Tanrı Algısına Jungçu Bir Bakış

Psikanalizin önemli temsilcilerinden biri olan Jung, dini hem birey için hem de ırksal tarih için önemli görmektedir. Jung’un dinle ilgili düşüncelerini onun tüm çalışmalarında görmek mümkündür. Jung, eserlerinde hem batılı hem de doğulu dinleri kendi psikolojisinin özünü oluşturan kavramları kullanarak yorumlamaktadır. Jung’a göre kişi inanç ve ibadetler sayesinde arzu dolu dinsel bir hayat ve davranış bütünlüğünü gerçekleştirdiği gibi Tanrı’yla yakınlaşmayı da gerçekleştirmektedir. Bu makale, Hıristiyan geleneğinden gelen ve zaman zaman bu geleneğin din algısına karşı çıkan ve aykırılıklarıyla yüzleşen Jung’un Tanrı anlayışını ortaya koymayı amaçlamaktadır.

An Jungian Overview to God Perception

Psikanalizin önemli temsilcilerinden biri olan Jung, dini hem birey için hem de ırksal tarih için önemli görmektedir. Jung’un dinle ilgili düşüncelerini onun tüm çalışmalarında görmek mümkündür. Jung, eserlerinde hem batılı hem de doğulu dinleri kendi psikolojisinin özünü oluşturan kavramları kullanarak yorumlamaktadır. Jung’a göre kişi inanç ve ibadetler sayesinde arzu dolu dinsel bir hayat ve davranış bütünlüğünü gerçekleştirdiği gibi Tanrı’yla yakınlaşmayı da gerçekleştirmektedir. Bu makale, Hıristiyan geleneğinden gelen ve zaman zaman bu geleneğin din algısına karşı çıkan ve aykırılıklarıyla yüzleşen Jung’un Tanrı anlayışını ortaya koymayı amaçlamaktadır.

___

  • Aslan, Hasan, “Augustine; Tinsel Töz mü, Maddesel Töz mü?”, http://dusundurensozler.blogspot.com/2008/05/augustine-tinsel-tz-m-maddesel- tz-m.html.
  • Aydın, Mehmet, Hıristiyan Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık, Anakara, 1995.
  • Ayten, Ali, Psikoloji ve Din, Psikologların Din ve Tanrı Görüşleri, İstanbul, 2006.
  • Bahadır, Abdulkerim, Jung ve Din, İstanbul, 2007.
  • Bayrakdar, Mehmet, Bir Hıristiyan Dogması Teslis, Ankara, 2007.
  • Budak, Selçuk, Psikoloji sözlüğü, Ankara, 2000.
  • Güler, Özlem, “Tanrı Algısı Ölçeği (TA): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, AÜİFD XLVIII (2007), Sayı: I.
  • Gündüz, Şinasi, Hıristiyanlık, İstanbul, 2006.
  • Hostie, Raymond, Religion and the Psychology of Jung, London, 1957.
  • http://frm.ekshi.net/plotinos.tum.olusumun.kaynagi.olarak.tanri.fikri.151574.html, 10.06.2009.
  • http://tr.wikipedia.org, “Hıristiyanlık’ta İsa”.
  • Jung, Carl Gustav, Integration of the Personality, London, 1940.
  • Abdulkerim Bahadır, Jung ve Din, İstanbul, 2007, s. 146.
  • Jung, Carl Gustav, Psychology and Religion: West and East, C. W., vol. 11, New York, 1958.
  • Jung, Carl Gustav, Psychology and Alchemy, C. W., vol. 12, New York, 1968.
  • Jung, Carl Gustav, Psychological Types, C. W. vol. 6, Princeton, 1971.
  • Kılıç, Cevdet, “Plotinus’ta Sudûrla İnen ve Aşkla Yükselen Çift Kutuplu Hakikat Anlayışı”, Kelam Araştırmaları 7:1 (Ocak 2009), http://perweb.firat.edu.tr/personel/yayinlar/fua_468/468_46337.pdf
  • Kısa, Cihad, Carl Gustav Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci, İzmir, 2005.
  • Sambur, Bilal, Bireyselleşme Yolu,Jung’un Psikoloji Teorisi, Ankara, 2005
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem, Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Isparta, 2002.
  • Schultz, Duane P.-Schultz, Sydney E., Modern Psikoloji Tarihi, İstanbul, 2001.
  • Sinanoğlu, Abdülhamit, Kelam Tarihinde Tanrı Tasavvurları, Ankara, 2005.
  • Stevens, Anthony, Jung, Çev. Ayda Çayır, İstanbul, 1999.
  • Topaloğlu, Bekir, Allah, İslâm Ansiklopedisi, C. 2. İstanbul, 1989.
  • Yıldız, Murat, Çocuklarda Tanrı Tasavvurunun Gelişimi, İzmir, 2007. ııı