CANDIDO PORTINARI’NİN “GÖÇMENLER”İ VE GÖÇ YOLUNDA UFALANAN HAYATLAR

İnsanlıkla birlikte var olan göç olgusu, tarih boyunca tüm coğrafyalarda, çeşitli sebeplerle kendini göstermiştir. Yaşanan bu göçler, sosyolojik ve psikolojik birer travma olarak göçmenin bagajında yer alırken, göçmenin ayrıldığı, göç ettiği ve geçtiği ülkelerin hanesine de “ekonomik bir sorun” olarak yazılmaktadır. Göçmen, süresi ve sınırı belli olmayan bu yolculukta, var olmak adına adeta “ufalanmakta” ve azar azar yok olmaktadır. İçine doğduğu kültürü, alışkanlıklarını ve bildiği, inandığı diğer tüm değerlerini, uğradığı bir göç durağına terk etmek zorundadır. Bununla birlikte geçtiği her yerden bireysel, toplumsal, kültürel, psikolojik vb. bir parçayı da yüklenerek yolculuğunu sürdürmektedir. Kimliğini muhafaza etmek veya yeni bir kimlik inşa edebilmek, yersiz yurtsuzluk adlandırmasından sıyrılmak, aidiyet hissini yeniden deneyimleyebilmek için göçün izlerini onarma gayreti içindedir. Göçü deneyimlemiş bir ressam olan Candido Portinari de göç olgusunu tuvaline taşımış ve göçün bıraktığı izlere dikkat çekmiştir. 1944 tarihli “Northeastern Migrants” ve “Dead Child” adlı eserleri, göç eden aileleri resmederken, ufalanan bir avuç hayatın da görselini aktarmaktadır. Bu çalışmanın amacı, göçün yıkıcı ve yıpratıcı etkisini sanata yansıyan boyutuyla ele alarak, sosyolojik, psikolojik ve iletişim-bilimsel bir yaklaşımla değerlendirmek ve göç olgusuna disiplinler arası bir bakış sunmaktır. Çalışmada Candido Portinari’nin adı geçen eserleri, çerçeve çözümlemesi yöntemi kullanılarak değerlendirilecektir. 

CANDIDO PORTINARI’S “IMMIGRANTS” AND LIVES CRUMBLING ON THE WAY OF MIGRATION

The phenomenon of migration, which exists with humanity, has manifested itself in all geographies throughout history for various reasons. While these migrations are included in the baggage of the immigrant as sociological and psychological trauma, they are also written as an "economic problem" in the countries where the immigrant leaves, migrates and passes. The immigrant, in this journey, whose duration and limit are unknown, in order to exist it almost "crumbles" and disappears little by little. In addition, it continues its journey by loading an individual, social, cultural, psychological, etc. part too from everywhere it passes. In fact, the situation that makes him/her risk these losses is the necessity to survive in order to preserve his/her biological and psychological integrity. Therefore, it tries to repair the traces of migration in order to preserve its identity or to construct a new identity, to get rid of the name of homelessness, to re-experience the sense of belonging, and to continue the settled life rituals.Candido Portinari, an artist who experienced migration, also carried the phenomenon of migration to his canvas and drew attention to the traces left by migration. His 1944 work “Northeastern Migrants” and “Dead Child” depicts a family that migrated while also conveying the image of a handful of crumbling lives. The aim of this study is to consider the destructive and corrosive effect of migration with its reflection on art, to evaluate the issue with a sociological, psychological, and communication-scientific approach, and to present an interdisciplinary approach to the phenomenon of migration. In the study, Candido Portinari mentioned works will be evaluated by using frame analysis method.

___

  • Akıncı, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 2, 58–83.
  • Akmeşe, Z. (2017). Televizyonda Çerçeveleme ve Toplumsal Bakış Açısının Oluşturulması. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akmeşe, Z. (2020). Televizyonda Çerçevelemenin İçerik ve Anlama Etkisi. E. Sirer (Ed.), Televizyon 4.0 Toplum 5.0 Döneminde Yeni İzlence Yeni İzler Kitle. (203–218) içinde. Literatürk Yayınları.
  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Journal of International Social Research, 20, 292–304.
  • Balcıoğlu, İ. (2007). Sosyolojik ve Psikolojik Açıdan Göç. Elit Kültür Yayınları.
  • Bauman, Z. (2004). Wasted Lives. Polity Press.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki Yabancılar. (Çev. Emre Barca). Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, J., Mohr, J. (2011). Yedinci Adam. (Çev. Cevat Çapan). Agora Kitaplığı.
  • Betts, A. (2017). Zorunlu Göç ve Küresel Politika. Hece Yayınları.
  • Chambers, I. (2014). Göç, Kültür, Kimlik. (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet Beşikçi). Ayrıntı Yayınları.
  • Derviş, M. (2012). Kelebeklerin İzi. (Çev. Metin Fındıkçı). Callisto Kitap.
  • Dijk, J. V. (2012). Ağ Toplumu. (Çev. Özlem Sakin). Kafka Kitap.
  • Ekici, S., & Tuncel, G. (2015). Göç ve İnsan. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 9–22.
  • Gezici Yalçın, M. (2017). Göç Psikolojisi. Pharmakon Yayınevi.
  • Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on Organization of Experience. Northeastern University Press.
  • Horn, F. (1940). “Portinari of Brazil”. Museum of Modern Art Library Archive Catalog. New York: 2. Cild, 3–16.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Özarslan, H., & Güran, M. (2015). İletişim Araştırmalarında Çerçeveleme Paradigması: Son Döneme Ait Bir İnceleme. Selçuk İletişim, 4, 32–48.
  • Perruchoud, R., & Jillyanne, R. (2013). Göç Terimleri Sözlüğü. Uluslararası Göç Örgütü Yayını. S31.
  • Said, E. W. (2015). Sürgün Üzerine Düşünceler. (Çev. Salih Özer). Hece Yayınları.
  • Saybaşılı, N. (2011). Sınırlar ve Hayaletler. Metis Yayınları.
  • Yücel Yönlü, K. (2018). Göç Sosyolojisi. Doğu Kitabevi.
  • Görsel 1 Candido Portinari, 1944, “Northeastern Migrants,” erişim adresi: https ://ar tsand cultu re.go ogle. com/a sset/ north easte rn-mi grant s/rwE Fvmj jW5QD g
  • Görsel 2 Candido Portinari, 1944, “Dead Child,” erişim adresi: https ://artsand cultu re.go ogle. com/a sset/ dead- child /bgGJ cA6Cx GljGg