Orta Öğretim Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinde Geleneksel Türk El Sanatları Eğitiminin Yeri Ve Önemi

                Bu araştırmada, ortaöğretim kurumları arasında özel bir yeri olan, Türk kültür ve sanatının dünü, bugünü ve geleceği açısından önemli misyonlara sahip Anadolu Güzel Sanatlar Liselerinin Resim Bölümü eğitim programı konu edilmiştir. İlk olarak 1989-1990 eğitim-öğretim yılında “Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi” olarak açılan kurumun adı daha sonra “Güzel Sanatlar ve Spor Lisesi” şeklinde değiştirilerek eğitim ve öğretim programlarına da yeni bazı bölüm ve içerikler eklenmiştir.  Çalışmada amaçlanan : Resim ve Müzik olarak iki alanda eğitim veren Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri örneğinde, Ortaöğretim Resim bölümlerindeki eğitim-öğretim programlarının içeriğini, gelenek-gelecek, ulusal miras ve çağdaş değerler açısından değerlendirmek; milli kültür bilincinin kazandırılması, milli unsurların korunması ve geleceğe taşınmasında Ortaöğretim Kurumları’nın görev ve sorumlulukları çerçevesinde, “Geleneksel Türk Sanatları”nın eğitim-öğretim programlarında yer almasının gereği ve önemi konusuna dikkat çekmektir. Araştırma kapsamı dışında tutulmakla birlikte, geleneksel-gelecek bağlamında bu çalışmada ortaya konulan genel çerçevenin, farklı disiplinlere sahip olan diğer bazı alanlar için de belirleyici olabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler:

-

The Importance And Place Of Education Traditional Turkish Arts In Secondary Of Anatolian Fine Arts High Schools

Training Programme of Painting Department in Anatolian Fine Arts High Schools, which have an important place among secondary schools and have a significant mission in terms of past, present and future of Turkish culture and art, has been the subject in this study. The institution, which was first opened in 1989- 1990 academic year with the name of “Anatolian Fine Arts High School”, was later changed as the “Fine Arts and Sports High School” with some parts and content additions in its education and training programme. In the study, it is intended: In the example of Anatolian Fine Arts High School that gives education in two areas- Painting and Music, to evaluate the content of secondary schools’ painting departments’ education and training programmes in terms of traditionfuture, and national heritage and contemporary values; within the framework of duties and responsibilities of Secondary Education Institutions, to draw attention to the necessity and importance of Traditional Turkish Handicrafts in education and training programmes in order to create a national cultural awareness. Though excluded from the study, it is thought that the general framework laid out in the context of traditional future in this study, might also be decisive for some other areas having different disciplines
Keywords:

-,

___

  • AKTAN 1999
  • L. Aktan, “2000’li yıllarda Geleneksel Türk Sanatlarının Dün, Bugün İkilemi”, 2000’li Yıllarda Türkiye’de Geleneksel Türk El Sanatlarının Sanatsal,
  • Sempozyumu Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara (1999), s. 1-3. ve Ekonomik Boyutu ANONİM
  • İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, Akademi Belleteni 1974, İstanbul (1974).
  • Atatürk’ün Kültür ve Medeniyet Konusundaki Sözleri, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayını- Sayı:37, Ankara (1990).
  • N. Aslaner, Milli Eğitim Şuraları ve Eğitim Politikaları (1939-46), Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Bölümü, Tarih Anabilim Dalı, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2008. BAŞLANGIÇ 1981
  • S. Başlangıç, “El Sanatlarının Dünü ve Bugünü”, 1. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, İzmir Kasım 1981, Derleyen: İsmail Öztürk, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir (1981), s. 97-101.
  • N. Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul (2002). S.K, Boduroğlu,
  • Gelişimi ve Bauhaus Ekolünün Türk Sanat Eğitimine Yansımaları , Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim Bölümü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi , Eskişehir (2010).
  • Türk Sanat Eğitiminin Tarihsel BURSALIOĞLU 1994 Z. Bursalıoğlu, “Atatürkçü Eğitim Üzerine”, 1. Uluslar arası Atatürk Sempozyumu, Eylül 1987, Ankara, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara(1994), s. 341- 345. BUYURGAN 2007
  • S. Buyurgan, Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara (2007). CEZAR 1973
  • M. Cezar, “Kuruluşundan Bugüne Akademi”, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi 1883-1973, 90.Yıl, M.S.Ü. Yayınları, İstanbul (1973), s.7-75.
  • M. Cezar, “Güzel Sanatlar Akademisi’nden 100.Yılda Mimar Sinan Üniversitesi’ne”, Güzel Sanatlar Eğitiminde 100 Yıl, Mimar Sinan Üniversitesi Yayını, No:3, İstanbul (1983), s.5-84.
  • M. Cezar, Sanatta Batı’ya Açılış ve Osman Hamdi, C.1-2 Erol
  • Kerim Aksoy Kültür, Eğitim, Spor ve Sağlık Vakfı Yayını, İstanbul. DENİZ 2001
  • M. Deniz, Milli Eğitim Şuralarının Tarihçesi ve Eğitim Politikalarına Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta (2001).
  • H. Edhem, Türk Resim Sanatı Tarihi: Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu, (Çev.: G.Elibal), Milliyet Yayınları, Sanat Kitapları Dizisi:1, İstanbul (1970).
  • A. Erden, “Kamu Kuruluşlarındaki El sanatları Çalışmaları Üzerine Düşünceler”, 2. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, İzmir Kasım 1982, Derleyen İsmail Öztürk, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir (1981), s. 83-85. ERİŞ 2006
  • S. Eriş , 1961-1987 Yılları Arasında Gerçekleştirilen Milli Eğitim Şuraları ve Alınan Kararların Uygulamaları , Selçuk Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya ERKAN 2009
  • Z. Erkan, Anadolu Güzel Sanatlar Liselerindeki Mesleki Kuramsal Derslerin Sanat Eğitimi Sürecine Etkileri , Gazi Üniversitesi , Eğitim Bilimleri Enstitüsü , Eğitim Bilimleri Bölümü, Uygulamalı Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Mesleki Resim Eğitimi Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara (2009).
  • T. Güleç, 1923'ten Günümüze İlk ve Orta Öğrenim Kurumlarında Sanat Eğitimi Üzerine Bir İnceleme, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya (2001).
  • H. Gürses, “Atatürk ve Milli Eğitim”, 1. Uluslar arası Atatürk Sempozyumu, Eylül 1987, Ankara, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara(1994), s. 367- 372.
  • N. İslimyeli, Asker Ressamlar ve Ekoller, Ankara (1965).
  • KARAGÖZOĞLU 1994 G. Karagözoğlu, “Atatürk’ün Eğitim Savaşı”, 1. Uluslar arası Atatürk Sempozyumu, Eylül 1987, Ankara, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara (1994), s. 319-339.
  • Y. Kurtuluş, Türkiye`de Sanat Eğitimi Tarihi (1950- 1999), Genel Eğitimde ve Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Resim/ Resim-iş Bölümleri ve Dersleri , Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2000.
  • S. Mülayim, “Batılılaşma Süreci”, Thema Larousse Tematik Ansiklopedi, Sanat ve Kültür: Türk-İslam, Cilt: 6, Milliyet Yayınları, İstanbul 1993 (1994), s.322- 323. MÜLAYİM 1993 (2)
  • S. Mülayim, “Batılılaşmadan Günümüze Türk Sanatı Kronolojisi”, Thema Larousse Tematik Ansiklopedi, Sanat ve Kültür: Türk-İslam, Cilt: 6, Milliyet Yayınları, İstanbul 1993 (1994), s.376-377.
  • O. Özacun, Halkevlerinin Kuruluşu ve Atatürk Döneminde İstanbul Halkevlerinin Faaliyetleri. 1932-1938, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul ÖZHAN 1995
  • A. Özhan, Orta Öğretim Kurumlarında Sanat Eğitimine Eleştirel Bir Yaklaşım, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir (1995). ÖZGÜ 1994
  • M. Özgü, “Atatürk’ün İstediği Düzeye Ulaşmak (Güzel Sanatlar Alanında)”, 1. Uluslar arası Atatürk Sempozyumu, Eylül 1987, Ankara, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara (1994), s. 439-442. ÖZTÜRK 1981
  • İ. Öztürk, “Ulusal El sanatlarımızın Tarihsel Gelişiminde Geleneksel Kurumların ve Günümüz Kamu Kuruluşlarının İşlevleri”, 1. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, İzmir Kasım 1981, Derleyen İsmail Öztürk, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir (1981), s. 301-311.
  • A.A. Öztürk, Türkiye`de Milli Eğitimdeki Gelişmeler (1950-1960), Dokuz Eylül Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir (1997).
  • B. Pekpelvan, “Geleneksel Değerlerimizin Çağdaş değerlere Ulaştırılması”, 2000’li Yıllarda Türkiye’de Geleneksel
  • Tasarımsal ve Ekonomik Boyutu Sempozyumu Bildirileri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara (1999), s. 238-244. El Sanatlarının
  • Sanatsal, PINARBAŞ 2010
  • Y. Pınarbaş, Orta Öğretimde Görsel Sanatlar Eğitimi ve Öğretiminin Önemi , Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Resim Bölümü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Resim- İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (2010).
  • G. Renda, Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı 1700-1850, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara (1977).
  • G.Renda, T.Erol, N.Berk, A.Turani, K.Özsezgin, Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, 4 cilt, Tiglat Sanat Galerisi, İstanbul (1980). SAYILI 1990
  • A. Sayılı,“Atatürk ve Milli Kültür”, Milli Kültür Unsurlarımız Üzerinde Genel Görüşler, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayını- Sayı:46, Ankara (1990), s. 1-8.
  • A. Sürür, “Batı Örneğinde El Sanatları ve Türkiye’de El Sanatlarının Konumu”, 1. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, İzmir Kasım 1981, Derleyen İsmail Öztürk, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir (1981), s. 344-351.
  • A. Şırlakoğlu, Kültürel Yaşam ve Sanat Etkileri Bakımından Sanat Eğitimi ve Sanat Eğitimi Programlarının Önemi , Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir (2004).
  • S. Tansuğ, Çağdaş Türk Resmi, İstanbul (1986).
  • M. Uslu, “El sanatlarının Günümüzdeki Yeri ve Durumu”, 1. Ulusal El Sanatları Sempozyumu Bildirileri, İzmir Kasım 1981, Derleyen İsmail Öztürk, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir (1981), s. 406-417.
  • S. Taşdemir, Türkiye`de Tarih Bilinci Oluşmasında Halkevlerinin Rolü, Dokuz Eylül Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir (2000). INTERNET ERİŞİMLERİ
  • http://www.resmigazete.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 10.12.2013)
  • http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • (Erişim Tarihi: 10.12.2013)
  • http://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_09/05092630_ogmhd2012 2013.pdf (Erişim Tarihi: 10.12.2013)
  • http://ogm.meb.gov.tr/belgeler/sanat_tarihi.pdf (Erişim
  • Tarihi: 10.12.2013)