MODERNLEŞME-DEĞERLER SORUNU ve SİNEMAMIZA YANSIMASI

Bu çalışma, modernleşme kavrayışına Türkiye’deki bakış açısının somut bir örneği olarak sinema açısından yaklaşmaktadır. Modernleşmenin algılanış tarzının karakteri toplumsal, kültürel ve sosyo-ekonomik açıdan yeni değerler ile eski değerlerin çatışma alanını oluşturur. Bu nedenle Türkiye’deki sinema dilinin belirli dönemlerde değerlere dair bakışı, bu modernleşme tartışmalarından ayrılamaz. Çalışma, Türkiye modernleşmesi içerisinde değerlerin algılanış tarzını ve sinemaya etki eden yanını örnekler kullanarak tartışmanın zenginliği vurgulamaktadır.

___

  • ABİSEL, Nilgün (2005), Türk Sineması Üzerine Yazılar, Phoenix Yay., Ankara. (1994), “Nasıl Yaşıyor, Nasıl Düşünüyoruz? Yerli Filmlerin Kurmaca Dünyasında Demokrasi”, Türk Sinemasında Demokrasi Kavramının Gelişmesi, derleyen Nilgün Abisel, Oğuz Onaran, Eser Köker, Levent Köker, Kültür Bakanlığı Yay, Ankara.
  • AYÇA, Engin (1993), “Türk Sineması Seyirci İlişkileri” Görüntü, Sayı 1, İstanbul.
  • BERMAN, Marshall (2005), Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yay. İstanbul.
  • BERNSTEIN J. M. (2009), “Sunuş”, Theodor W. Adorno, Kültür Endüstrisi, çev. Nihat Ülner, Mustafa Tüzel ve Elçin Gen, İletişim, İstanbul.
  • CALLINICOS, Alex (2004), Toplum Kuramı, çev. Yasemin Tezgiden, İletişim Yay., . İstanbul.
  • DERRIDA, Jacques (1994), Specters of Marx, trans. Peggy Kamuf, Routledge.
  • (2007), Marx’ın Hayaletleri, çev. Alp Tümertekin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • ERDOĞAN, Nezih (1995), “Ulusal Kimlik, Kolonyal Söylem ve Yeşilçam Melodramı”,. Toplum ve Bilim, 67, İstanbul, s: 178-196.
  • GÖLE, Nilüfer (1999), “Batı-dışı Modernlik: Kavram Üzerine”, Toplum ve Bilim, 80, s: 128-143.
  • GÜLER, Hasan (2011), “Nuri Bilge Ceylan Sineması Üzerine Değerlendirme”, Ekonomik. Yaklaşım, cilt:22, Sayı:79, s:107-116.
  • HABERMAS, Jürgen (1981), “Modernity versus Postmodernity”, New German Critique,. No: 22, Winter, s: 3-24.
  • KANT, Immanuel (1970), “What is Enlightenment?”, tran. and ed. Hans Reiss, Kant’s. Political Writings, Cambridge Univ. Press, London.
  • KASIM, Metin ve ATAYETER, Deniz H. (2012), “1960’lı Yıllarda Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik”, e-Gifder, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi. Elektronik Dergisi, Gümüşhane, cilt:1, Sayı: 4, s: 19-33.
  • KIREL, Serpil (2010), “Ertem Eğilmez’in Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin. Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki . Temsillerini Sorgulamak”, Kurgu Online International Journal of Communication Studies vol. 2. İçerisinde, s:1-29.
  • MACHIAVELLI, Niccolo (2010), Prens, çev. Rekin Teksoy, Oğlak Yay., İstanbul.
  • ÖZDEMİR, Özlem (2011), “Yeni Dönem İslami Sinema ve Modernlik-Geleneksellik. Sınırında Üslup Arayışı”, Sinecine, Güz, 2 (2), s: 7-31.
  • SAYDAM, Barış (2011), Giovanni Scognamillo’nun Gözüyle Yeşilçam, Küre Yay., . İstanbul.
  • SCOGNAMILLO, Giovanni (2003), Türk Sinema Tarihi, Kabalcı, İstanbul.
  • (2005). Türk Sinemasında Şener Şen, Kabalcı Yayınları, İstanbul.
  • TEKSOY, Rekin (2009), Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yay., İstanbul.
  • (2007), Rekin Teksoy’un Türk Sineması, Oğlak Yay., İstanbul.
  • WEBER, Max (2004), Sosyoloji Yazıları, çev. Taha Parla, İletişim, İstanbul.
  • ZIZEK, Slavoj (2011), “Toplumsallığın Kalbindeki Film”, Bülent Diken ve Carsten B. . Lausten, Filmlerle Sosyoloji, çev. Sona Ertekin, Metis Yay., İstanbul içerisinde s: . 11-15.