NEŞET GÜNAL’IN TOPLUMSAL GERÇEKÇİ RESİMLERİ ÜZERİNDEN EMEKÇİ KADIN FİGÜRLERİ

Sanatçı, içinde yaşadığı toplumun bir parçası olarak çevresinde yaşananlara kayıtsız kalamaz ve gözlemlerini, düşüncelerini bazen bir tepki olarak, bazen de toplumu aydınlatmak, yaşananları gözler önüne sermek için kullanır. Dünyada 19. ve 20. yüzyılda kendini gösteren toplumsal gerçekçi tutumu benimseyen sanatçılar, toplumun acılarını, yokluğunu, üzüntüsünü, kısacası topluma ait tüm olguları gerçekçi bir biçimde gözler önüne sermeyi amaçlamışlardır. Bu amaç doğrultusunda, kadın ve erkek figürü toplumsal gerçekçilerin sıkça kullandıkları bir obje olmuştur. Sosyal bir varlık olan kadın da, yaşadığı toplum içerisinde geçmişten bu güne var olmaya, kendini kabul ettirmeye, çalışma hayatının her alanında varlık göstermeye, haklarını savunmaya çaba sarf etmiş, çalışan erkek figürü yanına, çalışan kadın figürünü de koymaya çalışmıştır. Bu çalışmada toplumsal gerçekçi sanat anlayışının Türkiye’deki doğuşu kısaca ele alındıktan sonra bu tutumla eserler üretmiş sanatçılardan Neşet GÜNAL’ın çalışmaları incelenmiş, ele alınan eserler üzerinden kadın figürünün emekçi yanı ve sanatçı tarafından nasıl işlendiği analiz edilmiştir. Bunun için Neşet Günal'ın kırsal kesim konulu çalışmaları içerisinden, kadın ve emeği konu aldığı düşünülen resimler seçilmiş, çalışma bu resimler ile sınırlandırılmıştır. Eserler üzerinde yapılan inceleme ile kırsal kesimdeki emekçi kadın figürünün, kadın gücünün sanat eserlerine nasıl yansıdığı sorgulanmıştır. Çalışma, dönemin toplumsal ve ekonomik yapısı içinde kadının konumunu, üstlendiği rolleri, sorumlulukları da göstermesi açısından önem taşımaktadır. 

___

  • Akyürek, M. (2018). Toplumsal Gerçekçilik Bağlamında Türkiye'de Emek Gücünün Resim Sanatına Yansıması, Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 40, (444-467).
  • Bal, A. A. (2012).Toprak Kesilen Bedenler; Neşet Günal’ın Kırsal Yaşam Manzaraları. Acta Turcica, 1(Ocak), 132-140.
  • Blumberg, N. (Ed.yrd.).t.y.). Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/art/Social-Realism-paintin (17.03.2019).
  • Çelik, S. (2009). Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik: Yeniler Grubu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • ÇİÇEK, V. (2010). 19. Yüzyıl Sonrası Resim Sanatında ve Türk Resminde Toplumsal Gerçekçi Eğilimler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu ÜniversitesiGüzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Harris, B. ve Zucker, S. (2015). Jean-François Darı, The Gleaners. https://smarthistory.org/millet-the-gleaners. (31.03.2019).
  • İskender, K. (1995). Neşet Günal. İstanbul: Garanti.
  • Karkıner, N.,Ecevit, M. Neşet Günal’ın İzinde Türk Resminde Tarımda Kadın İmgesi: Sosyolojik Bir Çözümleme. Folklor/Edebiyat, (69), 207-243.
  • Kınalı, E. (2017). Toplumcu Gerçekçilik Akımının Türk Resim Sanatına Etkisi Ve Abidin Dino (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T.C. Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Plastik Sanatlar Anasanat Dalı, İstanbul.
  • Öztürk, Ş. (2008). Kırsal Yoksulluk Ve Neo-Liberal Ekonomi Politikaları, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1/5 , 624.
  • Tansuğ, S. (1999). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Türe, A. (2002). 1940'dan Sonra Türk Resminde Toplumsal Gerçekçilik (YayımlanmamışYüksel Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Ulusoy, M. D. (2005). Sanatın Sosyal Sınırları. İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=11188 (19.03. 2019).
  • GÖRSEL KAYNAKÇA:İskender, K. (1995). Neşet Günal. İstanbul: Garanti.