Siyavuş Kerimi`nin sensizlik ağrısı şarkısının ton ve metin özellikleri

Makalede Siyavuş Kerimi'nin bir besteci olarak şarkı yaratıcılığından behs edilmektedir. Şarkı türü onun yaratıcılığının bağımsız ve ana alanını oluşturmaktadır. Özellikle lirik şarkılar bestecinin müzik dünyasının temel göstergesidir.S.Kerimi'nin İsmayıl Dadaşov'un sözlerine yazılmış “Sensizlik ağrısı” şarkısının ton ve metin özellikleri açıklanmıştır. Söylemek gerekir ki, şarkının şiirsel dayanağını oluşturan şiir şekli türlü hece sayısı olan satırlardan oluşmaktadır. Böyle bir şiir ölçüsü melodik yapıya geniş ve gelişmiş özellik kazandırmıştır.  Bestecinin  şarkı  yaratıcılığında   önemli  yer  alan  lirik  şarkılarla  yanısıra,  Azerbaycan  variasion  müziğinde  özel  önem taşıyan lirik-yurtseverlik    şarkı türünün  de   yer  alması  önemlidir. Asıl  lirik  şarkıları   vasıtasıyla  besteci  çağdaş  Azerbaycan  variasion müziğinin  gelişimine  önemli derecede  armağanlar  vermiştir.Makalede onun yaratıcılık biyoqrafisini incelemiş oldukta, profesyonel faaliyetinin bir kaç yönünü belirleye biliriz: performans, bestecilik, bilimsel ve eğitim faaliyeti, rektörlük ve aydınlatma, müzik-sosyal faaliyet ve benzeri. Bu yazıda bir besteci gibi onun şarkı yaratıcılığı incelenmektedir.

___

  • Azerbaycan halk şarkıları. I c. /Düzenleyen S.Kerimi; red.: E.Dadaşova. – B.: Önder, 2005. – 168 s.
  • Azerbaycan halk şarkıları. II c. /düzenleyen S.Kerimi; red.: E.Dadaşova. – B.: Önder, 2005. – 128 s.
  • İsmayılzade R. Azerbaycan halk şarkıları. // Azerbaycan halk müziği. Denemeler. B., Elm, 1981. s. 52-85.
  • Guliyev А. Azerbaycan mugamının müzik dramatürjisinde kontrastlık prensipleri. / I Uluslararası mugam festivali, Doğu-batı, 2011, 135 s.
  • İsmayılov M.S Azerbaycan Halk müziğinin lad özellikleri. Bilimsel notlar . seri XIII N02 (7). Б.: yayımevi.АГК, 1969. с.3-8
  • Halıgzade F. Azerbaycan Halk müziği ritmi. Aday tez özeti, М.: 1985. 22 с.
  • Mammadova A. Siyavuş Keriminin bestekar fealiyyetine bir nezer. Azerbaycan Milli Konservatoriyası dergisi. N 1, Bakı, 2018, s. 77-80
  • Mammadova A. Siyavuş Keriminin “Hamlet” faciesine musiqisinde esas qehremanlarin seciyyesi. Azerbaycan Milli Konservatoriyası dergisi. N 1, Bakı, 2019, s. 46-49
  • Ferzeliyeva Ü. (27.10.2011) Siyavuş Kerimi: «Muğam terapiyası layihesi üzerinde işleyirik. TİBB gazetesi. №19-20, s. 2