Eflatuncu Mağara Alegorisini Yeniden Yorumlama Gereksinimi Dinsel Bilgiyi Anlama ve Geliştirmeye Yönelik Felsefi Bir Karşılaştırma

Mağara alegorisi, epistemolojik ve ontolojik açıdan, aydınlık, gölge ve karanlık türü üç temel kavramı özünde barındırır. Anılan bu üç tür kavramın kullanı-mı, yalnızca genel bilgi açısından değil, aynı zamanda dinsel bilgi açısından da uygundur. Bununla birlikte, Eflatuncu mağara alegorisini, dinsel bilgiyi anlama ve geliştirme yönünde, İbn Arabi’nin düşünceleri ışığında yeniden yorumlamaya duyulan gereksinim çok daha önemlidir. Bu makalenin amacı, anılan sorunu felsefi açıdan tartışmak ve ilgili konuda kaynak bütünlüğüne dikkat çekmekten ibarettir.

Need for Reinterpretation of Plato’s Cave Allegory: A Philosophical Comparison of Understanding and Developing Religious Knowledge

: The cave allegory as epistemologically and ontologically has three basic concepts: dark, shadow and light. The using these three concepts is not only corresponding to the general knowledge, but also corresponding to the reli-gious knowledge. However, it is very important to need for reinterpretation of Plato’s cave allegory in light of Ibn Arabi’s thought for understanding and developing religious knowledge. The aim of this article is to discuss this problem philosophically and to attract attention to the wholeness of source in that subject.

___

  • Blackstone William T., Dinsel Bilgi Sorunu, çev.: Tuncay İmamoğlu, Ataç Yayınla- rı, İstanbul, 2005.
  • Comte-Sponville, André, Felsefeyi Takdimimdir, çev.: S. Seza Yılancıoğlu, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 2006.
  • Honer, Thomas C. Hunt, age., s. 126.
  • Eflatun, Devlet, çev.: Sabahattin Eyüpoğlu, M. Ali Cimcoz, Remzi Kitabevi, İstan- bul, 1980.
  • Folscheid, Dominique, Felsefe Akımları, çev.: Muna Cedden, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2005.
  • Hacıkadıroğlu, Vehbi, İnançtan Bilgiye, Cem Yayınevi, İstanbul, 2002.
  • Honer, Stanley M., Thomas C. Hunt, Felsefeye Çağrı, çev.: Hasan Ünder, İmge Kitabevi, Ankara, 1996.
  • İbn Arabi, ‚Kitabu’l - Ya‛, Mecmuatü Resail-i İbn Arabi içinde, Daru’l- Muhacceti’l –Beyza, Beyrut, Lübnan.
  • İbn Arabi, ‚Tenbihat ala Uluvvi’l- Hakikati’l- Muhammediyyeti’l –Aliyyeh‛, Mecmuatü Resail-i İbn Arabi içinde, Daru’l-Muhacceti’l –Beyza, Beyrut, Lübnan
  • İbn Arabi, ‚Kitabu’l- Celaleh‛, Mecmuatü Resail-i İbn Arabi içinde, Daru’l- Muhacceti’l –Beyza, Beyrut, Lübnan.
  • Tunalı, İsmail, ‚Dünyanın Yeni Epistemolojik Anlamı ve Sanata Yansıması‛, Bilgi ve Değer, ed.: Şahabettin Yalçın, Vadi Yayınları, Ankara, 2002.
  • Weischedel, Wilhelm, Felsefenin Arka Merdiveni, çev.: Sedat Umran, İz Yayıncılık, İstanbul, 1993.
  • Yasa, Metin, ‚İbn Arabi’nin Arada Olma’yı Anlatımı‛, Tasavvuf: İlmi ve Akade- mik Araştırma Dergisi, İbn Arabi Özel Sayısı –II, Yıl: 9, Sayı: 23, Ocak- Haziran 2009.
  • Yasa, Metin, Rubaileri Işığında Mevlana’da Aşk ve İşlevi, Elis Yayınları, Ankara, 2010. Web
  • http://www.san.beck.org/AB14-IslamCulture750-1095.html#9/,(Erişim: 05.05.2009)
  • http://209.85.129.132/search?q=cache:Qf- 6FgjvBhMJ:www.owenanderson.net/reviews/Augustine.doc+calvin,+%22k inds+of+religious+knowledge%22&cd=2&hl=tr&ct=clnk&gl=tr/, 10.05.2009). (Erişim:
  • ‚Plato's Middle Period Metaphysics and Epistemology‛
  • http://plato.stanford.edu/entries/plato-metaphysics/, (Erişim: 05.05.2009). ııı