16. VE 17. YÜZYIL AVRUPA RESİM SANATINDA ÇİÇEK İMGESİ VE KOKU ALEGORİSİ

Avrupa Resim sanatında 16. yüzyıl Hollandalı ve Flaman natürmort sanatçıları; her bitkinin çeşitli renk ve dokularını, çiçeklerin inceliğini, kök ve yaprağın organik ritimlerini hassas bir duyarlılıkla resmetmişlerdir. Yılın aynı zamanında çiçek vermeyen bitkileri hayali olarak tasarlayıp çiçek imgelerini sembolik ifadelere dönüştürmüşlerdir. Coğrafi keşifler ve yeni bulunan bitki türleri, botanik bilimindeki ilerlemeler, dört element üzerine yazılan resimli kitaplar gibi dünyayı tanıma doğrultusundaki tüm araştırmalar, çiçek imgelerinin sembolik anlatımını güçlendirmiştir. Ortaçağ resim sanatında teolojik bir metafor olan çiçek imgeleri, 16. yüzyıldan itibaren; resim sanatının doğa, edebiyat ve şiirle olan ilişkisine felsefi bir boyut kazandırmıştır. Avrupa’da 17.yüzyılda erken modernitenin belirleyiciliği ile duyu kavramına olan hümanistik ve bilimsel ilginin artmış ve çiçek imgeleriyle bağlantılı olarak çok sayıda koku alegorisi resimleri yapılmıştır. Duyular geleneksel rollerinden çıkarak dünyevi hazların ve nesnelleştirilen bedenin göstergelerine dönüşmüştür. Özellikle 17. yüzyıla ait çiçek resimleri ve koku alegorileri natüralist anlayışın da ötesinde kültürel bir alanı işaret etmektedir.Bu makale, 16. ve 17. yüzyıl Avrupa resim sanatındaki çiçek imgelerinin sembolik anlamlarının; teoloji, doğa bilimleri, edebiyat gibi farklı disiplinlere nasıl katkı sağladığını göstermeyi amaçlamaktadır. Ayrıca çiçek imgelerine bağlı olarak gelişen koku alegorisi resimleri analiz edilerek yeni bir bakış açısı ile ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler:

çiçek, koku, alegori, imge

___

  • Classen, C. (1994). Aroma: The Cultural History of Smell Paperback . London:Routledge.
  • Freedberg, D. and Vries, J. (1991). Art in history History in art Studies in Seventeenth century Dutch Culture. University of Chicago.
  • Hand, J. O. (1986).The Age of Bruegel: Netherlandish Drawings in the Sixteenth Century. Washington: National Gallery of Art Publisher.
  • Koreny, F. (1985). Albrecht Dürer and the Animal and Plant Studies of the Renaissance. Boston: Little, Brown and Company.
  • Leppert, R.(2009).Sanatta Anlamın Görüntüsü .(İsmail Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nordenfalk, C. (1985). The Five Senses in Late Medieval and Renaissance Art. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes Press.
  • Panofsky, E. (1971)The Life and Art of Albrecht Dürer. New Jersey:Princeton University Press.
  • Reeds K. M. (1976).Renaissance Humanism and Botany, U.S.A: Annals of Science
  • Rhein,W. (1969).The Paintings and Drawings of "Flower" Jan Brueghel. New York: Harry N. Abrams.
  • Rooij, B. (1996). The painting is in the Pinacoteca Ambrosiana. Milan.
  • Segal, S. A (1982). Flowery Past: A Survey of Dutch and Flemish Flower Painting from 1600 until the Present. Gallery P.de Boer and Noordbrabants Museum.
  • Taylor, P.(1995).Dutch Flower Painting 1600-1720. London:New Haven Publisher
  • Wheelock, A.K. (1999). From Botany to Bouquets Flowers in Northern Art. Washington: National Gallery of Art Press. İnternet Kaynak
  • https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692008000200023