Görsel Sanatlar Eğitiminde Ölçme ve Değerlendirme

Her sanat eğitimi programında, çocuğun programın amaçlarına ulaşıp ulaşmadığını bilmek için ölçme ve değerlendirmeye ihtiyaç duyulmaktadır. Değerlendirme aşaması çocuğun zihinsel, duyuşsal ve sosyal gelişimine katkıda bulunacak önemli bir süreçtir. Çünkü değerlendirme yoluyla sanat etkinliğinin düşünü boyutu harekete geçmekte ve çocuk her seferinde biraz daha ilerleyip yeni düşünme ve uygulama teknikleri geliştirebilmektedir. Görsel sanatlar eğitiminde öğrencinin sanatsal öğrenmesini değerlendirmede kullanılabilecek çeşitli teknikler mevcuttur. Fakat her değerlendirme tekniği sanatsal öğrenmenin farklı boyutlarını ölçmektedir. Öğretmenlerin uygun teknikleri seçebilmeleri için bu farkları bilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada öğrencinin sanatsal öğrenmesini değerlendirmede alternatif değerlendirme tekniklerinin özellikleri, kapsamı, uygulanışı ve değerlendirilmesi üzerine durulmuştur. Böylelikle görsel sanatlar eğitiminde gerçek öğrenme durumlarını ve eksikliklerini belirlemede öğretmenlere yeni bir bakış açısı sağlayacağı düşünülmektedir.

Measurement and Assessment in Visual Art Education

Each art education program, it has been needed measurement and assessment to be able to realize whether the child reaches the program’s objectives or not. Assessment stage is an important process which contributes to a child’s mental, affective and social development. Because, intellectual dimension of the art activity activates during the assessment and child can develop his thinking and practicing techniques a little more each time. There are various techniques to be able to assess artistic learning of the student. Nevertheless, in each assessment technique assess different sizes of artistic learning. To be able to choose appropriate techniques, teacher must know the difference among them. In this research, specialty, content, application and evaluation of alternative assessment techniques have been evaluated. In this way it has been thought that this article would be able to provide a new perspective to the art educators about determining real learning ways and shortcoming.

___

  • ALDAĞ, H. ve GÜRPINAR, K. (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sunu Becerilerini Etkileyen Faktörler adresinden 24 Haziran 2008 tarihinde elde edilmiştir.
  • ARMSTRONG, C. (1994). Designing Assessment in Art, Reston: NAEA.
  • ARTER, J. A. (1995). Portfolios for Assessment and Intruction, Ebsco veri tabanından (ERIC Digest, ERIC-RIEO, 19950101 Databese: ERIC) 20 Haziran 2006 tarihinde elde edilmiştir.
  • BİRGİN, O. (2003). Bilgisayar Destekli Bireysel Gelişim Dosyasının Uygulanabilirliğinin Araştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Trabzon
  • BOUD, D. J. (1986). “Implementing Student Self- Assessment” Higher Education Research and Development Society of Australia, Sydney.
  • ÇEPNİ, S. (2006). Öğretimde Plânlama ve Değerlendirme, Ahmet Doğanay, Emin Karip (Ed.), Pegam A Yayınları, Ankara
  • DORN, C.M., MADEJA, S.ve SABOL R. (2004). Assessing Expressive Learning, New Jersey: LEA
  • EISNER, E. (1997). Educating Artistic Vision, New York: Macmillon.
  • ERONAT, A. (2006). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Planlama ve Uygulama, (Editör; Necdet Aykaç, Hasan Aydın), Ankara: Natural Kitap-Yayın
  • GRACE C. (1992). The Portfolio and Its Use: Developmentally Appropriate Assessment of Young Children. Ebsco veri tabanından (ERIC Dökümanı, Servis No: ED 353150) 6 Mayıs 2007 tarihinde elde edilmiştir.
  • GRADY, E. (1992). The Portfolio Approacch to Assessment, Fastback Series 341, Phi Delta Kapa Educational Foundation, Bloomington, Ebsco veri tabanından (ERIC Dökümanı, Servis No: ED 356273) 6 Mayıs 2007 tarihinde elde edilmiştir.
  • GUENTER, C. (1999). Portfolio and Assessment Tecniques, New York: Glancoe/Mc.Grow-Hill
  • HALADYNA, T. M. (1997). Writing Test Items to Evaluate Higher Order Thinking, USA: Viacom Company.
  • İLERİ, Y. (2002). Resim-iş Derslerinde Başarının Ölçülmesi ve Değerlendirmenin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KIRIŞOĞLU, O. (2002). Sanatta Eğitim; Görmek Anlamak Yaratmak, (2. Baskı), Ankara: Pegem A Yayınları.
  • KIRIŞOĞLU, O. (2009). Sanat Kültür ve Yaratıcılık Görsel Sanatlar ve Kültür Eğitimi-Öğretimi, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • MAMUR, N. (2009) Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Resim
  • Bölümü Öğrencilerinin Sanatsal Yeterliliğini Ölçme
  • ve Değerlendirmede EGD’nin (Portfolyo) Rolü,
  • Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi
  • Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • MEB (2006). Ölçme ve Değerlendirme, adresinden 20 Aralık 2006 tarihinde elde edilmiştir.
  • NOVAK, J. D.(1998). Learning, Creating and Using Knowledge: Concept Maps as Facilititive Tools in Schools Corparations. New Jersey: Lawrance Erlbaum Associates Publiher
  • ÖZSOY, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-iş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • POPHAM J.W. (1997). What’s Wrong and What’s Right with Rubric, Educational Leardership Cilt 55, Sayı 2
  • SAN, İ. (1977). Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Ankara: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • SEWELL, M., MARCZAK, M. ve HORN, M. (2002) “The Use of Portfolio Assessment in Ankara: Evaluation,
  • WILSON, B. (1971). “Evaluation of Learning in Art Education”, In Bloom, J. Hastings & G. Madous (Ed) Handbooks on Formative and Summative Evaluation of Student Learning., New York: Mc Grow, Hill.