İmportance of privacy to prevent sexual abuse of children

Dünyanın en ciddi problemlerinden birisi çocuk sorunlarıdır. Bunların arasında çocukların cinsel istismarı önemli bir yer tutmaktadır. Bu istismarı önleyebilme adına İslâm'ın öngördüğü bir tedbir vardır. O da ailede mahremiyet eğitimidir. Makale, mahremiyetin kaynağı ve eğitimi ile ilgili olup cinsel istismarı önlemede en önemli tedbirlerden birisi olduğunu ortaya koymaktadır.

Çoçukların cinsel istismarını önlemede mahremiyetin önemi

One of the most important issues in the world is children's problems. Among these child-related issues, sexual abuse of children occupies a central part of their problem. To prevent such abuses, Islam proposes a vital safety measure, which is privacy (Mahremiyet) education in family. This paper sets forth that the source of privacy (and its education) is one of the most effective safeguards in preventing sexual abuse of children, especially within families.

Kaynakça

[1] "Risk Altındaki Dünya Çocukları Raporu" http://www.cocukvakfî.org.tr/resource/pdf/Raporlar/9 Risk_Altindaki_Dunya_cocuklari_Raporu.pdf,

[2] Sedat Topçu, Çocuk ve Gençlerin Cinsel İstismarı, Doruk Yayımcılık, Ankara 1997, viewed 20 November 2001.

[3] Rize Attorney General Office Archive years between 2000-2005.

[4] Derya Kurtay et al., Çocuk İhmal ve İstismarına Multidisipliner Yaklaşım ve Çocuk ve Gençlik Merkezi, http://www.shcek.gov.tr/portal/dosyalar/ proj eler/Proj eAydin/Proj eAydin.asp [26.09.2005]

[5] Turkish Cirimical Codes, Articles. 102, 103, 104, 105, 227 consider sexual abuse and its types as a crime and punish these acts.

[6] İlhan Üzülmez, "Cinsel Dokunulmazlığa Karşı Suçlar", www.ceza-bb.adalet.gov.tr/makale/122.doc [27.09.2005]

[7] İbn Manzur, Lisanu'l-'Arab, section on "Haram".

[8] D. Mehmet Doğan, Büyük Türkçe Sözlük, Ankara 1986, p.733.

[9] Tin, 95/4.

[10] We don't know the exact characteristics of this clothing in Paradise but there exists two narratives about the issue. While one of them states that it was something like human nail covering the entire body, whereas the other one describes it as noor or light. See, al-Tabarî, Muhammad b. Jarir, Tafsîr al-Tabarî, Dâr al-Fikr, Beirut, 1405, vol. VIII, 143.

[11] A'raf, 7/20-27.

[12] Bukhari, Prophet 52.

[13] A'raf, 7/27.

[14] Nûr, 24/58-59.

[15] al-Jassas, Abu Bakr Ahmed b, Ali, Ahkam al-Qur'ân, Beirut, 1405, vol. V,195.

[16] al-Mawsu'at al-fiqhiyya, vol. XXXI, 50.

[17] al-Dardir, Abu al-Barakat Ahmad b. Muhammad, al-Sharh al-saghir 'ala Aqrab al-masalik, Cairo, nd., vol. I, 290; Ibn Qudama, Muwaffaquddin Abu Muhammad Abdullah b. Ahmad, al-Mughni 'alâ Matn al-Muqni', Beirut 1992, vol. VII, 454.

[18] Ibn Abidîn, Muhammad b. Amin b. Omar, Radd al-mukhtar ala al-Durr al-mukhtar, Beirut 1987, vol. V, 235.

[19] al-Shirbini, Shamsuddin Muhammad b. Ahmad al-Hatib, Mughni al-muhtaj ila ma'rifati maânî alfazi al-Minhaj, Damascus, nd., vol. Ill, 129.

[20] Ibn Abidîn, Radd al-mukhtar, vol. I, 273.

[21] al-Harashî, Abu Abdullah Muhammad b. Abdullah, al-Sharh al-Saghîr alâ Muhtasar Khalil, Beirut nd., vol. II, 131, 132.

[22] al-Shirbinî, Mughni al-muhtaj, vol. Ill, 130.

[23] Ibn Qudamah, al-Mughni, vol. VII, 462. To review all views on this issue, see, Musa'id b. Qasim b. al-Falih, Ahkam al- 'Awrah wa al-nazar bi dalil al-Nass wa al-nazar, Riyad 1993, 139-141.

Kaynak Göster