XV. Yüzyıl Osmanlı Sufiliğinde İki Esrarlı Nokta - Tarih Yazıcılığı Açısından Bir Deneme Bölüm I: Eşrefoğlu'nun Sonu Ne Oldu?

Eƾrefoƭlu olarak meƾhur olan Abdullah b. Eƾref, XV. yüzylda Osmanl Anadolu’sunun kültürel manzarasnn en önemlJ ƾahsJyetlerJndendJr. DJvan, MüzekkJ al-Nüfus ve TarJkatname eserlerJnden ƾJmdJye kadar ona aJt olduƭu kesJnlJkle tespJt edJlebJlmJƾ olanlardr. Ad yüzyllar boyunca devam eden tarJkatna verJlmJƾtJr. Eƾrefoƭlu’nun hayat defalarca anlatlmƾsa da hJkayenJn detaylar Jlk olarak ancak XVII. yüzyldan kalan bJr menakbnamede bulunur. DJƭer kaynaklar -kJ bazlar bugüne kadar elJmJze geçmemJƾtJr- hayatnn sonunu olumsuz bJr ƾekJlde yanstrlar. Bu rJvayetler kabul edJlebJlJr mJ? Cevap evet Jse kaynaklarn XVII. yy. öncesJ sessJzlJƭJnJ nasl açklayabJlJrJz? Hayr Jse rJvayetlerJn bu zamanda doƭuƾunun sebebJ ne olabJlJr? Bu revJzyonJst deneme, kaynaklar ve lJteratürü yenJden gözden geçJrerek bu sorulara Jnandrc cevaplar vermeyJ hedefler. Ayn zamanda Eƾrefoƭlu’nun hayatnn bütün aydnlatlabJlJr safhalarn olabJldJƭJnce açklamay amaçlar.

Two 15th Century Ottoman Sufî Mysteries- An Historiographical Essay Part I: What Happened to Eşrefoğlu?

Abdullah son of Eƾref, better known as Eƾrefoƭlu, Js a major fJgure of the cultural landscape of 15th century Ottoman Turkey. At hJs death he left a small dJvan of mystJcal poems, a much favored prose work on the prerequJsJtes for a mystJcally lJfe, and a shorter treatJse on the begJnnJng stages of “the path”. Other works have been mentJoned–but none satJsfactorJly accounted for. HJs lJfe story Js only sketchJly known, maJnly from a 17th century hagJographJcal work. PrevJously overlooked sources cast a shadow over the end of the poet sheJkh’s lJfe and raJse questJons about the general relJabJlJty of the wJdely receJved tradJtJon. ThJs hJstorJographJc essay attempts to explaJn the mystery of the end of hJs lJfe. RevJewJng the modern scholarly (and popular) lJterature on Eƾrefoƭlu’s lJfe and work, Jt also explores reasons why wrJters, past and present, have been reluctant to confront certaJn 15th century realJtJes.

___

  • Bibliography Manuscripts ......, Mecmua, Istanbul MS, Süleymaniye Ktp., Hacı Mahmud #2673. ......, Mecmua, Bursa MS, Genel #724. ......, Mecmua, Istanbul MS, Süleymaniye Ktp., Hüsrev Paşa #185. Abdullah bin Veliyuddin: Menakıb-i Eşrefzade, Istanbul MS, İstanbul Üniversitesi Ktp., TY 270. Abdullah bin Veliyüddin: Risale-i Eşref-zade, Istanbul MS, İstanbul Üniversitesi Ktp., Ibnül Emin #3562. Ālī, Mustafa: Künh al-Ahbar, Istanbul MS, Süleymaniye Ktp. Hamidiye #914. Ayvansarayi, Hüseyin bin Ismail: Tercemet al-meşayih: Istanbul MS, Süleymaniye Ktp., Esad Efendi #1375. Baldırzade, Mehmed bin Mustafa: Vefayat, Istanbul MS, Beyazit Ktp., Veliyüddin Efendi #1650. [Eşrefoğlu] Abdullah bin Eşref: Müzekki’n-nüfus, Istanbul MS, Süleymaniye Ktp., Aya Sofya #2070. Huda’i, Mahmud: Al-Tibr al-maskuk, Ankara MS, Ankara Üniversitesi Ktp., Raif Yelkenci #II/292. Huda’i, Mahmud: Al-Tibr al-maskuk, Bursa MS, Ulu Cami #1753. Al-Kafawi, Mahmud ibn Sulayman: Kata’ib a’lam al-akhyar min fuqaha mezheb Nu’man mukhtar, Istanbul MS, Süleymaniye Ktp., Halet Efendi #630. Al-Munawi, Abd al-Rauf: Irgām awliyā al-shaytān bi-dhikr manākib awliyā al-rahmān, Istanbul MS, Beyazit Ktp. Veliyuddin Efendi #1624. Primary and Secondary Sources EI. Encyclopaedia Iranica, Ehsan Yashater (ed.), v. 1- , London: Routledge & Kegan Paul, 1985- . EI2. Encyclopaedia of Islam. New Edition, H.A.R. Gibb et al. (ed.), 12 vols., Leiden: Brill, 1979-2004. İA. İslam Ansiklopedisi, A. Adıvar et al. (ed.), 13 vols., Istanbul: Milli Eğitim Bakanlığı, 1940-1986. Abdullah Veliyyüddin Bursevi, Menakıb-i Eşrefzade (Eşrefoğlu Rumi’nin Menkıbeleri), Abdullah Uçman (ed.), İstanbul: Kitapevi 2009. Akbaygil, Işıl et al (ed.): Iznik throughout History, Istanbul: İş Bankası, 2003. Algar, Hamid: “The Naqshbandi Order: A Preliminary survey of its history and significance”, Studia Islamica 44 (1976), pp. 123-52. Andrews, Walter G.: “Osmanlı metin çalışmaları: geçmişe meydan okuma, geleceği tasarlama”, Veysel Öztürk (çev.), Eski Edebiyat Çalışmaları, Eski Metinlere Yeni Bağlamalar: Osmanlı Edebiyatı Çalışmalarında Yeni Yönelimler, H. Aynur et al (ed.), İstanbul: Istanbul Klasik Yayınları 2015, pp. 34-59. Aslanapa, Oktay: “Turkish Architecture at İznik”, Işıl Akbaygil et al (ed.), Iznik throughout History, Istanbul: İş Bankası, 2003, pp. 223-34. Ayverdi, Ekrem Hakkı: Osmanlı Mimarisinde Çelebi ve II. Sultan Murad Devri, İstanbul: Baha 1972. Bahadıroğlu, Mustafa: [Celvetiye’nin piri] Hazret-i Üftade ve Divanı, Bursa: Üftade Kur’an Kursu Öğrencilerini Koruma Derneği 1995. Ballanfat, Paul: The Nightingale in the Garden of Love, Angela Culme-Seymour (tr.), Oxford: Anqa 2005. Baykal, Kazım: Bursa ve Anıtları, Bursa: Aysan 1950. Bayramoğlu, Fuat: Hacı Bayram-ı Veli: Yaşamı-Soyu-Vakfı, v. 1, Ankara: TTK 1983. Beldiceanu-Steinherr, Irene: “Brousse et ses habitants en 1487”, Turcica, 31 (1999), pp. 313-73. Beldiceanu-Steinherr, Irene: “Le Regne de Selim Ier: Tournant dans la vie politique et religieuse de l‘empire Ottoman”, Turcica, 6 (1974), pp. 34-48. Beldiceanu Steinherr, Irene: Scheich Üftāde der Begründer des Gelvetijje-Ordens, München 1961. Birdoğan, Nejat: Alevi Kaynakları I, İstannbul: Kaynak 1996. Birge, John Kingsley: The Bektashi Order of Dervishes, London: Luzac 1937. Bursalı Mehmed [sic] Veliyyuddin. Menakıb-i Eşrefzade, Mustafa Güneş (ed.), Istanbul: Sahhaflar 2006. Çınar, Erdoğan: Bahçe Bizim Gül Bizdedir, İstanbul: Kalkedon 2009. Denny, Walter B.: Iznik: The Artistry of Ottoman Ceramics, New York: Thames & Hudson 2004. Digby, Simon: “Qalandars and Related Groups”, Yohanan Friedmann (ed.), Islam in Asia, v. 1, Jerusalem: The Hebrew University 1984, pp. 60-108. [Ergun], Sadettin Nüzhet: Bektaşi Şairleri, İstanbul: Devlet Matbaası 1930. Ergun, S. N.: Turk Şairleri, v. 3, İstanbul: Bozkurt 1945. Ernst, Carl: “From Hagiography to Martyrology: Conflicting testimonies to a sufi martyr of the Delhi Sultanate”, History of Religions, 24 (1985), pp. 308-27. Erverdi, Ezel et al (ed.): Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, 7 vols., Istanbul: Dergah 1976-90. Eşref-i Rumi, Eşrefoğlu Divanı, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul 1972?. Eşrefoğlu Rumi, Eşrefoğlu Divanı, Âsaf Hâlet Çelebi (ed.), İstanbul: Ahmet Halit, 1944. Eşrefoğlu Rumi: Eşrefoğlu Rumi Divanı, İstanbul: Cağaloğlu, 1967. Eşrefoğlu Rumi: Müzekki’n-nüfus, Abdullah Uçman (ed.), İstanbul: İnsan 2006. Eşrefoğlu Rumi: Tarikatname, Esra Keskinkılıç (ed.), İstanbul: Gelenek 2002. Fığlalı, E. Ruhi: “‘Ali in the sunni historical and theological tradition”, Ahmet Yaşar Ocak (ed.) From History to Theology: Ali in Islamic Belief, Ankara: TTK 2005, pp. 149-84. Fleischer, Cornell: Bureaucrat and Intellectual in the Ottoman Empire, Princeton: Princeton University 1986. WHAT HAPPENED TO EŞREFOĞLU? 40 Flemming, Barbara: “Glimpses of Turkish Saints: Another look at Lami’i and Ottoman Biographers”, JTS/TüBA, 18 (1994), pp. 59-73. Furat, Ahmed Subhi: ‘Isam al-Din Abu al-Khayr Ahmad bin Mustafa al-shahir Tashkuprizade, Al-Shaqa’iq al-nu’maniyah fi ‘ulama al-dawlwat al-’Uthmaniyah, Istanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1985. Geoffroy, Eric: Introduction to Sufism: The Inner Path of Islam, Roger Gaetani (tr.), Bloomington: World Wisdom, 2010. Gibb, H.A.R.: The Travels of Ibn Battuta, v. 2, Cambridge: Hakluyt Society 1962. Gölpınarlı, Abdülbaki: Alevi-Bektaşi Nefesleri, İstanbul: Remzi 1963. Gölpınarlı, Abdülbaki: Melamilik ve Melamiler, Istanbul: Devlet ,1931. Gölpınarlı, Abdülbaki: “Eşrefoğlu”, Türk Dili #207 (Aralık 1968 = “Türk Halk Edebiyatı Özel Sayısı”), pp. 390-94. Guillaume, A.: The Life of Muhammad, London: Oxford University 1955. Güneş, Mustafa: Eşrefoğlu Rumi: Hayatı, Eserleri ve Divanı, İstanbul: Sahhaflar, 2006. Hafız Hüseyin Ayvansarayi: Vefayat-i Ayvansarayi, Ramazan Ekinci and Adem Ceyhan (ed.), İstanbul: Buhara 2013. Hızlı, Mefail and Murat Yurtsever: Ravza-i Evliya, Bursa: Arasta 2000. Hickman, Bill: The Story of Joseph: A 14th Century Turkish Morality Play by Sheyyad Hamza, Syracuse: Syracuse University 2014. Holbrook, Victoria Rowe: “Ibn ‘Arabi and Ottoman Dervish Traditions: the Melami Supra-Order, Part Two”, Journal of the Muhyiddin ‘Ibn Arabi Society, 12 (1993), pp. 15-33. İnalcık, Halil: The Ottoman Empire: The Classical Age 1300-1600, Norman Itzkowitz and Colin Imber (tr.), London: Weidenfeld & Nicolson 1973. İnalcık, Halil and Cemal Kafadar (ed.): Suleyman the Second and his Time, Istanbul: İsis 1993. Al-Jadir, Muhammad Adib (ed.): Irgām awliyā al-shaytān bi-dhikr manākib awliyā alrahmān, Beirut: 1999. Kahraman, Seyyit Ali and Yücel Dağlı (ed.): Evliya Çelebi Seyahatnamesi, İstanbul: Yapı Kredi 1999. Kaplanoğlu, Raif: Bursa Ansiklopedisi I. Yer Adları, Bursa: 2001. Kara, Mustafa: Bursa’da Tarikatlar ve Tekkeler, 2 vols., Bursa: Uludağ 1990. Kara, Mustafa: “Bagdat’tan Bursa’ya bir yol: Eşrefiye”, Journal of the History of Sufism (2000), pp. 397-429 Karamustafa, Ahmet T.: God’s Unruly Friends, Salt Lake City: University of Utah 1994. BILL HICKMAN 41 Khenchelaoui, Zaim and Thierry Zarcone: “La famille Jilani de Hama-Syrie (Bayt al- Jilani)”, Journal of the History of Sufism (2000), pp. 53-77. Köprülü, Orhan: Tarihi Kaynak Olarak XIV. ve XV. Asırlardaki Bazı Türk Menakıbnameleri, Ph.D. diss., İstanbul Üniversitesi, 1951. Köseoğlu, Neşet: Tarihte Bursa Mahalleleri XV. ve XVI. Yüzyıllarda, Bursa: Bursa Halkevi 1956. Lane, Arthur: “The Ottoman Pottery of Isnik”, Ars Orientalis, 2 (1957), pp. 247-81. Losensky, Paul (tr.): Farid ad-Din’s ‘Attar’s Memorial of God’s Friends, New York: Paulist Press 2009. Lowry, Heath: “Ottoman Iznik (NICAEA) through the eyes of travellers and as recorded in administrative documents 1331-1923”, Işıl Akbaygil et al (ed.), Iznik throughout History, İstanbul: İş Bankası 2003, pp. 135-74. Mermer, Ahmet: “Eşrefoğlu ve bir şathiyyesinin şerhi”, Milli Folklor 53 (2002), pp. 106-13. Nicholson, R.A.: A Descriptive Catalogue of the Oriental Mss. belonging to the late E.G. Browne, Cambridge: The University Press 1932. Niyazioğlu, Aslı: “In the dream realm of a sixteenth-century Ottoman biographer. Taşköprüzade and the Sufi shaykhs”, John J. Curry and Erik S. Ohlander (ed.) Sufism and Society, New York: Routledge 2012, pp. 243-57. Nizami, Khaliq Ahmad: “The Qadiriyyah Order”, Seyyid Hossein Nasr (ed.), Islamic Spirituality: Manifestations, New York: Crossroads 1987, pp. 6-25. Ocak, Ahmet Yaşar: Osmanlı İmparatorluğunda Marjinal Sufilik: Kalenderiler, Ankara: TTK 1992. Otto-Dorn,Katharina: Das Islamische Iznik, Berlin: Istanbuler Forschungen 13, 1941. Özdamar Mustafa: Eşrefoğlu Abdullah-i Rumi, İstanbul: Kırkkandil 2002. Öztelli, Cahit: Bektaşi Gülleri: Alevi-Bektaşi Şiirleri Antolojisi, Istanbul: Milliyet 1973. Pekolcay, Necla: İslami Türk Edebiyatı, 2 vols., Istanbul: İslâm Medeniyeti 1967-68. Pekolcay, Necla: “Eşref-oğlu Abdullah Rumi‘nin Tasavvufi Şahsiyetinin Gelişme Seyri“, İslâmi Edebiyat 15 (1992), pp. 8-11. Repp, Richard C.: The Mufti of Istanbul, London: Ithaca Press 1986. Şehsuvaroğlu, Bedi N.: Haza’inu’s-saa’dat [sic], Ankara: TTK 1961. Stavrides, Theoharis: The Sultan of Vezirs: The Life and Times of the Ottoman Grand Vezir Mahmud Pasha Angelovic (1453-1474), Boston: Brill 2001. Tan, Muharrem (tr.): Taşköprülüzade, Osmanlı Bilginleri, İstanbul: İz 2007. Terzioğlu, Derin: “Sufis in the age of state-building and confessionalization”, Christine Woodhead (ed.), The Ottoman World, New York: Routledge 2012, pp. 86-99. WHAT HAPPENED TO EŞREFOĞLU? 42 Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Bekir Topaloğlu et al (ed.), 44 vols., Istanbul, 1988-2013. [Ulusoy], Mehmed Şemseddin, Bursa Dergahları. Yadigar-i Şemsi I-II, transcribed text by Mustafa Kara and Kadir Atlansoy, Bursa: Uludağ 1997. Uzunçarşılı, İsmail Hakkı: Osmanlı Tarihi, c. 2, Ankara: TTK 1964. Voight, Wolfgang (ed.): Verzeichnis der orientalischen Handschriften in Deutschland, v. 13, Wiesbaden: Franz Steiner 1968-74, Part 2 [M. Götz] & Part 3 [H. Sohrweide]. Watt, W. Montgomery: Muhammad at Mecca, Oxford: Clarendon Press 1965.
Osmanlı Araştırmaları-Cover
  • ISSN: 0255-0636
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 1980
  • Yayıncı: TDV İslâm Araştırmaları Merkezi