Müjdeli Haberler Karşısında Resûlullah(s) 'in Yaklaşım Tarzı

Hz. Peygamber’in hayatı insanlar ve müslümanlar için farklı pek çok örnekliği bünyesinde barındırmaktadır. Onun yaşamında hayatı kapsayan ya da kuşatan pek çok olay yer almaktadır. Resûlullah (s)’ın müjdeli haberler karşısındaki yaklaşımı da bu tür haberlerin hem alınması hem de verilmesi esnasında nasıl davranılması gerektiğini göstermesi açısından insanlara önemli ip uçları sunmaktadır. Hz. Peygamber (s)’e farklı zamanlarda çeşitli haberler gelmiştir. O, gelen haberlerin durumlarına göre davranmış ve etrafındakilerle kendisine ulaşan bilgileri paylaşmıştır. Ona gelen haberler bazen müsbet bazen de menfi hususları içermiş, gelen haberlerin özelliklerine göre ashabını bilgilendirmiştir. Resûlullah (s) yaşamış olduğu olaylar neticesinde şayet netice olumlu ise bazı sahabîleri müjdeci olarak göndererek halkın da sevinmesini sağlamıştır. Hz. Peygamber (s)’in kendisi de müjdeli haberlere önem vermiş; gelen güzel haberler karşılığında haber getireni taltif etmiştir. Resûlullah (s), nübüvveti boyunca insanlara birçok defa uyarıda ve müjdede bulunmuştur. O bu sayede hakkın ve hakikatın insanlar arasında yayılmasını sağlayarak, onlara yönelik örnek davranışlar sergilemiştir. Konumuzla ilgili olması hasebiyle çalışmamızda “müjdeli haber/ler” hususunda Resûlullah (s)’ın sergilemiş olduğu bazı davranışları ele aldık. Yani bu haberlerin kendisine ulaşması, kendisinin başkalarına güzel haberleri ulaştırması ve müjdeli haberler verildiğinde Hz. Peygamber (s)’in ne tür bir tavır ortaya koyduğunu anlatmaya çalıştık.

PROPHET’S APPROACH TO SOME GOOD NEWS

The life of the Prophet contains many different examples for people and Muslims. In his life, there are many events that cover or surround life. The approach of the Messenger of Allah (pbuh) to the good news also offers important clues to people in terms of showing how to react on receiving and delivering such news. He received various news at different times. He acted according to the status of the news and shared the information that reached him with those around him. The news that He received sometimes included positive and sometimes negative issues, and He informed his companions based on the content of the news. As a result of His experiences, if the result was positive, he sent some companions as heralds and made the people happy. The Prophet (pbuh) himself gave importance to the good news; He rewarded the one who brought it. Throughout his prophethood, the Messenger of Allah (pbuh) warned people many times and gave good news. In this way, he showed exemplary behavior towards them by ensuring the spread of the right and the truth among people. Since it is related to our subject, we discussed some of the behaviors of the Messenger of Allah (pbuh) regarding the "good news" in the current study. This study aims to reveal the Prophet’s reactions on receiving good news, the way He sent them to other people.

___

  • KAYNAKÇA el-Belâzüri, Ebul’l-Abbas Ahmed b. Yahya b. Cebbar (ö.279/892), Ensâbü’l-Eşrâf, thk: Süheyl Zekkâr (I-XIII), Beyrut, 1997. Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail (ö. 256/870), el-Kütübü's-sitte ve şüruhuha: Sahihü’l-Buhârî (I-VI), 2.bs., fihrist: Bedreddin Çetiner, İstanbul, 1992.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. Eş’as b. İshâk el-Ezdî es-Sicistânî (ö.275/889), el-Kütübü's-Sitte ve Şüruhuha: Sünenu Ebî Dâvûd (I-V), 2. bs., fihrist: Bedreddin Çetiner, Tunus,1992.
  • _Sünen-i Ebû Dâvûd terceme ve şerhi (I-XVI), haz: Necati Yeniel, Hüseyin Kayapınar; red. İ. Lütfi Çakan; yay haz: M. Beşir Eryarsoy, İstanbul,1987-2003.
  • ed-Diyârbekrî, Hüseyin b. Muhammed b. el-Hasan (995/1582), Târîhu'l-Hamîs fi Ehvâli Enfüs Nefis (I-II), Müessesetü Şa‘bân, Beyrut ts. Fayda, Mustafa, “Bedir”, DİA, İstanbul,1992, c.V,s.325-327.
  • Hamidullah, Muhammed, “Huneyn”, DİA, İstanbul, c. XVIII, s.367-368.
  • İbn Abdilber, Ebû Ömer Yusuf b. Abdillah b. Muhammed (ö.463/1071), ed-Dürer fi İhtisari’l-Meğâzî ve’s Siyer, thk: Dr. Şevki Zayyıf, Kahire,1966.
  • _ el-İstîâb fî Ma’rifeti’l-Ashâb, thk: Adil Mürşid, Ammam, 2002.
  • İbnü’l-Cevzî, Ebu’l-Ferec Abdurrahman b. Ali (ö.597/1201), Telkihu Fuhum Ehli'l-Eser fî Uyuni't-Târih ve's-Siyer, Kahire, 1975.
  • _el-Muntazam fî târihi'l-mülûk ve'l-ümem (I-XVIII), thk: Muhammed Abdülkadir Ahmed Ata, Mustafa Abdülkadir Ata; racea Nuaym Zerzevir, Beyrut, 1992.
  • İbn Ebî Şeybe, Ebû Bekr Abdullah b. Muhammed b. İbrâhim (ö.235/849), Kitabü’l-Megâzî li İbn-i Ebî Şeybe, thk: Abdülaziz bin İbrahim el Amrî, Riyad, 1999.
  • İbnü’l Esir, Ebü’I-Hasan İzzuddîn Ali b. Muhammed el-Cezerî (ö.630/1232), Üsdü’l-Ğâbe fi Ma’rifeti’s-Sahâbe (I-VII), thk: Muhammed İbrâhim Benna, Muhammed Ahmed Aşur, Kahire, 1970.
  • İbn Habîb, Ebû Cafer Muhammed (ö.245/859), Kitâbü’l-Muhabber, thk: İlse Lichtenstadter, Beyrut, ts.
  • İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şihabüddîn Ahmet b. Ali b. Muhammed el-Askalânî (ö.852/1449), el-İsâbe fi temyîzî’s-Sahâbe (I-IX), Beyrut, 1992.
  • İbn Hîşâm, Ebû Muhammed Abdulmelik (ö.218/833), es-Sîretü’n-Nebeviyye (I-IV), thk: Mustafa es-Sekkâ v.dğr., Kahire, 1936.
  • İbn İshâk, Muhammed b. İshâk b. Yesâr (ö.151/768), Sîret-i İbn İshâk, thk: Muhammed Hamidullah, Konya, 1981.
  • İbn Kesîr, Ebü'l-Fidâ İmadüddîn İsmail b. Ömer (ö.774/1373), el-Bidâye ve’n-Nihâye (I-XXI), thk: Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türki, Cize, 1997-1999.
  • İbn Sa’d, Muhammed b. Sa’d Ebû Abdillah el-Basrî (ö.230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (I-IX), Beyrut, ts.
  • İbn Mâce, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd er-Rebei el-Kazvinî (ö.273/887), Sünenu İbn Mâce ( I-II), thk: Muhammed Fuad Abdülbaki, Kahire, 1953.
  • İsfahanî, Ahmed b. Abdullah b. İshâk İsfahanî Ebû Nuaym (ö.430/1038), Hılyetu’l-Evliyâ ve Tabakâtu’l-Asfiyâ (I-X), Kahire, 1974. Kilâi, Ebü'r-Rebi' Süleyman b. Musa (ö.565-634), el-İktifa fî Meğâzî Resûlillah ve's-selaseti'l- hulefa (I-II), thk: Mustafa Abdülvahid, Kahire,1968.
  • Mahmudov, Elşad “Zâtürrikā‘ Gazvesi”, DİA, İstanbul, c. XLVI, s.152.
  • Müslim b. el-Haccac, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyri en-Nisaburî (ö.261/875), el-Kütübü's-sitte ve şüruhuha: Sahihu Müslim (I-III), 2.bs., İstanbul, 1992.
  • _Sahih-i Müslim tercemesi ve şerhi: (I-XII), terceme ve şerh, Ahmed Davudoğlu, İstanbul 1973.
  • Taberî, Ebî Ca’fer Muhammed b. Cerir (ö.310/923), Târihu’r-Rusül ve’l-Mülük (I-XI), 2.bs., thk: Muhammed Ebu’l-Fazl İbrahim, Mekke,1968.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemî (ö.279/892), el-Kütübü's-Sitte ve Şüruhuha: Sünenü’t-Tirmizi (I-VIII), 2.bs., fihrist, Bedreddin Çetiner, Tunus, 1992.
  • Urve b. Zubeyr (ö.93/712), Meğâzî Rasûlillah, thk: Dr. Muhammed Mustafa el- A’zamî, Riyad,1981.
  • Vâkıdî, Muhammed b. Ömer (ö.207/822), Kitabu’l-Meğâzî (I-III), thk: Marsden Jones, Beyrut, 1984.
  • Zehebî, Ebû Abdullah Şemseddin Muhammed b. Ahmed b. Osman, (ö.748/1348), Târihü'l-İslâm ve vefeyâtü'l-meşâhir ve'l-a'lâm (I-LIII), thk: Ömer Abdüsselâm Tedmürî, Beyrut,1987-2000.