Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Performansı Özyeterlik Algıları İle Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki

Piyano performansının duyuşsal boyutları kapsamında ele alınan öz yeterlik algısı ve sınav kaygısı, performansın niteliğini etkilemektedir. Müzik öğretmeni adaylarının, piyano performans başarıları bakımından özyeterlik algısı yüksek, kaygı düzeyini kontrol altında tutabilen öğretmenler olarak yetişmesi beklenmektedir. Bu çalışma müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterlik algılarının ve sınav kaygılarının düzeyini ve bu iki değişken arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış, örneklemi toplam 718 müzik öğretmeni adayı oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu, piyano performansı öz yeterlik ölçeği ve sınav kaygısı envanteri ile toplanmıştır. Elde edilen veriler Pearson Korelasyon Katsayısı, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) Welch testi, Scheffe testi ve Games Howell testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterlik algılarının ve sınav kaygılarının orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Piyano performansı öz yeterlik algısı, piyano eğitimine erken yaşta başlayan, günlük piyano çalışma süresi 2 saatten fazla olan, piyano başarı notu yüksek olan ve bireysel çalgısı piyano olan müzik öğretmeni adayları lehine anlamlı bir fark göstermiştir. Müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterlik algısı ile sınav kaygıları arasında negatif yönde anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları bağlamında, piyano performansı öz yeterlik algısını arttırmaya ve sınav kaygı düzeyini azaltmaya yönelik program geliştirme çalışmaları yapılabilir, öğretmen değerlendirme, akran değerlendirme çalışmaları ile yapıcı eleştirilerin etkisi incelenebilir. Piyano performans sürecine ilişkin çalışma alışkanlıkları ve özdüzenleme ile ilgili programların düzenlenmesine ve bu programlarının sınanmasına yönelik deneysel araştırmalar yapılabilir.

Relationship Between Piano Performance Self-efficacy Perceptions and Exam Anxieties of Music Teacher Candidates

Self-efficacy perception and exam anxiety which are evaluated within scope of affective dimensions of piano performance affect the quality of performance. It is expected for music teacher candidates to be raised as teachers having high level of self-efficacy perception and having control over their level of anxiety with respect to their piano performance successes. This study has aimed to determine piano performance self-efficacy perceptions and exam anxiety levels of music teacher candidates and the relationship between these two variables. Relational scanning model has been used in the research and the sampling was constituted of total number of 718 music teacher candidates. Data have been gathered with personal information form, piano performance self-efficacy scale, and exam anxiety inventory. The data being obtained have been analyzed with Pearson Correlation Coefficient, One Way Variance Analysis (ANOVA) Welch test, Scheffe test, and Games Howell test. Research results have shown that piano performance self-efficacy perceptions and exam anxieties of music teacher candidates were at medium level. It has been determined that there was a negative directional meaningful and medium level of relationship between piano performance self-efficacy perceptions and exam anxieties of music teacher candidates. Within context of research results, program development studies can be made to improve piano performance self-efficacy perception and to reduce exam anxiety level and with teacher assessments and peer evaluation studies, the impact of constructive criticisms can be examined.

___

  • Ak, Ö. (2018). Müzik öğretmenliği klasik gitar öğrencilerinin bireysel çalgı (gitar) performansı öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Unpublished master’s thesis. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydıner Uygun, M. (2016). Çalgıdaki başarı hedefi yönelimi ölçeğinin geliştirilmesi G. Göğüş and E. Varlı (Eds.) Müzikte performans. Uluslararası Müzik Sempozyumu. (p. 370-383). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Aydoğmuş, E. (2016). Öğrencilerin algıladıkları öğretmen tutumu ile sınav kaygısı arasındaki ilişki ve bir araştırma.Unpublished master’s thesis. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aysan, F., Thomson, D., and Hamarat, E. (2001). Test anxiety, coping strategies and perceived health in a group of high school students: a Turkish sample. The Journal of Genetic Psychology; Child Behavior and Comparative Psychology, 162, 402-411. https://doi.org/10.1080/00221320109597492
  • Babacan, E., and Babacan, D. M. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. İdil Dergisi, 6(32), 1299-1318. DOI: 10.7816/idil-06-32-09.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
  • Baydağ, C., and Alpagut, U. (2016). Müzik eğitimi bölümü ve konservatuvar öğrencilerinin sahne/performans kaygısı açısından karşılaştırılması (Pilot çalışma). The Journal of International Social Research, 9(44), 857-864.
  • Birer, A., and Sonsel, Ö. (2013). Müzik öğretmeni adaylarının mesleki öz-yeterlik durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Selçuk Üniversitesi örneği, E-Journal of New World Sciences Academy, 8(4), 389-398. http://dx.doi.org/10.12739/NWSA.2013.8.4.D0142
  • Burak, S. (2014). Motivation for instrument education: A study from the perspective of expectancy-value and flow theories.Eurasian Journal of Educational Research, 55, 123-136. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2014.55.8
  • Erzen, E. (2013). Üniversite sınavlarına hazırlanan ergenlerin bağlanma stilleri ve öz yeterlikleri ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.Unpublished doctoral thesis. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Girgin, D. (2017). The relationship between pre-service music teachers’ self-efficacy belief in musical instrument performance and personality traits. Eurasian Journal of Educational Research 67, 107-123. http://dx.doi.org/10.14689/ejer.2017.67.7
  • Gonzalez, A., Blanco-Piñeiro, P., and Díaz-Pereira, M. P. (2017). Music performance anxiety: Exploring structural relations with self-efficacy, boost, and self-rated performance. Psychology of Music, 46(6), 831-847. https://doi.org/10.1177/0305735617727822
  • Güler, D., and Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. TürkPsikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 82- 94.
  • Gün, E. (2014). Piyano performansı öz yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi ve uygulanması. Unpublished doctoral dissertation. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Hewitt, M. P. (2015). Self-efficacy, self-evaluation, and music performance of secondarylevel band students. Journal of Research in Music Education, 63(3), 298-313. https://doi.org/10.1177/0022429415595611
  • Jelen, B. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının müzik performans kaygısı ve piyano performans öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. İdil Dergisi, 6(39), 3389-3414. DOI: 10.7816/idil-06-39-22
  • Juslin, P. N., and Timmers, R. (2010). Expression and communication of emotion in music performance.In P. N. Juslin and J. A. Sloboda (Eds.), Series in affective science. Handbook of music and emotion: Theory, research, applications(p. 453–489). Oxford University Press.
  • Kaçan Softa, H., Ulaş Karaahmetoğlu, G., and Çabuk, F. (2015). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Kastomou Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494.
  • Kapıkıran, Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 34-43.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kirkland, K., and Hollandsworth, J. G. (1980). Effective test taking: Skill-acquisition versus anxiety-reduction on techniques. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48, 431-439. https://doi.org/10.1037/0022-006X.48.4.431
  • Koç, İ. Y. (2013). KPSS’ye hazırlanan öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile sınav kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Köknel, Ö. (1982). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kurtuldu, K. M. (2009). Müzik öğretmenliği bölümü piyano öğrencilerinin sınav kaygısına yönelik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 107-126.
  • Kurtuldu, K. M. (2017). Piyano öğrencilerinin öz yeterlik düzeyleri ile piyano dersi başarılarının karşılaştırılması.Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 67-78.
  • Kurtuldu, K. M., and Aksu, A. (2015). Müzik öğretmeni adaylarının piyano dersi sınav kaygılarının çeşitli değişkenlere yönelik karşılaştırılması. International Refereed Journal Of Music Researches, 5, 19-36.
  • Kuyucu, S. (2001). Kaygınız ne durumda?. Bilim ve Teknik Dergisi. 34(402), 50-52.
  • McCormick, J., and McPherson, G. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: An exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1), 37-51. https://doi.org/10.1177/0305735603031001322
  • McPherson, G., and McCormick, J. (2006). Self-efficacy and music performance. Psychology of Music, 34(3), 322-336. https://doi.org/10.1177/0305735606064841
  • Nacakcı, Z., and Dalkıran, E. (2011). Müzik eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin bireysel çalgı sınavına yönelik kaygıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 46-56.
  • Orejudo, S., Zarza-Alzugaray, F. J., Casanova, O., Rodríguez-Ledo, C., and Mazas, B. (2016). The relation of music performance anxiety (MPA) to optimism, self-efficacy, and sensitivity to reward and punishment: Testing Barlow’s theory of personal vulnerability on a sample of Spanish music students. Psychology of Music, 45(4), 570-583. https://doi.org/10.1177/0305735616674791
  • Ömür, G., and Gültek, B. (2013). Piyano performansına etki eden zihinsel süreçler. International Journal of Human Sciences, 10(1), 417-433.
  • Öner, N. (1990). Sınav kaygısı envanteri el kitabı,(Yayın No: 1). İstanbul: Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı (YÖRET).
  • Öner, N. (2006). Türkiye’de kullanılan psikolojik testlerden örnekler. (Genişletilmiş ikinci baskı) İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Özmenteş, G. (2016). Çalgı performansında çalışma stratejileri ve müzik özyeterliğinin rolü. In G. Göğüş and E. Varlı (Eds.) Müzikte performans. Uluslararası Müzik Sempozyumu.(p. 211-224). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Özmenteş, S. (2008). Self-regulated learning strategies in instrument education. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 9(16), 157-175.
  • Özmenteş, S. (2013). Çalgı eğitiminde öğrenci motivasyonu ve performans. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 320-331.
  • Piji Küçük, D. (2007). Müzik öğretmeni adaylarına yönelik piyano ile eşlik alanında yeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26, 111-132.
  • Piji Küçük, D. (2010). Müzik öğretmeni adaylarının sınav kaygısı, benlik saygısı ve çalgı başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 37-50.
  • Pirlibeylioğlu, B. (2015). Müzik eğitimi anabilim dalı 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin piyano performansı öz yeterlik algıları ile piyano öğretim elemanlarının öğrencilerin piyano performansı hakkındaki görüşleri (Ege bölgesi örneği). Unpublished master’s thesis. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Sarason, I. G. (1988). Anxiety, self-preoccupation and attention. Anxiety Research, 1, 27- 38. https://doi.org/10.1080/10615808808248215
  • Sarıkaya, M. (2019). Müzik eğitiminde performansı etkileyen psikolojik boyutlar kaygımükemmeliyetçilik-özyeterlik. In M. B. Minaz (Ed.) Eğitim bilimleri alanında yeni ufuklar(p. 181-194). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Sinden, L. M. (1999). Music performance anxiety: Contributions of perfectionism, coping style, self-efficacy, and self-esteem.Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 60(3-A), 0590.
  • Stokes, M. (2016). Performansta duygusallık teorisi üzerine. G. Göğüş and E. Varlı (Eds.) Müzikte performans. Uluslararası Müzik Sempozyumu. (p. 17-23). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Şahinler, G. (2018). On ikinci sınıf lise öğrencilerinin mesleki olgunluk ve umut düzeyi ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Topcan, T., and Gürşen Otacıoğlu, S. (2018). Sahnede müzik performansı sergileyen öğrencilerin kaygı durumunu etkileyen faktörlerin önem sıralaması: Ankara ili örneği. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal), 4(19), 2010-2019.
  • Ünal, B. (2019). Mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin piyano dersine yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis. Ömer Halis Demir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • Yağışan, N. (2002). Farklı bir alanın profesyonel sporcuları: Müzisyenler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 183-194.
  • Yağışan, N., and Özmenteş, G. (2016). Çalgı öğretmenlerinin performans değerlendirme ölçütleri.In G. Göğüş and E. Varlı (Eds.) Müzikte performans. Uluslararası Müzik Sempozyumu.(p. 198-210). Bursa: Gaye Kitabevi.
  • Yücel, C., Şen, S. Ş., and Şen, Y. (2019). Güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin sınav kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66), 773-782. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3626