Temaşa Sanatımızın Azerbaycanlı Ustaları

Göz, görmek için yaratılmıştır. Diğer duyu organları gibi, onun da beyinde bir uyarım merkez vardır. Daimî olarak aynı şeyleri görüp, aynı uyarımları beyine göndermek, gözü sıkar. Seyir ya da temaşa sanatlarının insandaki ilk temas noktalarından biri ya da muhatabı ise gözler. Göz de doymak, «deşarj» olmak ihtiyacını hisseder. Sanat eseri, evvel emirde insanın ruhî ihtiyaçlarını karşılamak içindir. Bu itibarla, temaşa sanatı da böyle bir ihtiyacı karşılamak için ortaya çıkmıştır denilebilir. İnsandaki seyir etme ihtiyacının asıl sebebi de bu olsa gerek: Ruhun tatmini. Beş duyu da bunun için birer vasıta. Meseleye bu açıdan bakınca temâşa sanatının varlığı hayli eskiye dayanmaktadır. Ancak icra ediliş şekilleri ve adları değişik olabilir. Zira ilk insanların da beş duyusu, ruhu ve birtakım ihtiyaçları vardı.

Temaşa Sanatımızın Azerbaycanlı Ustaları

___

  • — Allah verdiye v, Mahmud; «Dionis Şenlikleri ve Azerbaycan Halg Tamaşaları
  • », Gobustan, No. 1, Bakü 1971.
  • — > » «Yallı Merâsim Tamaşaları», Azerbaycan EA Haberleri,
  • Bakû 1972.
  • — » » «Azerbaycan Teatr Senetinln İlk Çağları», Azerbaycan
  • EA Heberleri, Bakû 1973.
  • — Aslanov, Elçin; «Hüner Kimin Üçündür. Bir Yığın Dllsiz-Ağızsız Kulda»,
  • Gobustan, No. 2, Bakü 1975.
  • — » » «Haber Size Köhne Deyirmandan»,* Gobustan, No. 3,
  • Bakû 1978.
  • — Aslanov, Elçin, El-Oba Oyunu Halg Tamaşası, Bakû 1984.
  • — Azerbaycan Şifahi Halg Edebıyyatma Dair Tedgİgler, C. I-VI, Bakû 1961-
  • -