İNVAZYON VE SANAL GERÇEKLİK

İNVAZYON VE SANAL GERÇEKLİK Giresun Üniversitesi Görele Güzel Sanatalar Fakültesi Grafik Tasarım Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Merve YILDIRIM merveyildirim1@hotmail.com Öz Devrimsel nitelikteki toplu üretimin insanlara sağladığı imkanlar yanında estetik algıyı tek tipleştirmeye yönlendirmesi ve sistemlerde oluşan hataların tüketeni ne ölçüde etkileyebileceği sorusu belli sanat akımlarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Sanatçının ürettiği kompozisyonlarda belli öğelerin bozulumu ile gerçekleştirilen çalışmalar , yeni medya sanatının da bir uzantısı haline gelmiştir. Teknolojinin sınırsız imkanlarında genişleyen dijital sanat alanları ve hareketinde yapısı bozulmuş görüntülerin yarattığı rastlantısal ve yeni birçok anlamla bütünleşebilen kompoziyonlarada yeni bir bakış açısı sunmuştur. Bunlardan, Glitch sanatı, datamoshing, databending ve circuitbending fotografik invazyon gibi yeni kavramları sanata taşımıştır. Sanatsal uygulamalardaki kurgusal çeşitlilik hızlı ve yaratıcı çözümler getirirken, dijital sanatta invaziv işlem tekniğinin , sunduğu sistemlerdeki hatalara vurgu yaparak onları hiçbir zaman tamamlanamayacak mükemmele yaklaştırır. Çünkü insan eliyle tasarlanmış her sistemin bir hatası vardır. Popüler kültür ve görsel medyada; estetik algının her zaman mükemmeliyetçi olmadığını ve kusurlunun da bazı durumlarda daha fazla kabul görebileceğinin de altını çizer. Bu makalede invazyon nedir? Sanal gerçekliğin dijital dünyada sanata katkıları nelerdir? inceleme yapılarak açıklanacaktır. Anahtar kelimeler:İnvazyon,Glitch,Dijital Sanat. INVASION AND VIRTUAL REALITY Giresun University Görele Faculty of Fine Arts Graphic Design Department Dr. Lecturer. Member Merve YILDIRIM merveyildirim1@hotmail.com Summary In addition to the opportunities provided by the revolutionary mass production for people, the aesthetic perception directed to uniformization and the question of the extent to which the errors in the systems may affect the consumer caused the emergence of certain art movements. The works carried out with the deterioration of certain elements in the compositions produced by the artist have become an extension of the new media art. It has offered a new perspective to digital art spaces that expand in the limitless possibilities of technology and to the compositions created by the images that have been distorted in its movement and that can be integrated with many new meanings. Of these, Glitch art brought new concepts such as datamoshing, databending and circuitbending photographic invasion into art. While the fictional diversity in artistic practices brings fast and creative solutions, the invasive process technique in digital art emphasizes the errors in the systems it offers, bringing them closer to perfection that can never be completed. Because every system designed by man has an error. In popular culture and visual media; It also underlines that aesthetic perception is not always perfectionist, and that the defect may be more accepted in some cases. What is invasion in this article? What are the contributions of virtual reality to art in the digital world? will be explained with an examination. Keywords: Invasion, Glitch, Digital Art.
Anahtar Kelimeler:

İnvazyon, Glitch

___

  • Kaynakça Atan. A., Uçan B., Bilsel Ç. (2015). İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 26. Altunay, A. (2012). Bir Sanat Yüzeyi olarak Ekran. Ed. Deniz Yengin. Yeni Medya. Akay, A. (2005). Sanatın Durumları. İstanbul: Bağlam Yayınları. Akın, Canan. (2015). Dijital Sanatlarda Etkileşimsellik Türkiye’de Etkileşimsel Dijital Sanatların Konumu Üzerine Bir inceleme, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Tv ve Sinema Anabilim Dalı İstanbul. Ansen, Atilla. Plan-E, [10.10.2019]. http://www.artnet.com/artists/ ansen- Andrew Feenberg. (2003). Andrews, C.M. (2014) A History of Video Art. 2.nd Edition.London: Bloomsbury Publishing. Çuhacı, G. (2009). Dijital Sanat ve Beden, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitusü, İstanbul. Clarke, Roger. (2005). “Hybridity: Elements Of a Theory”. “Hybrid: Living in Paradox”, Ars Electronica . Avusturya: Hatje Cantz Verlag. S. 30. Çizgen, Gültekin. (2007). Sanat Köprüsü Sırat Köprüsü. Arkeoloji Sanat Yayınları, İstanbul. Demir, Sultan Burcu. (2012). Buluntu Nesnede İşlevsel Kodların Değişimi Ve Yorumlanması, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Heykel Anasanat DalıYüksek Lisans Sanat Eseri Çalışması Raporu Ankara. Ergun, Cemil. (2005). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj ve Fotomontaj. Gombrich, E.H. (2013). Sanatın Öyküsü. (Çev.) E. Erduran ve Ö. Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi. Graundberg,A. (2002). Greenberg, Mitchell. (2001). Baroque Bodies. New York: Cornell University. Graundberg, Andy. (2002). “Modernist Akım Sürecinde Fotoğraf ve Sanat”, (çev. Kemal Atakay), Sanat Dünyamız, Sayı: 84. Kutup, Nejat. (2010). “İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve Net.art”, Muğla Üniversitesi XII.Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10- 12 Şubat. King,Mike.(2002).“ComputersandModernArt:DigitalArtMuseum”CreativityanCognition.Eds:ErnestEdmonds,LindaCandy,TerenceKavanagh, Manovich, L. (2003). Introduction to New Media Reader. The New Media Reader. Edt.Noah Wardrip- Fruin and Nick Montfront. London: MIT Press Tom Hewett, Lougborough University, ACMPres: NewYork. Sağlamtimur, Zühal Özel, (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 10, Sayı 3, Eskişehir.