Geri gelmeyen zamanın peşinde bir roman karakteri: Benjy Compson

Bu çalışmada William Faulkner’in Ses ve Öfke adlı eserinin “7 Nisan 1928” başlıklı birinci bölümü, bir modernist anlatı olarak “zaman” ve “bilinç” kavramları bakımından incelenmektedir. Bu bölümde anlatı, zeka özürlü bir karakter olan Benjy Compson’un zihninden, Compson ailesinin tarihini yansıtmaktadır. Faulkner’ın romanındaki deneyselciliğin temelinde ise 20. Yüzyılda dünyada meydana gelen değişimler bulunmaktadır. Bu dönemde “gerçeklik” ve “doğru” kavramları üzerindeki tartışmalar ve bu kavramların tanımlarının değişmesi diğer bütün sanatlarda olduğu gibi edebiyatta da farklı anlatı yöntemlerinin ihtiyacını beraberinde getirmiştir, çünkü bu yeni gerçekliği geleneksel yöntemlerle anlatmak mümkün değildir. Bu çağda, özellikle William James, Henri Bergson, Sigmund Freud gibi bilim insanları ve düşünürler “zaman” ve “bilinç” kavramlarını sorgulamış ve bunlar için yeni tanımlar bulmuşlardır. Birçok modernist yazar da aynı şekilde eserlerinde bu kavramları sorgulamaya, hatta eserlerini, zaman ve bilinci merkeze yerleştirerek kurgulamaya başlamışlardır. William Faulkner’in Ses ve Öfke adlı eseri de zaman ve bilinç konusunda farklı anlatı yöntemleri üreten deneysel bir yapıt olarak modernist romanın önemli bir noktasıdır. Bu çalışmada öncelikle modernist romanın özellikleri ve anlatı geleneğine getirdiği yenilikler incelenecektir. Daha sonra da Faulkner’in yapıtının özellikle Benjy Compson’un tecrübesini yansıtan birinci bölümüne odaklanarak, romanın biçim ve içeriğinin modernist anlatı yöntemleriyle ve “zaman ve bilinç” kavramlarıyla ilişkisi ele alınacaktır.

A novel character in search of the past time: Benjy Compson

In this study, the first chapter of William Faulkner’s novel Sound and the Fury, entitled “April 7th 1928”, is studied as a modern narrative regarding the concepts of “time” and “consciousness”. In this chapter, the narrative reflects the Compson family history through the mind of mentally retarded character Benjy Compson. Changes in the world during the 20th century lie at the root of the experimentalism in Faulkner’s fiction. In this period, discussions about the concepts of ‘reality’ and ‘truth’ and the changes in the definitions of these concepts brought the need of new narrative techniques just as all the other arts because it was not possible to represent this new reality with conventional techniques. In this age, especially philosophers and scientists such as William James, Henri Bergson, and Sigmund Freud questioned the concepts of “time” and “consciousness” and found new definitions for them. Likewise, many modern writers began to question these concepts and began to fictionalise their works locating “time” and “consciousness” in the center of their works. William Faulkner’s Sound and The Fury is an important point of modern novel which creates different narrative techniques on time and consciousness. In this study, first the features of modern fiction and the innovations it brought to narrative tradition will be rendered. Then the relationship of the form and content of the novel with modern narrative techniques and the concepts of “time and consciousness” will be evaluated mostly focusing on the first chapter of Faulkner’s work which reflects the experience of Benjy Compson.

___

  • Beja, M. (1971). Epiphany in the Modern Novel. Seattle: University of Washington State.
  • Burton, S. (1995). “Benjy, Narrativity, and the Coherence of Compson History”, Cardozo Studies in Law and Literature, Vol. 7. No:2 (Sonbahar-Kış, 1995) pp. 207-228.
  • Butor, M. (1991). Roman Üstüne Denemeler. Çev. Mehmet Rifat; Sema Rifat. İstanbul: Düzlem.
  • Ecevit, Y. (2001). Türk Romanında Postmodernist Açılımlar. İstanbul: İletişim.
  • Erbora, A. (1997). Focalization: The Rendering of Consciousness in Henry James’ Late Novels. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği.
  • Faulkner, W. (2009). Ses ve Öfke. Çev. Rasih Gürhan. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Gillies, M. (1996). Henri Bergson and British Modernis. London: McGill-Queen’s University Press.
  • James, W. (1950). Principles of Psychology. New York: Dover Publications.
  • Kern, S. (2003). The Culture of Time and Space. London: Harvard University Press.
  • Lehrer, J. (2009). Proust Bir Sinirbilimciydi Çev. Ferit Burak Aydar. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Lewis, P. (2007). The Cambridge Introduction to Modernism. Cambridge: Cambridge University Press
  • Lodge, D. (2002), Consciousness & The Novel: Connected Essays. Cambridge: Harvard University Press.
  • Matz, J. (2004). The Modern Novel: A Short Introduction. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Melvin Freidman, M. (1955). Stream of Consciousness: A Study in Literary Method. London: Oxford University Press.
  • Parla, J. (2000). Don Kişot’tan Bugüne Roman. İstanbul: İletişim.
  • Ruland, R., Bradbury, M. (1992). From Puritanism to Postmodernism. New York: Penguin Books.
  • Watt, I. (2007). Romanın Yükselişi: Defoe, Richardson ve Fielding Üzerine İncelemeler. Çev. Ferit Burak Aydar. İstanbul: Metis.
  • Woolf, V. (2007). Mrs. Dalloway. İstanbul: İletişim.