HATIRLIYORUM; ÖYLEYSE, VARIM: HAROLD PINTER’IN ESKİ ZAMANLAR OYUNUNUN VAROLUŞSAL BİR OKUMASI

Harold Pinter (1930-2008), oyunlarında anlam ve kimlik kaybı gibi yirminci yüzyılın en temel temalarını işlemektedir. Aklın açıklayamadığı ve bütünlük kavramının yitirildiği bir dünyada, Pinter’ın oyun karakterleri varoluşlarını hem sabitleyip hem de tanımlayabilecekleri bir sığınak bulmayı arzulamaktadır. Sığınak olarak seçtikleri yer bellekleri yahut hatıralarıdır çünkü karakterler geçmiş kavramının, onlara anlam bütünlüğünü tekrar hissedebilecekleri, değişmez ve sabit bir yeri sağlayacağını düşünürler. Bu yüzden, bellek (hem de hatıra) Pinter’ın oyunlarında sıklıkla kullandığı temadır. Bunun yanı sıra, Pinter’ın oyun karakterleri, varlıklarına anlam katmak ve sabit bir kimlik elde etmek amacıyla, hatıralarını doğrulatmak için gerekli olan diğer karakterleri ikna etmeye uğraşırken tasvir edilir. Diğer bir deyişle, geçmişi hatırlamak onların diğer karakterleri alt etmesine yardımcı olmaktadır ve bu şekilde kendilerini güvende hissetmektedirler. Buradan hareketle, bu çalışma Harold Pinter’ın Eski Zamanlar(1971) oyununda, bellek (hatıra), varoluş, kimlik ve cinsiyet-güç ilişkileri gibi temaların kullanım ve işlevlerini incelemeyi amaçlamaktadır.    

I REMEMBER; THEREFORE, I EXIST: AN EXISTENTIAL READING OF HAROLD PINTER’S OLD TIMES

Harold Pinter (1930-2008) employs the major themes of the twentieth century in his drama such as the loss of meaning and identity. His characters want to find a sanctuary where they can anchor and define their existence in a world which lacks unity and is beyond the explanation of reason. This shelter they take refuge in is their memories as they assume that the past can provide them with a fixed realm where they can feel meanings. Therefore, Pinter’s pervading theme is memory. Moreover, Pinter’s characters are depicted as they try to persuade others to verify their own memories to assert a stable identity and meaning to their existence. That is, remembrances of their past help them overpower others, so they can feel confident. Considering these, this study aims to explore the use and functions of such themes as memory, existence, identity and gender-power relations in Harold Pinter’s Old Times (1971).

___

  • Billington, M. (1996). The Life and Work of Harold Pinter, Faber and Faber, London.
  • Cahn, V. L. (1994). Gender and Power in the Plays of Harold Pinter, The Macmillan Press, London.
  • Eslin, M. (1970). Pinter: A Study of His Plays, Methuen, London.
  • Milne, D. (2001). “Pinter’s Sexual Politics,” The Cambridge Companion to Harold Pinter. Ed. Peter Raby. Cambridge University Press: 199–211.
  • Pinter, H. (1991). Harold Pinter: Plays Three, Faber and Faber Limited, London.
  • Savran, D. (1982). “The Girardian Economy of Desire: Old Times Recaptured.” Theatre Journal. 34, 1: 40-54.
  • Wilde, O. (1899). The Importance of Being Earnest, Chiswick Press, London.