Stüdyo Kayıt Ortamında Karşılaşılan Performans Kaygısı Ve Anksiyete Sendromunun Çalgı İcracılarının Başarıları Üzerindeki Olumsuz Etkileri

Günümüz müzik sektörü ve gelişimine bakıldığında gerek albüm kayıtlarında gerekse konser performanslarında çalgı icracılarının büyük bir öneme sahip oldukları görülmektedir. Çalgı icracıları, bireysel performanslarını en iyi şekilde sunmak ve hatasız bir şekilde çalmak adına yoğun bir şekilde zaman harcamaktadırlar. Fakat harcamış oldukları bu zaman sonunda ortaya çıkan performansı, istenilen seviyede stüdyo ortamlarında aktaramamaktadırlar. Çalgı icracılarının yaşadıkları bu sorunların nedeni kendi kaygıları ile huzursuzlukları olabilmekte ve bu da icralarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Profesyonel ya da amatör icracıların en büyük sorunlarından birisi olarak göze çarpan bu duruma genel olarak “Performans Kaygısı” da denilmektedir. Özellikle stüdyo ortamındaki ses kaydı seanslarında çalgı icracılarının hatasız bir şekilde notaları çalması beklenmektedir. Bu beklenti, çalgıyı icra eden müzisyenleri baskı altına alırken üzerlerinde bariz bir tedirginlik hâli de oluşturmaktadır. Bu anlamda icracılar her ne kadar profesyonel bir kimlikte olsa dahi beklenmedik olumsuz durumlarla karşı karşıya kalabilmekteler. Bu olumsuz durumlar, bir eser icrası sırasında ya da stüdyoda kayıt altına alınan albüm parçalarında anlık olarak meydana gelen yanlış nota baskıları veya strese bağlı yanlış nota okuma dürtüsü ile başa çıkamama gibi olgulardır. Stüdyo ortamları genelde icracıların çalgısı ile baş başa kaldığı ve performanslarıyla da tüm müzikal birikimlerini, tecrübelerini yansıttıkları alanlardır. Bu çalışmanın amacı, çalgı icracılarının stüdyo ortamlarında kendilerinden beklenen yüksek düzeydeki hatasız performans seansları sırasında karşılaştıkları problemleri ortaya koymak ve bu problemlere çözüm bulmaktır. Aynı zamanda bu araştırmada konuyla ilgili verilerin toplanması amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden tarama (Survey) modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan veriler betimsel analiz yönteminden yararlanılarak yorumlanmış ve bu bağlamda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

The Negative Effects of Performance Concern and Anxiety Syndrome On the Instrument Performers' Success Encountered in Studio Recording Environment

Considering today's music industry and its development, it is seen that instrument performers have a great importance in both album recordings and concert performances. Instrument players spend a lot of time in order to present their individual performances in the best way and to play them flawlessly. However, they cannot convey the performance that emerges at the end of this time they spend in studio environments at the desired level. The reason for these problems experienced by the instrument performers may be their own anxiety and uneasiness and these can negatively affect their performance too. This situation, which stands out as one of the biggest problems of professional or amateur performers, is generally referred to as "Performance Anxiety". Instrument performers are expected to play the notes flawlessly, especially during the sound recording sessions in the studio environment. While this expectation puts pressure on the musicians playing the instrument, it also creates an obvious uneasiness over them. In this sense, even if the performers have a professional identity, they may face unexpected negative situations. These negative situations may be that it is the wrong note presses that occur momentarily on the album tracks recorded during the performance of a work or in the studio or the inability to cope with the urge to read the wrong note due to stress. Studio environments are generally the areas where the performers are alone with their instruments and reflects all their musical knowledge and experience with their performances. The aim of this study is to reveal the problems that instrument performers encounter during the high level of error-free performance sessions expected from them in studio environments and to find solutions to these problems. At the same time, a survey model, one of the qualitative research methods, was used in this study in order to collect data on the subject. The data obtained as a result of the research were interpreted by using the descriptive analysis method and various suggestions were made in this context.

___

  • Anksiyete, (2021). 30 Nisan 2021 tarihinde, http://www.etimolojiturkce.com/kelime/anksiyete.
  • Aydın, B., İşgörür, Ü. (2018). Ortaokul ve Lise Düzeyinde Öğrenim Gören Konservatuvar Öğrencilerinin Müzik Performans Kaygılarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi , 4 (7), 1-20.
  • Bostancıoğlu, B , Kahraman, M . (2017). Sanat Terapisi Yönteminin Ve Tekniklerinin Sağlık – İyileştirme Gücü Üzerindeki Etkisi. Beykoz Akademi Dergisi, 5 (2), 150-162. 
  • Brotons, M. (1994). Effects of Performing Conditions on Music Performance Anxiety and Performance Quality. Journal of Music Therapy. 31(1). 63‐80.
  • Çırakoğlu, O. C. (2013). Sahnedeki Düşman: Müzisyenlerde Performans Kaygısı Üzerine Bir Gözden Geçirme, Türk psikoloji yazıları, 16(32), 95-104
  • Eğilmez, H. O., Aytekin, N. T. ve Dirican, M. (2013). Coping with the performance anxiety among music education students: A method trial. Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 2, 65-173.
  • Gidergi Alptekin, A. (2012). Müzik performans anksiyetesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14, 137-148.
  • Kabakçı, C. (2016). Sahne Performansı Kaygısında Farkındalık ve Mücadele, Sahne ve Müzik Eğitim Araştırma Dergisi, Sayı:3.
  • Kafadar, A. (2009). Piyanistler Örneğinde Müzisyenlere Özgü Performans Anksiyetesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kenny, D.T., Fortune, J.M. ve Ackermann, B., (2011). Predictors of music performance anxiety during skilled performance in tertiary flute players. Psychology of Music, 41, 306-328.
  • Kenny, T. Dianna., Davis, Pamela., Oates, Jenni. (2004). Music performance anxiety and occupational stress among opera chorus anxiety and their relationship with state and trait anxiety and perfectionism, Journal of Anxiety Disorders, 18(6), 757-777.
  • Konsantrasyon Bozukluğu Nedir, Çözümü Nedir, (2021). 1 Mayıs 2021 tarihinde, https://www.isbank.com.tr/blog/konsantrasyon-bozuklugu-nedir.
  • Koyuncu, A., Binbay, Z. (2014). Sosyal Anksiyete Bozukluğu ve Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Birlikteliği Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry, Gale Academic OneFile, 6(1), 10-21.
  • Cemai, M. (2017). Müzik Bölümü Lisans Öğrencilerinde Performans Kaygısına Neden Olan Faktörlerin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Parncutt, R., McPherson, G. eds., (2002). Science and Psychology of Music Performance, 48, Oxford University Press, New York
  • R. Parncutt., G. E. McPherson, (2002). The Science and Psychology of Music Performance, Oxford University Press, 47-61.
  • Salmon, P. (1990). A Psychological Perspective on Musical Performance Anxiety” – a Review of the Literature, Medical Problems of Performing Artists, 5(1), 1-11.
  • Seligman, M. E., Walker, E. F., Rosenhan, D. L. (1989). Abnormal psychology. 4th. New York: W.W. Norton & Company
  • Steptoe, A., (1989). Stress, Coping and Stage Fright in Professional musicians, Psychology of Music, 17, 2-11.
  • Tezişçi, P . (2018). Alexander Tekniği’nin Temel Uygulama İlkeleri Ve Çalışma Yöntemleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 65-80.
  • Teztel, G. Aşkın, C., (2007). Sahne Heyecanının Türk Müzisyenler Arasındaki Yaygınlığı ve Çözüm Yöntemleri. İTÜ Sosyal Bilimler Dergisi, (4)2, 3-10.
  • Tokinan, B. Ö., Kenny, T. (2013). Müzik Performans Kaygısı Envanterini Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 53-65.
  • Training, P. F. (1992). US Army field manual (FM). Headquarters, Department of the Army, Washington DC, 20-21.
  • Valentine, E. (2003). Musical Performance, A Guide to understanding. Ed. John Rink. Londra. Cambridge University Press, 168-182.
  • Weisblatt, S. (1986). A psychoanalytic view of performance anxiety, Medical Problems of Performing Artists, 1(2), 64-67.
  • Williamon, A (Ed.). (2004). Musical Excellence: Strategies and Techniques to Enhance Performance. Oxford: Oxford University Press.
  • Wilson Glenn. D., Roland David. (2002). Performance Anxiety. Oxford.