TÜRK MUHAFAZAKÂR-LİBERAL SİYASÎ DÜŞÜNCESİ VE ALİ FUAD BAŞGİL (1899-1967)

Ali Fuad Başgil (1899-1967), Türk muhafazakâr-liberal siyasî düşüncenin bilkuvve hâlden bilfiil hâle geçmesinde etkili olan en önemli münevverdir. Başgil siyasî düşüncesinde, muhafazakâr düşüncenin belirli özellikleri ele alınmakta, bu özelliklerden milliyetçilik ve maneviyatçılık düşüncesi ortaya çıkmakta; beraberinde Türk-İslâm zihniyetini arşınlamakta (ıstılahlar, yönetim biçimi, siyaset ve sosyo-kültürel yaşam biçimi vb.) diğer taraftan da modern düşünce içerisinde belirgin hâle gelmiş olan liberal düşünce dünyasında gezinmektedir. Başgil asırlardır tevarüs eden Türk-İslam zihniyet dünyası ve muhafazakâr, milliyetçi ve maneviyatçı düşünceyle liberal düşünceyi terkip etmektedir. İşte bu anlamıyla, Başgil’in siyasi düşüncesi nazarî olan ile amelî olanın terkibinin merkezinde konumlanır.

___

  • BAŞGİL, A.F. (1940), “Vatandaşların Âmme Hakları ve Millî Câmianın Emniyet ve Disiplini Meselesi, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası (İÜHFM), Cilt: 6, Sayı: 2-3, ss.289-300.
  • BAŞGİL, A.F. (1941), “Muasır Devlette Memur Meselesi ve Memurların Meslekî Vazife ve Terbiyesi” İÜHFM, Cilt:7, Sayı:4, ss. 790-803.
  • BAŞGİL, A.F. (1943), “Siyasal Bilgiler Okulu 86. Yıldönümünde Müdür Ordinaryüs Profesör Doktor Fuad Başgil’in Söylediği Nutuk” Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi (AÜSBFD) Cilt:1, Sayı:1, ss.5-17.
  • BAŞGİL, A.F. (1947), “Devletin Ülke Unsuru” İÜHFM, Cilt: 13, Sayı: 4, ss.1261-1281.
  • BAŞGİL, A.F. (1951), “İdare İlimleri Beynelmilel Enstitüsü 1951 Nis-Monako Kongresinin 31 Mayıs Kapanış Toplantısında Yapılan Konuşma” İÜHFM, ss.530-534.
  • BAŞGİL, A.F. (1957), “Le Probleme de la Protection des Droits Dans la Democratie et Les Lacunes de Notre Loi Constitutionelle” Annales de la Faculté de Droit d’Istanbul, Cilt:7, Sayı:7, ss.56-97.
  • BAŞGİL, A.F. (1960), İlmin Işığında Günün Meseleleri, (Der.) Hatiboğlu, Ali ve Dayı, İsmail, Yağmur Yayınları, İstanbul.
  • CAPPELLETTI, F.A. (1990), “De La Libre Pensee au Droit a la Libre Communication des Pensees et des Opinions” Law and the State In Modern Times, (Ed.) Maihoffer, Werner, et Sprenger, Gerhard, Franz Steiner Verlag, Stuggart, ss.144-7.
  • CANTO-SPERBER, M. (1996), Dictionnaire d’Ethique et de Philosophie Morale, Tome 1, PUF, Paris.
  • HALDUN, İ. (2008), Mukaddime I, (Osm. Terc.), Sahib, Pirizâde Mehmed, Klasik Yayınları, 1.Basım, (Haz.) Yıldırım, Yavuz vd. İstanbul.
  • HOBBES, T.(1995), Leviathan, (Çev.) Lim, Semih, Yapı Kredi Yayınları, 2.Baskı, İstanbul.
  • HOFF, O. (1993), Petit Dictionnaire d’Ethique, (Tra.) Sosoe, Lukas K. CERF, Paris.
  • LOCKE, J. (2003), Two Treatise of Government and A Letter Concerning Toleration, (Ed.) Shapiro, Ian, Yale University Press.
  • MONTBRIAL, T. (2006), Géographie Politique, PUF, PARİS.
  • MONTESQUIEU, C.L. (1900), De l’Esprit des Lois Tome:1, Garnier Freres, Paris.
  • PERENIC, A. (1990), “La Primaute de l’individu ou la Primaute du Systeme Politique” -63, Law and the State In Modern Times, (Ed.) Maihoffer, Werner, et Sprenger, Gerhard, Franz Steiner Verlag, Stuggart, ss.58-63.
  • POCOCK, J.G.A. (2003), The Machiavellian Moment, Princeton University Press, U.S.A.
  • SÂMİ, Ş.(1998), Kamûs-ı Türkî, Alfa Yayınları, 1.Baskı, İstanbul.
  • TOPÇU, N.(2015), Millet Mistikleri: Ruh Cephesinden Simalar, (Haz.) Kara, İsmail ve Erverdi, Ezel, Dergâh Yayınları, 4.Baskı, İstanbul.
  • VIALA, A. (2010), Philosophie du Droit, Ellipses, Paris.