MUHAFAZAKÂRLIKTAN ÖNCE GELENEKSEL DÜNYADA MAVERDİ

Geleneksel dünyanın normatif değerleri tarihi git-geller olarak algılamaya zorlayarak insanlığı bugün muhafazakâr diyebileceğimiz bir toplum formuna iktidarı da içine alarak dönüştürdü. Bu sosyal ortamın siyasetten daha etkin bir özellik sergilediğini ifade etmektir. Çünkü aksi durumda geleneksel dünyadan ve de muhafazakârlıktan bahsedilmesi mümkün olmayacaktır. Bu makalenin amacı bunun neden böyle olduğunu anlamaya ve anlatmaya çalışmaktadır. Geleneksel dünyanın ruhu adalettir. Adalet hem bütün olarak organik toplumla ilgilidir hem de bu bütünün parçaları ile ilgilidir. Bu makale, çiftçiye yıllık vergilerini verdirtenin sadece kaba güç olduğunu varsaymanın insanı1 anlamakla bağdaşmayacağını öne çıkarmaktadır. Ayrıca makale hem modern bir ideoloji olan muhafazakârlığın genel özellikleri ile ilgilenmekte olup hem de yerel ve güçlü bir örnek olan Maverdi’nin düşünceleri ile karşılaştırmalar yapmaktadır. Hem ideolojileri hem de tarihin seyrini anlayabilmek için muhafazakârlıktan önce geleneksel dünyaya ve Maverdi’ye bakmak insanın dünyasına derinlik katacaktır.

___

  • ANDERSON, B. (2004) Hayali Cemaatler. (İskender Savaşır, Çev.) (3. Baskı). İstanbul: Metis.
  • BENETON, P. (2011) Muhafazakârlık. (Cüneyt Akalın, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • CONNOLLY, W. (1995) Kimlik ve Farklılık. (Ferma Lekesizalın, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • ÇAKIR, K. (2009) Maverdi’nin Siyasal Düşüncesinde Meşruiyet Sorunu. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Kocaeli Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • ÇELEBİ, A. (1998) İslam’da Eğitim-Öğretim Tarihi. (Ali Yardım, Çev.) (3. Baskı). İstanbul: Damla
  • FOUCAULT, M. (2000) Hapishanenin Doğuşu. (Mehmet Ali Kılıçbay, Çev.) (2. Baskı). Ankara: İmge.
  • GIBB, H. (1991) İslam Medeniyeti Üzerine Araştırmalar. (Kadir Durak v.d, Çev.) İstanbul: Endülüs
  • HEYWOOD, A. (2007) Siyasi İdeolojiler. (A. K. Bayram, Çev.) Ankara: Adres.
  • EL-MAVERDİ, E-H. (2000) Siyaset Sanatı/Nasihatü’l Mülük. (Mustafa Sarıbıyık, Çev.) İstanbul: Kırkambar.
  • EL-MAVERDİ, E-H. (1994) El-Ahkamü’s-Sultaniye. (Ali Şafak, Çev.) Ankara: Bedir Yayınları. (1966, Mısır, İkinci Baskı Esas Alınarak Tercüme Edilmiştir)
  • MOORE, B. (2003) Diktatörlüğün ve Demokrasinin Toplumsal Kkenleri. (Şirin Tekeli, Alâeddin Şenel, Çev.) (2. Baskı). Ankara: İmge.
  • NİZAMÜLMÜLK, (2007) Siyasetname. (Sadık Yalsızuçanlar, Haz.) İstanbul: Lacivert.
  • ÖRS, H. B. (Ed.) (2007). 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • ÖZBUDUN, E. (2011) Otoriter Rejimler, Seçimsel Demokrasiler ve Türkiye. İstanbul: İstanbul Bilgi üniversitesi.
  • SARIBIYIK, M. (2000) “Siyaset Sanatı: Ebu’l-Hasan El-Maverdi.” El- Maverdi, E-H. (2000) Siyaset Sanatı/Nasihatü’l Mülük. (Mustafa Sarıbıyık, Çev.) İstanbul: Kırkambar.
  • SMITH, D, A. (2010) Milli Kimlik, (Bahadır Sina Şener, Çev.) (6. Baskı). İstanbul: İletişim.