Kur’an ve Tefsir Öğretiminde Gelenek ve Batılılaşmanın İzleri Osmanlı Medrese ve Darülfünunları

Osmanlı medrese ve darülfünunlarında yer alan Kur’an ve Tefsir dersleri tarihsel süreç içinde geleneksel ve Batılı çizgilerde değişiklikler göstermiştir. İlk dönem Osmanlı’da çağdaş ve yalın anlamda Protestan bir yaklaşımla Kur’an’ı anlama çabasının olmadığı bir gerçektir. Kur’an’ı anlamak, öncelikle Hadis ve gelenek etrafında olmalı anlayışı Osmanlıda da hakimdir. 16. asırdan sonra etkisini gösteren kutsal metin merkezli din anlayışı, geleneksel İslam anlayışında olmadığından, eğitim ve öğretim faaliyetleri gelenek çerçevesinde gerçekleştirilmektedir. Bu çalışmada Osmanlı geleneğinde Tefsir derslerinin Arapça eğitiminin bir uygulama alanı olarak düşünüldüğü düşüncesi ileri sürülmektedir.

___

  • Atay, Hüseyin, (1983)Osmanlılar’da Yüksek Din Eğitimi, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Ayni, M.A., (1995), Daru’l-fünûn Tarihi, İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Er, H., (1999), Osmanlı Devletinde Çağdaşlaşma ve Eğitim, İstanbul: Rağbet Yayınları.
  • Ergun, M., (1996) II. Meşrutiyet Devrinde Eğitim Hareketleri, Ankara: Ocak Yayınları.
  • Ergun, O., (1977), Maarif Tarihi, III-IV, İstanbul.
  • Hatipoğlu, Tahir, (2000), Türkiye Üniversite Tarihi, II. Baskı, Ankara: Selvi Yayınevi.
  • Koçer, H. A., (1991), Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Özyılmaz, Ö., (2002), Osmanlı Medreselerinin Eğitim Programları, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Sakaoğlu, (1991), N., Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları.