İBN HALDUN, THOMAS HOBBES VE MICHAEL OAKESHOTT: MODERN AVRUPA DEVLETİNİN TARİHSEL ANALİZİNE ELEŞTİREL BAKIŞ

Öz Bu makale, ulus kimlikli modern Avrupa devletinin tarihsel sürecine ilişkin olarak İbn Haldun’un asabiyye ve umrân kavramları odağında ve Thomas Hobbes ve Michael Oakeshott’un değerlendirmeleri ışığında bir tartışma sunmayı amaçlamaktadır. Modern devletin kurumlarının coğrafya, iklim ve geçmiş tecrübelerden ne şekilde etkilendiği konusu incelenirken aynı zamanda bu yeni politik yapının modern ve Avrupalı oluşuna ilişkin de eleştirel bir bakış açısı getirilmektedir. Egemenlik ve kimlik kavramlarının ulus devlet ile ulaştığı yeni boyut ve yaşanılan tarihsel süreç analiz edilirken aynı zamanda devlete ilişkin teorik yaklaşımlar da tartışmaya dahil edilmektedir.

Kaynakça

Acemoğlu, D., Johnson, S. ve Robinson, J. A. (2001). The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation. The American Economic Review, Vol. 91, No. 5, 1369-1401.

Acemoğlu, D. ve Robinson, J. A. (2019). The Narrow Corridor: States, Societies and The Faith of Liberty. New York: Penguin Press.

Arslan, A.(1997). Ibn Haldun’un İlim ve Fikir Dünyası. Ankara: Vadi Yayınları.

Aydın, R. (2018). Ulus, Uluslaşma ve Devlet: Bir Modern Kavram Olarak Ulus Devlet. Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, 229-256.

Bilgin, P. (2016a). Contrapuntal Reading As a Method, an Ethos, and a Metaphor for Global IR. International Studies Review, 18, 134–146.

Bilgin, P. (2016b). How to Remedy Eurocentrism in IR? A Complement and a Challenge for The Global Transformation. International Theory 8:3, 492–501.

Boucher, D. (2005). The Rule of Law in the Modern European State: Oakeshott and the Enlargement of Europe. European Journal of Political Theory, Vol 4, No 1.

Falay, N. “İbn-i Haldun’un İktisadi Görüşleri” https://www.ekodialog.com/Makaleler/ibni-haldun-ekonomik-gorusleri.html adresinden 14/12/2019 tarihinde edinilmiştir.

Ferriby, D., Anderson, A. ve Imperata, T. (2015). AQA A-level History: The Tudors: England 1485-1603, UK: Hodder Education.

Fuller, T. (2001). Jacques Maritain and Michael Oakeshott on the Modern State. (Der.) Timothy Fuller ve John Hittinger. Reassessing the Liberal State: Reading Maritain’s Man and the State, American Maritain Association.

Habermas, J. (1994). Three Normative Models of Democracy. Constellations, Volume 1, No 1, 1-10.

Hassan, Ü. (2011). İbn Haldun Metodu ve Siyaset Teorisi. İstanbul: Doğu Batı Yayınları.

Ibn Haldun (2011). Mukaddime, (çev.) Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları.

Ibn Khaldun (1967). The Muqaddimah: An Introduction to History. (çev.) F. Rosenthal, London: Routledge and Kegan Paul.

Irwin, R. (1997). Toynbee and Ibn Khaldun. Middle Eastern Studies, 33:3.

Islam, J. (2016). Contrasting Political Theory in the East and West: Ibn Khaldun versus Hobbes and Locke. International Journal of Political Theory, Vol. 1, No. 1, 1-21.

Kaymak, M. (2011). Sanayi Devrimi Neden İngiltere’de Gerçekleşti? Karşılaştırmalı Bir Makro Tarih Denemesi. (Der.) Hakan Mıhcı, İktisada Dokunmak, Ankara: Phoenix Yayınevi, 163-185.

Kharkordin, O. (2001). What is the State? The Russian Concept of Gosudarstvo in the European Context. Wesleyan University, History and Theory, 40, 206-240.

Kugler, J. ve Organski, A.J.K. (1998). The Power Transition: A Retrospective and Prospective Evaluation. İçinde. Handbook of War Studies, Unwin Hyman, 171-194.

Maddison, A. (2003). The World Economy, Historical Statistics, Vol. 2, OECD, Paris.

Mitropolitski, S. (2011). Weber’s Definition of the State as an Ethnographic Tool for Understanding the Contemporary Political Science State of the Discipline. Canadian Political Science Association, Presented in Wilfrid Laurier University, Ontario.

Müller, J.,W. (2011). Re-Imagining Leviathan: Schmitt and Oakeshott on Hobbes and The Problem of Political Order” (Der.) Johan Tralau. Thomas Hobbes and Carl Schmitt: The Politics of Order and Myth. London and New York: Routledge, 59-79.

Oakeshott, M. (2004). History is a Fable, (Der.) Lake O’Sullivan. What is History and Other Essays. Imprint Academy.

Oakeshott, M. (1975). The Character of Modern European State. içinde On Human Conduct. Oxford: Clarendon Press.

Oakeshott, M. (2011). The Vocabulary of Modern European State, Andrew UK Limited.

Orwin, A. (2018). Dawla and Leviathan: Ibn Khaldun and Hobbes in Defense of State Authority. İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 3 (1), 47-64. Owen, R. (1997). Modernizing Projects in Middle Eastern Perspective. (Der.) Sibel Bozdoğan ve Reşat Kasaba. Rethinking Modernity and National Identity in Turkey. University of Washington Press.

Özcan, O. (2016). The Idea of the State in Ibn Khaldun and a Comparative Study in the Context of the Debate ‘Is the State a Means or an End?’: (Ibn Khaldun-AristotleThomas Hobbes). İbn Haldun Çalışmaları Dergisi, 1:1, 93-122.

Rosenthal, F. (1991). Dawla. içinde The Encyclopedia of Islam, New Edition, Volume II:é , C–G. Leiden and New York: BRILL, 177–178.

Shafaeddin, M. (1998) HOW DID DEVELOPED COUNTRIES INDUSTRIALIZE? The History of Trade and Industrial Policy: The Cases of Great Britain and the USA, UNCTAD/OSG/DP/139, 1-26.

Stavrianos, L. S. (1991). Revolutionary Western Civilization. içinde, A Global History: From Prehistory to the Present, New Jersey: Prentice Hall, 261-282.

Yurdusev, A. N. (2003). International Relations and the Philosophy of History: A Civilizational Approach. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Yücekaya, M. (2014) Ibn Khaldun’s Conception of Dynastic Cycles and Contemporary Theories of International System Change: A Comparative Assessment. Master’s Thesis Submitted to the Graduate School of Social Sciences of Middle East Technical University, Ankara.

Zabunoğlu, H. G. (2018). Günümüzde Ulus Devlet. ERÜHFD, C. XIII, S. 1, 536-559.

Kaynak Göster

APA Kürkçü, B . (2020). İBN HALDUN, THOMAS HOBBES VE MICHAEL OAKESHOTT: MODERN AVRUPA DEVLETİNİN TARİHSEL ANALİZİNE ELEŞTİREL BAKIŞ . Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi , 10 (1) , 1-16 . DOI: 10.30783/nevsosbilen.675552