1998
- Mumcu, Cem, “Dionysos, Yaratıcılık, Mani ve Melankoli”,Varlık Dergisi, sayı 1140, Varlık Yayınları, stanbul, 09. 2002: 2-6. Ss
- Oysal, Alper, “Sunu”, Yaratma Cesareti, Metis Yayınları, çev. Alper Oysal, stanbul, 1998
- Rank, Otto, Doum Travması, Metis / Ötekini Dinlemek Dizisi, çev. Sabir Yücesoy, stanbul, 2001
- Reskill, Mark, Theo’ya Mektuplar, Ada Yayınları, çev. Pınar Kür, 1985
- Richard, Lionel, Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi, çev. Beral Madra, lhan Usmanba, Sinem Gürsoy, stanbul, 1984
- Saban, Gamze, “Taın, Topraın, Çamurun ve Mermerin Ruhu: Camille Claudel”, Yalnızlar Mektebi, Eylül 2012, (eriim) http://www.yalnizlarmektebi.com/tasin-topragin-camurun-ve- mermerin-ruhu-camille-claudel/, 4 Eylül 2013:1
- h t t p : / / s a n a l m u z e . t c m b . g o v. t r / s a n a l m u z e / t r / s a n a t - koleksiyonu/s/115/CIHAT+ARAL
- Sartre, Jean Paul, Varoluçuluk, Say Yayınları,çev. Asım Bezirci, stanbul, 1996
- Storr, Anthony, Yaratma Dürtüsü, Yayınevi Yayıncılık, çev. pek Babacan, stanbul,1992
- Teber, Serol, Melankoli –“normal bir anomali”, Say Yayınları, stanbul, 2001
- Turner, Bryan S., Georg Stauth, Nietzsche’nin Dansı, Bilim ve Sanat Yayınları, çev. Mehmet Küçük, Ankara, 1997
- Veliolu, Süleyman, nsan ve Yaratma Edimi, Türkiye Bankası Kültür Yayınları, stanbul, 2000
- Veliolu, Süleyman, Akıl Hastası ve Sanatçı, Yaam Yayınları, stanbul, 1978
- Yılmaz, Levent, “Katledilmi Yolların Dıında”,Yüksel Arslan Retrospektifi, Mas Matbaacılık A.., stanbul, 2009
- Yılmaz, Yasemin, Yaratma Süreci ve çsellik, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi, stanbul, 2004