EKO-MUHAFAZAKÂRLIĞIN DOĞASI

Ekoloji ve muhafazakârlığın melez bir bileşimi olarak eko-muhafazakârlık ekoloji düşüncesinin temel bazı varsayımları ile bir siyasal ideoloji olarak muhafazakârlığın bünyesinde barındırdığı bazı temel siyasal temalara ve unsurlara dayanmaktadır. Bu bakımdan, eko-muhafazakârlık hem toplumsal bir hareket olarak ekolojinin teorik zenginliğini ifade eden ve bu zenginliğe işaret eden hem de muhafazakârlığın eklemleme potansiyeline temas eden kavramsal bir aracı olarak okunabilir. Bu doğrultuda söz konusu çalışma -temel kabullerine ve ilkelerine atıfta bulunarak- eko-muhafazakârlığın doğasını analiz etmeye çalışacaktır. Çalışma iki ana kısımdan meydana gelmektedir. Çalışmanın ilk kısmı basitçe eko-muhafazakârlığın nasıl tarif ve tasvir edilebileceğini ele alacak, ikinci kısım ise eko-muhafazakâr perspektifteki temel bazı imkânları ve sınırlılıkları mercek altına alacaktır. Çalışmanın ana argümanı, eko-muhafazakârlığın hem muhafazakârlığın hem de ekoloji düşüncesinin teorik ve siyasal potansiyelini anlamak ve açıklamak açısından sunduğu fırsat temelinde üzerinde düşünmeye değer bir görünüm arz ettiğidir. 

___

  • BLÜHDORN, I. (1997). A Theory Of Post Ecologist Politics. Environmental Politics, 6:3, ss. 125- 147.
  • BOWERS, C. A. (1995). Educating for an Ecologically Sustainable Culture: Rethinking Moral Education, Creativity, Intelligence, and Other Modern Orthodoxies. New York: State University of New York Press.
  • BOWERS, C. A. (2009). Conservatism. Philosophy of Education: An Encylopedia (ed. J. J. Chambliss). New York: Routledge, ss. 111-115.
  • BURKE, E. (2016). Fransa’daki Devrim Üzerine Düşünceler (Çev. Okan Arslan). Ankara: Kadim Yayınları.
  • DAVIES, S. (2005). Aydınlanma (Çev. Atilla Yayla). Liberal Düşünce, 10 (37), ss. 5-10.
  • DOBSON, A. (2016). Ekolojizm (Çev. Cengiz Yücel). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • DUMAN, F. (2010) Aydınlanma Eleştirisinden Devrim Karşıtlığına Edmund Burke. Ankara: Liberte Yayınları.
  • KIRK, R. (2005). Muhafazakârlık Fikri (Çev. Bengül Güngörmez). Liberal Düşünce, 10 (37), ss. 137-143
  • FREEDEN, M. (2011) İdeoloji (Çev. Hakan Gür). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • GRAY, J. (2004). Beyond The New Right: Markets, Government and The Common Environment. New York: Routledge.
  • HANH, T. N. (2016). Bizim Dünyamız: Bir Zen Rahibinin Barış ve Ekoloji Hakkındaki Düşünceleri (Çev. Demet Tığın Hakman). İstanbul: Sinek Sekiz Yayınevi.
  • HAQ, S. N. (2007). İslam ve Ekoloji: Yeniden Ulaşma ve Yorumlama Anlayışı. İslam ve Ekoloji: Bahşedilmiş Bir Emanet (der. Richard C. Foltz, Frederick M. Denny ve Azizan Baharuddin; çev. Nurettin Elhüseyni), İstanbul: Oğlak Yayıncılık, ss. 129-153.
  • HUMPHREY, M. (2000). ‘Nature’ In Deep Ecology And Social Ecology: Contesting The Core. Journal of Political Ideologies, 5:2, ss. 247-268.
  • KÖROĞLU, C. Z., KÖROĞLU, M. A. (2017). İnsan-Evren Diyalektiği Üzerine: İslami Perspektiften Bir Analiz. Muhafazakâr Düşünce, 13 (50), ss. 53-70.
  • KOVEL, J. (2017). Doğanın Düşmanı: Kapitalizmin Sonu Mu, Dünyanın Sonu Mu? (Çev. Gürol Koca). İstanbul: Metis Yayınları.
  • NAWROTZKI, R. P. (2012). The politics of Environmental Concern: A Cross-NationalAnalysis. Organ Environ. 2012 September 25(3): 286–307, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/ articles/PMC5017589/pdf/nihms812296.pdf (Erişim Tarihi 07. 01. 2018).
  • NASIR, S. H. (2007). İslam, Günümüzde İslam Dünyası ve Çevre Krizi. İslam ve Ekoloji: Bahşedilmiş Bir Emanet (der. Richard C. Foltz, Frederick M. Denny ve Azizan Baharuddin; çev. Nurettin Elhüseyni), İstanbul: Oğlak Yayıncılık, ss. 103-117.
  • NASR, S. H., Seyyin Hüseyin Nasr İle Mülakat: Din ve Çevre Üzerine. Muhafazâkar Düşünce, 13 (50), ss. 83-93.
  • ÖNDER, T. (2003). “Derin Ekoloji” Üzerine. Liberal Düşünce, 30-31, ss. 95-111.
  • ÖZDEMİR, Ş. (2017). Çevre Etiğinin Dilsel Boyutu: Bir Analiz. Muhafazâkar Düşünce, 13 (50), ss. 31-51.
  • ÖZDEMİR, İ. (2007). Kur’an Perspektifiyle Bir Çevre Etiği Anlayışına Doğru. İslam ve Ekoloji: Bahşedilmiş Bir Emanet (der. Richard C. Foltz, Frederick M. Denny ve Azizan Baharuddin; çev. Nurettin Elhüseyni), İstanbul: Oğlak Yayıncılık, ss. 41-65.
  • ÖZİPEK, B.B. (2004). Muhafazakârlık: Akıl, Toplum, Siyaset. Ankara: Liberte Yayınları.
  • PILBEAM, B. (2000). Anglo-American Conservative Ideology After The Cold War (PhD Thesis, Department of Politics, University of Sheffield) http://etheses.whiterose. ac.uk/15047/1/341807.pdf (Erişim Tarihi 05. 01. 2018).
  • PILBEAM, B. (2017) Doğal Müttefikler Mi? Muhafazakârlık ve Çevrecilik İlişkisinin Haritası (Çev. Ahmet Kemal Bayram), Yeşil ve Siyaset: Siyasal Ekoloji Üzerine Yazılar (Ed. Orçun İmga ve Hakan Olgun). Ankara: Liberte Yayınları, ss. 237-269.
  • RAMAZANOĞLU, Y. (2017). İslam’ın Mizanı Olarak Ekoloji. Muhafazakâr Düşünce, 13 (50), ss. 95-99.
  • SCRUTON, R. (2013). Green Philosophy: How To Think Seriously About The Planet. London: Atlantic Books.
  • SHELLEY, M. (2017). Frankenstein Ya Da Modern Prometheus (çev. Serpil Çağlayan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • ŞENSES, M. (2017). Eko-logos Mu, Eko-Logic Mi?. Muhafazakâr Düşünce, 13 (50), ss. 11-30.
  • TUCKER, M. E., GRIM, J. (2007). Diziye Önsöz. İslam ve Ekoloji: Bahşedilmiş Bir Emanet (der. Richard C. Foltz, Frederick M. Denny ve Azizan Baharuddin; çev. Nurettin Elhüseyni), İstanbul: Oğlak Yayıncılık, ss. 17-30.
  • TÜRK, S.M. (2017). Ekofeminizm ve Dualizm Fikri. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi), Sayı 24, ss. 377-392.
  • WEST, D. (2013). Social Movements in Global Politics. Cambridge: Polity Press.
  • ŽİŽEK, S. (2002). İdeoloji Hayaleti. Kırılgan Temas: Slavoj Žižek’ten Seçme Yazılar (haz. Bülent Somay ve Tuncay Birkan; çev. Tuncay Birkan). İstanbul: Metis Yayınları.