Examination of teachers’ perceptions of multicultural education

Bu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenlerin çok kültürlü eğitime ilişkin algılarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim yaklaşımı ile desenlenenen çalışmaya, ortaokul ve liselerde görev yapan 12 öğretmen katılmıştır. Verilerin toplanmasında, yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Toplanan veriler üzerinde içerik analizleri yapılmış, araştırmacılar tarafından ayrı ayrı yapılan kodlamalar için kodlayıcılar arası uyuşma oranı 0.83 olarak hesaplanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler çok kültürlü eğitimi en çok “farklı kültürel değerlere uygun eğitim” olarak tanımlamışlardır. Yapılan çok kültürlü eğitim tanımları incelendiğinde, öğretmenlerin çok kültürlülüğün ırk, etnisite, dil, din ve sosyal sınıf boyutlarına odaklandıkları, buna karşın yaş, cinsiyet, engelli olma, cinsel yönelim boyutlarını çok kültürlülük kapsamında düşünmedikleri görülmüştür. Öğretmenler ayrıca çok kültürlü eğitimi “kültüre duyarlı sınıf ortamı oluşturma” ve “kültüre duyarlı öğretim yapma” yoluyla uyguladıklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler çok kültürlü eğitimi uygulamada karşılaştıkları en önemli engelin “istenmeyen öğrenci davranışları” olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenler, çok kültürlü eğitimi uygulamanın birincil avantajını “öğrencilerde kültürel duyarlık gelişimi” olarak; birincil dezavantajını ise “sınıf ortamı sorunları” olarak ifade etmişlerdir. Çalışma sonunda öğretmenlerin çok kültürlü eğitim konusunda kapsamlı bir eğitim almaları gerekliliği ortaya çıkmıştır.

Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim algılarının incelenmesi

The aim of this study is to determine the multicultural education perceptions of teachers working in secondary and high schools. Participants of this research designed with phenomenological approach, which is one of the qualitative research methods are 12 teachers working in secondary and high schools. Data was collected through the interview method in which a semi-structured interview form was used. Content analyzes were performed on the collected data and congruity ratios were calculated (0.83) between coders for the encodings performed separately by the researchers. Results indicate that the teachers most frequently define multicultural education as “training which is appropriate to different cultural values”. When the definitions of multicultural education were examined, it was deduced that teachers focused on race, ethnicity, language, religion or social class dimensions of multiculturalism whereas, they did not think age, gender, disability, sexual orientation dimensions as the scope of the of multiculturalism. The teachers also expressed that they implemented multicultural education by “creating a culturally sensitive classroom environment" and “culturally sensitive teaching”. The teachers stated that the primary advantage of multicultural education practices was the students’ development of cultural sensitivity while the most important obstacle they faced in multicultural education practices was "undesirable student behaviors". At the end, it was concluded that teachers need to get a comprehensive education on multicultural education.

___

  • APA. (2002). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. Retrieved September 17, 2010, from http://www.apa.org/pi/oema/resources/policy/multicultural-guidelines.aspx.
  • Au, K. H. & Kawakami, A. J. (1994). Cultural congruence in instruction. In E. R. Hollins, J. E. King, & W. C. Hayman (Eds.), Teaching Diverse Populations (pp. 5-24). Albany: State University of New York Press.
  • Baker, G.C. (1981). The teacher and multietnic education. James Banks (Ed.), Education in the 80s- Multietnic Education içinde (pp.33-41). Washington D.C.: National Education Association of the United States.
  • Banks, J. A. (1974). Multicultural education: In search of definitions and goals. Syracuse, New York: National Academy of Education.
  • Banks, J. A. (2008). An introduction to multicultural education (4th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Banks, J, A., Cookson, P., Gay. G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S., Schofield, J. W., & Stephan, W. G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. Washington: Center for Multicultural Education, University of Washington.
  • Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime ilişkin görüşlerinin ve öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes Üniversitesi Örneği). Unpublished master’s thesis, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Başbay, A. & Bektaş, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında öğretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Eğitim ve Bilim, 34(152), 30-43.
  • Başbay, A. & Kağnıcı, D. Y. (2011). Çok kültürlü yeterlik algıları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Eğitim ve Bilim, 161, 199-212.
  • Bennett, C., Niggle, T., & Stage, F. (1990). Preservice multicultural teacher education: Predictors of student readiness. Teaching and Teacher Education, 6, 243–254.
  • Bigatti, S., Gibau, G. S., Boys, S., Grove, K., Ashburn-Nardo, L., Khaja, K. & Springer, J. T. (2012). Faculty perceptions of multicultural teaching in a large urban university. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12(2), 78-93.
  • Brown, S. C. & Kysilka, M. (2002). Applying multicultural and global concepts in the classroom and beyond. Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • Brown, M. N. (2007). Educating all students: Creating culturally responsive teachers, classrooms, and schools. Intervention in School and Clinique, 43(1), 57-62.
  • Chavéz, A. F. (2007). Islands of empowerment: Facilitating multicultural learning communities in college. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 19(3), 274-288.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 27- 40.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G. & Doğan T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Ergin, S. (2000). Çağdaş müzik eğitimi ve temel özellikleri (Çok kültürlü müzik eğitimi). Müzikte 2000 Sempozyumu, Retrieved August 14, 2010, from http://www.kultur.gov.tr.
  • Erzurumlu, S. (2008). Çokkültürcülük politikası ve Kanada’da çokkültürcülük. Unpublished master’s thesis, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Ezer, H., Millet, S. & Patkins, D. (2006). Multicultural perpectives in the curricula of two colleges of education in Israel: The curriculum is a cruel mirror of our society. Teachers and Teaching, 12(4), 391-406.
  • Foster, M. (1995). African American teachers and culturally relevant pedagogy. In J.A. Banks, & C.A.M. Banks (Eds.), Handbook of Research on Multicultural Education (pp. 570-581). New York: Macmillan.
  • Gay, G. (1994). A synthesis of scholarship in multicultural education. NCREL's Urban Education Program, Retrieved October 12, 2010, from http://ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm.
  • Gay, G. (2000). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. New York: Teachers College Press.
  • Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53, 106-116.
  • Habermas, J. (2002) “Öteki” olmak “öteki”yle yaşamak. (İ. Aka, Trans. ) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hollins, E. R. (1996). Culture in school learning: Revealing the deep meaning. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Irvine, J. (1990). Black students and school failure. New York: Greenwood Press
  • Irvine, J. J., & Armento B. J. (2001). Culturally responsive teaching: Lesson planning for elementary and middle grades. Mc Graw Hill, New York.
  • Kleinfeld, J. (1975). Effective teachers of eskimo and Indian students. School Review, 83, 301–344.
  • Koçdemir, K. (1999). Küreselleşme ve Türk kültürü. Kök Araştırmalar Dergisi, 1, 5-20.
  • Ladson-Billings, G. (1994). The Dreamkeepers: Successful teachers of African American children. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, Inc.
  • Mahiroğulları, A. (2005). Küreselleşmenin kültürel değerler üzerine etkisi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 50, 1275-1288.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. B. (1994). Qualitative data analysis (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Ngai, P. B. (2004). A Reinforcing curriculum and program reform proposal for 21st century teacher education: Vital first steps for advancing K-12 multicultural education. Equity & Excellence in Education, 37(4), 321-331.
  • Okojie-Boulder, T. (2010). Faculty members' and graduate students' perceptions of multicultural education in the college of education. Unpublished doctorate dissertation, Mississippi State University, Mississippi.
  • Polat, S. (2009). İlköğretim programlarından hareketle çok kültürlü eğitime dayalı sınıf yönetimi. Proceeding of International Congress on Intercultural Dialogue and Education, 152-171.
  • Roux, J. L. (2000). Multicultural education: A new approach for a new south african dispensation. Intercultural Education, 11(1), 19-29.
  • Saldana, D. C., & Waxman, H. C. (1997). An observational study of multicultural education in urban elementary schools. Equity & Excellence in Education, 30(1), 40-46.
  • Smith E. B. (2009). Approaches to multicultural education in preservice teacher education: Philosophical frameworks and models for teaching. Multicultural Education. 16(3), 45-50.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research. Newbury Park, California: Sage Publications Ltd.
  • Şan, M. K. (2005). Farklılık ve çok kültürlülük siyasetleri üstüne bir deneme. Milel ve Nihal, 3(1-2), 69- 117.
  • Temel, A. B. (2008). Kültürlerarası (Çok kültürlü) hemşirelik eğitimi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(2), 92-101.
  • Teresa A. W. T. A., & Piveral, J.A. (2004). Diversity and the modeling of multicultural principles of education in a teacher education program. Multicultural Perspectives, 6(3), 42-47.
  • Toprak, G. (2008). Öğretmenlerin çok kültürlü tutum ölçeği’nin (teacher multicultural attitude survey) güvenirlik ve geçerlik çalışması. Unpublished master’s thesis, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tokat.
  • Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human Science for an action sensitive pedagogy. Albany, NY: Suny Press.
  • Vatandaş, C. (2001). Çok kültürlü yapıda ulusal / etnik kimlikler(Kanada örneği). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 101-116.
  • Ware, F. (2006). Warm demander pedagogy: Culturally responsive teaching that supports a culture of achievement for African American students. Urban Education, 41(4), 427–456.
  • Yazıcı, S., Başol, G., & Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çok kültürlü eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 229-242.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, A. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Ed.). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, Ö. (2011). Öğretmen ve gençlik çalışanları için barış eğitimi rehberi. Retrieved September 5, 2013 from http://www.kayadcommunitycenter.com/kayad-life-tr.pdf