FRANSIZ DEVRİMİNDEN TÜRK İNKILÂBINA: MUHAFAZAKÂR LİBERAL BİR AYDIN OLARAK ALİ FUAD BAŞGIL’IN ELEŞTIRILERI

Ali Fuad Başgil gerek düşünceleri gerekse de politik mücadeleleri ile Fransız Devrimi ve Aydınlanma süreçlerinin Osmanlı ve Cumhuriyet Türkiyelerindeki izdüşümünde muhafazakâr liberal yönü ile ön plana çıkmış bir hukuk ve politika insanımızdır. Almış olduğu eğitim aracılığı ile Türk İnkılâbında etkisi olan Fransız Aydınlanması ile Türk Aydınlanması arasındaki ilişkiyi derinlemesine tahlil edebilmiş ve gerekli olan eleştirel mukayeseyi Türk İnkılâbı adına ortaya koyabilmiştir. Onun düşünceleri yaklaşık iki asırlık Türk Modernleşme tarihinin ulaşmış olduğu zirveleri kökenleri ve hedefleri bakımından değerlendirme genişliğine sahip olduğu gibi, analiz ve kritikleri bu sürece aktif bir şekilde katılan bir aydınımızın görüşlerini yansıtması bakımından da ayrıca önem kazanmaktadır

___

  • AKARSU, B. (1997). Atatürk Devrimi ve Temelleri, İnkılap Kitapevi: İstanbul.
  • ARI, K. (2009). Atatürk ve Aydınlanma, Yakın Kitabevi: İzmir.
  • BAŞGİL, A.F. (1960). Esas Teşkilat Hukuku I: Türkiye’nin Siyasi Rejimi ve Prensipleri, Baha Matbaası: İstanbul.
  • BAŞGİL, A.F. (2003). Din ve Laiklik: Hukukî ve İçtimai Etüd, Din Nedir? Din Hürriyeti ve Laiklik Ne Demektir? İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • BAŞGİL, A.F. (2006a). Demokrasi Yolunda: Siyasi Hukuk Etütleri, İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • BAŞGİL, A.F. (2006b). İlmin Işığında Günün Meseleleri, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • BAŞGİL, A.F. (2007a). Yakın Maziden Hatıra Kırıntıları, İstanbul: Yağmur Yayınları.
  • BAŞGİL, A.F. (2007b). Hatıralar, İstanbul: Kubbealtı.
  • BAŞGİL, A.F. (2007c). Türkçe Meselesi, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • BAŞGİL, A.F. (2008a). 27 Mayıs İhtilali ve Sebepleri: Görüp Yaşadıklarım, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • BAŞGİL, A.F. (2008b). Hukukun Ana Meseleleri ve Müesseseleri: Konferanslar, İstanbul: Yağmur Yayınevi.
  • BERKOWITZ, P. (2013). Constitutional Conservatism: Liberty, Self-Goverment, and Political Moderation, Standford: Hoover Institution Press.
  • BIÇAK, A. (2010). Türk Düşüncesi II: Kaygılar, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • BOLAT, B. S. (2005).” Fransız İnkılâbı’nın Türk Modernleşme Sürecine Etkileri”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 6, Sayı 1, (149-167).
  • BUĞRA, T. (2013). “Atatürk ve Türkçe” Düşman Kazanmak Sanatı, İstanbul: Ötüken.
  • BURKE, E. (1869). The Works of the Right Honorable Edmund Burke, Vol., IV, Boston: Little, Brown and Company.
  • COLLINS, J. B. (2001). The State in Early Modern France, New York: Cambridge University Press.
  • EVANS, E.J. (1985). Political Parties in Britain, 1783-1867, London: Methuen & Co.
  • FURET, F. (2002). “The French Revolution Revisited”, The French Revolution: Recent Debates and New Controversies, edt., Gary Kates, London: Routhledge.
  • HAYEK, F.A. (1978). The Constitution of Liberty, London: Routledge and Kegan, The University of Chicago Press.
  • HELLEMANS, S. (2009). “Religious Insulation as a Mode of Interdependence. Relating Catholism and Modernity”, Interaction between Judaism and Christianity in History, Religion, Art and Literature, edt. M. Poorthuis, J. Schwartz, J.Turner, London: Brill.
  • HUME, D. (1826). The Philosophical Works of David Hume: Vol II, London: Black and Tait.
  • HUME, D. (1826).The Philosophical Works of David Hume: Vol III, London: Black and Tait.
  • HUME, D. (1982). Enquiries Concerning Human Understanding and Concerning the Principles of Morals, New York: Calenderon Press Oxford.
  • MARX, K. (1959), Capital: A Critique of Political Economy Volume III The Process of Capitalist Production as a Whole, edt., Friedrich Engels, trs., H. Kuhls, D. Walters and Zodiac, T. Delaney, M.Griffin, New York: International Publishers.
  • NORMAN, J. (2015). Edmund Burke: The First Conservative, New York: Basic Books.
  • OKUDAN, R. (2007). “Aydınoğlu Tekkesi Son Postnişini Hafız Bekir Necmeddin Sıtki” Tasavvuf İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, yıl: 8, sayı: 19, 2007, (265-295).
  • SOBOUL, A. (2002). “The French Revolution in the History of the Contemporary World”, The French Revolution: Recent Debates and New Controversies, edt., Gary Kates, London: Routhledge.
  • STANLIS, P. J. (1964). “Edmund Burke in the Twentieth Century” The Relevance of Edmund Burke, edt., P.J. Stanlis, New York: P.J. Kenedy and Sons.
  • STRAUSS, L. (1995). Liberalism Ancient and Modern, London: Chichago University Press.
  • STRAUSS, L. (1953). Natural Rights and History, London: Chichago University Press.
  • ÜLKEN, H. Z. (2005). Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul: Ülken Yayınları.
  • WALLERSTEIN, I. (2011). The Modern World-System IV: Centrist Liberalism Triumphant, 1789–1914, London: University of California Press.
  • BURKE, E. (2016), Reflections on the Revolution in France, http://www.earlymoderntexts.com/ assets/pdfs/burke1790part2.pdf
  • KERWICK, J.J. (2007). “Toward a Conservative Liberalism”, philosophy Ph. D. Temple University, ProQuest Dissertations Publishing, https://search.proquest.com/ docview/304810340?accountid=16701
  • HUME, D. (1826).The Philosophical Works of David Hume: Vol II- III, London: Black and Tait, http://lf-oll. s3.amazonaws.com/titles/1483/0221-03_Bk.pdf