İSLÂM TOPLUMLARINDAKİ BİLİMSEL GELİŞMELER VE BATIYA OLAN ETKİLERİ

İslâm düşünce tarihi incelendiğinde bilim ve felsefe alanında 12.yüzyıla kadar Müslümanların, klasik bilimlerin her alanında ve felsefede geniş çapta ve çok yönlü bir araştırma çabası içinde olduğunu görüyoruz. Müslümanlar bu süre içinde bir yandan Eski Yunan ve Hintli düşünürlerin eserlerini dikkatle incelerken, diğer yandan da bunlardan tamamen farklı yaklaşım ve metotlar geliştirmişlerdir. Bu çalışmada Müslüman ilim adamlarının, ilim dünyasına katkıları karşılaştırmalı bir yaklaşım ve tarihsel gelişimiyle birlikte değerlendirilecek ve bu katkıların arkasındaki dünya görüşü incelenecektir.

___

  • BAKAR, Osman (2012). İslam Bilim Tarihi ve Felsefesi, çev. Işık Yanar, İnsan Yay. İstanbul.
  • BEDEVİ, Abdurrahman (2001). Batı Düşüncesinin Oluşumunda İslam’ın Rolü, çev. Muharrem Tan, iz yay. İstanbul.
  • BUTTERWORTH, Charles E., – KESSEL, Blake Andree (2001). İslam Felsefesinin Avrupa›ya Girişi, çev. Ömer Mahir Alper- Ayşe Meral, İstanbul.
  • DEMİRKOL, Murat (2010). Nasîreddin Tûsî’nin Bilim ve Felsefedeki Yeri, e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi, Sayı: IV, Kasım.
  • DEREKÖY, Sefa (2013) Rönesans Aslında Bir Reendülüsans mı?, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt:6, Sayı: 26, Bahar.
  • GARAUDY, Roger (1983). İslam›ın Va’dettikleri, çev. Nezih Uzel, İstanbul.
  • HATUNOĞLU, Aşkım (2014). Psikoloji Biliminin Oluşum ve Gelişimine Katkıda Bulunan Doğu İslam Medeniyeti, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 2, Sayı: 2/1, Haziran.
  • HOBSON, John M. (2008). Batı Medeniyetinin Doğulu Kökleri, çev. Esra Ermert, YKY, İstanbul.
  • HOURANI, Albert (1994). Batı Düşüncesinde İslam, çev. Celal Kanat, İstanbul.
  • HUNKE, Singrid (2014). Avrupa’nın Üzerine Doğan İslâm Güneşi, çev.S.Sezgin, İstanbul 1972.
  • İBN SİNA, El-Kânûn Fi’t-Tıb, çev. Esin Kahya, Ankara, s. XX.
  • KAHRAMAN, Hüseyin (2011). Ebu Bekir er-Razi ve Tıp Etiği İlkeleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı: 30.
  • KOCABAŞ, Şakir (1996/1) İslam ve Bilim, Divan Dergisi,.
  • KURT, Abdurrahman (2008). İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 17, Sayı: 2.
  • LEWIS, Bernard (2002). 300 yıldır sorulan soru: Hata Neredeydi?, Çev. Harun özgür Turan- Serpil Bilbaşar, oğlak bilimsel kitaplar, İstanbul.
  • NASR, Seyyid Hüseyin (1985) İslam Kozmoloji Öğretilerine Giriş, çev. Nazife Şişman, insan yay. İstanbul (H.A.R.Gibb’in Önsözü).
  • NASR, Seyyid Hüseyin, (2011). İslamd›da Bilim ve Medeniyet, insan yayınları, çev. Nabi avcı vd., İstanbul.
  • OKUYAN, Sibel (2011). Doğu Kültürünün Batıda Yansımaları, SAÜ Fen Edebiyat Dergisi, -II.
  • RAŞİD, Rüşdi (2006). İslam Bilim Tarihi, çev. Habip Türker- Cemile İpar, (ed. Rüşdi Raşid), İstanbul.
  • RUNCIMAN, Sir Steven, Müslümanların Avrupa Medeniyetinin Yayılmasına Tesirleri, çev.
  • ACAR, Abdurrahman (2000) Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, cilt: II, Diyarbakır.
  • SALIBA, George (2008). İslam Bilimi ve Avrupa Rönesans’ının Doğuşu, çev. Günseli Aksoy, İstanbul.
  • SEZGİN, Fuat (2010). Bilimler Tarihçisi Fuat Sezgin, konuşan: Sefer Turan, Timaş Yay. İstanbul.
  • SEZGİN, Fuat (2008). İslam’da Bilim ve Teknik- Arap - İslam Bilimleri Tarihine Giriş, İstanbul c.1.
  • TOPDEMİR, Hüseyin Gazi (2013). Batı’da Bilim Geleneğinin Doğuşu ve Oxford Çevresi, Bilim ve Teknik Dergisi, Mart.
  • ULUKÜTÜK, Mehmet (2010). İslam Düşüncesinde Tercüme Faaliyetleri: Hermeneutik ve Bibliyografik Bir Katkı, İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi Güz 1(2).
  • WATT, W. Montgomery (1986). İslam’ın Avrupa’ya Tesiri, çev. Hulusi Yavuz, Boğaziçi Yay., İstanbul.