Kur’ân’a Göre Hz. İsâ’nın Ref'İ Ve İlgili Âyetlerin Yorumlarının Tahlili

Kur’ân’ın açık ifadelerine göre Hz. İsâ, ilâhî bir mucize sonucu ba-basız olarak Hz. Meryem’den dünyaya gelmiştir. Onun yeryüzün-den ref?i yani yükseltilmesi konusu ise Kur’ân yorumcuları arasın-da tartışmalara yol açmıştır. Bazı yorumcular, söz konusu ref?in sadece ruhen gerçekleştiğini öne sürerken; çoğunluğunun katıldığı kanaate göre Hz. İsâ hem bedenen, hem de ruhen yeryüzünden bir mucize eseri gökyüzüne yükseltilmiş olup yine başka bir mucizenin açık bir göstergesi olarak kıyamet kopmadan önce tekrar yeryüzüne inecektir.

The Analyse of Interpretation of Âyât Concerning the ascend-ing of Jesus According to the Qur’an

According to plain statements of the Koran, Jesus was born by Maria without any father. However, whether he was ascended to Heaven or not has been a matter of interpretations conflicting with each other. While some interpreters (mufassirun) ascertain that Jesus was ascended only spiritually (Ruh), most of them sustain the idea that he was ascended both bodily and spiritually as a sign of miracle; and he will return to his worldly life before the end of the world.

___

  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, Çağrı yay., İstanbul, 1402/1982.
  • Barnabas İncili, çev. Mehmet Yıldız, İstanbul, t.y.
  • Beydâvî, Nâsıruddin Kadî, Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl, Kahire, t.y.
  • Buhârî, Ebu’l-Hasen Muhammed b. İsmail, El-Câmiu’s-Sahîh, Çağrı yay., İstanbul, 1401/1981.
  • Cevherî, İsmail b. Hammâd, es-Sıhah, Beyrut, 1399/1979.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdurrahman, es-Sünen, Çağrı yay., İstanbul, 1401/1981.
  • Ebû Dâvud, Süleyman b. Eş’as es-Sicistânî, Sünen, Çağrı yay., İstanbul, 1401/1981.
  • Ebu’s-Suûd, Muhammed b. Muhammed el-İmâdî, İrşâdü’l-Aklis’s-Selim İlâ Mezâye’l Kur’âni’l-Kerîm, Mısır, t.y.
  • Ebû Zehra, Muhammed, Usûlü’l-Fıkh, Tebliğ yay., İstanbul, t.y.
  • El-Ezherî, Ebû Mansûr Muhammed b. Ahmed, Mu‘cemu Tehzîbi’l-Lüğa, Beyrut, 2001, Dâru’l-Ma‘rife
  • Ferrâ, Ebû Zekeriyya Yahya b. Ziyad, Me‛âni’l-Kur’ân, Beyrut, 1980.
  • Fîruzâbâdî, Ebu’t-Tâhir, Kâmus Tercümesi, y.y., t.y.
  • Hakim en-Neysâbûnî, Ebû Abdillah Muhammed b. Abdillah, el-Müstedrek ‛Ale’s-Sahihayn, Beyrut, t.y.
  • Hâzin, Alauddin Ali b. Muhammed b. İbrahim el-Bağdâdî, Lübâbü’t-Te’vîl fî Meâni’t-Tenzîl, Beyrut, t.y.
  • İbn Abbâs, Abdullah İbn Abdülmuttalib el-Hâşimî, Tenvîru’l-Mikbâs Min Tefsîri İbn Abbâs, Mısır, 1378/1959.
  • İbnu’l-Cevzî, Ebu’l-Ferec Abdurrahman, Zâdü’l-Mesîr fî İlmi’t-Tefsîr, Dımaşk, 1384/1964.
  • İbn Kayyım, el-Hâfız el-Cevziyye, ‛Avnu’l-Ma‛bûd Şerhu Sünen-i Ebî Dâvûd, thk. Abdurrahman Muhammed Osman, Medine, 1389/1969.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmail, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, Kahire, 1376/1956.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, es-Sünen, y.y.,1401/1981.
  • İbn Manzûr, Lisânu’l-Arab, Mısır, t.y.
  • Kasımî, Muhammed Cemâluddin, Mehâsinu’t-Te’vîl, Mısır, 1377/1957.
  • Kurtûbî, Muhammed b. Ahmed, el-Câmi‛ li Ahkâmi’l-Kur’ân, Kahire, 1387/1967.
  • Lüğavî, Ebu’l-Hüseyn Ahmed b. Fâris b. Zekeriyya, Mücmelü’l-Lüğa, thk. Züheyr Abdülmuhsin Sultan, Beyrut, 1406/1986.
  • Mehmed Vehbî, Konyalı, Hulâsâtü’l-Beyân fî Tefsîri’l-Kur’ân, Üçdal neşriyat, İstanbul, 1969.
  • Mevdûdî, Ebu’l-‛Ala, Tefhîmu’l-Kur’ân, trc. Heyet, İnsan yay., İstanbul, 1986.
  • Mücâhid İbn Cebr, el-Mekkî el-Mahzûmî, Tefsîru Mücâhid, Beyrut, t.y.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn, Sahîh, Çağrı yay., İstanbul, 1401/1981.
  • Nesâî, Ebû Abdurrahman b. Şuayb, Sünen, Çağrı yay., İstanbul, 1401/1981.
  • Nesefî, Abdullah b. Ahmed b. Ebu’l-Berekât, Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’tTe’vîl, Mısır, t.y.
  • Nevevî, Ebû Zekeriyya Yahya b. Şeref, Sahihu Müslim bi Şerhi’n-Nevevî, Beyrut, t.y.
  • Neysâbûnî, Nizâmuddin el-Hasen b. Muhammed el-Kummî, Ğarâibu’l-Kur’ân ve Rağâibu’l-Furkân, Mısır, 1381/1962.
  • Râzî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ömer Fahreddin, Mefâtihu’l-Ğayb (ettefsîru’l-Kebîr), Dâru’l-Kütübi’l-Âlemiyye, Tahran, t.y.
  • Râzî, Muhammed b. İdris el-Münzîr et-Temîmî, Kitâbu’l-Cerh ve’t-Ta‛dîl, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1372/1952.
  • Rıdâ, Muhemmed Reşid, Tefsîru’l-Menâr, Beyrut, t.y.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali, Safvetü’t-Tefâsîr, Dersaadet yay., İstanbul, t.y.
  • Said Nursî, Bedîuzzaman, Risâle-i Nûr Külliyâtı, Yeni Asya yay., İstanbul, 1996.
  • Sehâvî, Şemsuddîn Muhammed b. Abdirrahman, Fethu’l-Muğîs, Beyrut, 1417/1996.
  • Semerkandî, Ebu’l-Leys Nasr b. Muhammed, Tefsîru Ebi’l-Leys, (Yazma), İstanbul Süleymaniye Kütüphanesi.
  • Seyyid Kutub, Fî Zilâli’l-Kur’ân, Beyrut, 1391/1971.
  • Sıdık Hasan Han, Fethu’l-Beyân, nşr. Abdullah Ali Mahfûz, Kahire, t.y.
  • Subhî es-Sâlih, Ulûmu’l-Hadîs ve Mustalahuhu, Beyrut, 1977.
  • Suyûtî, Celâlüddin, ed-Dürerü’l-Mensûr fi’t-Tefsîr bi’l-Me’sûr, Tahran, t.y.
  • Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed, Fethu’l-Kadîr, Mısır, 1383/1964.
  • Taberî, Ebû Ca‛fer Muhammed b. Cerîr, Câmi‛u’l-Beyân an Te’vîli Âyi’lKur’ân, 3. Baskı, Mısır, 1388/1968.
  • Tahhân, Mahmûd, Teysîru Mustalahi’l-Hadîs, Riyad, 1417/1956.
  • Tirmîzî, Muhammed b. İsa Sevre, Sünen, Çağrı yay., İstanbul, 1401/1981.
  • Vehbe Zuhaylî, et-Tefsîru’l-Münîr, Beyrut, 1411/1991.
  • Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’ân Dili, Nebioğlu basımevi, İstanbul, 1968.
  • Zebîdî, Zeynuddin Ahmed b. Ahmed, Sahih-i Buhârî Muhtasarı: Tecrid-i Sarîh Tercemesi ve Şerhi, çev. ve şrh. Kamil Miras, Ankara, 1991.
  • Zemahşerî, Carullah Mahmûd, el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl, Beyrut, t.y.
  • Zeydân, Abdülkerim, el-Vecîz fî Usûli’l-Fıkh, Dersaadet Kitabevi, İstanbul, t.y.