SESLERİN ÇARPIŞMASI: IRIS MURDOCH'IN RAHİBELER VE ASKERLER ROMANINDA KADINLARIN SESLERİ

Seslerin/benlerin yaratılmasının önemini derinden anlayan bir yazar olan Iris Murdoch, çoğunlukla romanlarında zamansız bir insan gerçeğini keşfeder. Bakhtin, "diyalojik" ya da "karnavalesk" olarak tanımladığı demokratik bir dili anlatmaya yönelik bir çerçeve geliştirmiştir ve içinde birçok sesi barındıran bir diyaloğun yer aldığı bir dünya umudunu taşımıştır. Bakhtin'in en önemli katkılarından biri "polifoni", "çokseslilik" kavramıdır. Bakhtin polifonik romanın "tamamıyla diyalojik olduğunu" ileri sürmektedir. (Bakhtin, 1973, p. 40). Bakhtin'e göre kültür dili, kesişen dillerin - sınıf, meslek, aktivite, nesil, cinsiyet, bölge - kullanımı ve çok çeşitli etkileşim anlamları ile doludur. Iris Murdoch'ın Nuns and Soldiers (Rahibeler ve Askerler) romanı etik, ahlaki ve felsefi konularla ilgili olarak sıklıkla incelenmiştir. Bununla birlikte, bu konuların kadın karakterler için nasıl ses bulduğunu keşfetmek de önemlidir. Bu sebeple, bu makalenin amacı Iris Murdoch'ın Nuns and Soldiers adlı romanında yer alan kadın karakterlerin seslerini Mikhail Bakhtin'in roman kuramı ışığında incelemektir.

COMBAT OF VOICES: FEMALE VOICES IN IRIS MURDOCH'S NUNS AND SOLDIERS

Iris Murdoch, a writer with a profound understanding of the importance of creating voices/selves, often explored human truths that are timeless in her novels. Bakhtin developed a frame of work in which he mainly aimed at describing a democratic language which was "dialogical" or "carnivalesque". A world of interchange, of a dialogue between many voices is what Bakhtin hoped for. One of the great contributions of Bakhtin is the concept of polyphony (multivocality or multi-voicedness). He suggests that "the polyphonic novel as a whole is thoroughly dialogical" (Bakhtin, 1973, p. 40). To Bakhtin the language of a culture is full of intersecting language uses - those of class, profession, activity, generation, gender, region and a rich variety of interacting significances. Iris Murdoch's novel Nuns and Soldiers has often been studied in relation to the ethical, moral and philosophical issues. However, it is also significant to explore how these issues are voiced for female characters. Therefore, the aim of this paper is to explore the voices of female characters in Iris Murdoch's Nuns and Soldiers on the basis of Bakhtinian theory of the novel.

___

Bakhtin, M.M. (1973). Problems of Dostoevsky's poetics. Ardis.

Bakhtin, M.M. (1981). The dialogic imagination: Four essays ed. Michael Holquist, tr. Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: Texas University Press.

Bakhtin, M.M. (1984). Rabelais and his world. Indiana University Press.

Bakhtin, M.M. (1990). Art and answerability: early philosophical essays. Austin: University of Texas Press.

Bauer, D. M., McKinstry, S. J. (1991). Feminism, Bakhtin, and the dialogic. New York: State University of New York.

Bellany, M. O. (1977). An interview with Iris Murdoch. Contemporary Literature: 18.

Conradi, P. (1989). Iris Murdoch: The saint and the artist. London: Macmillan.

Gardiner, M. (1992). The dialogics of critique: M.M.Bakhtin and the theory of ideology. London: Routledge.

Hirschkop, K. (1989). Bakhtin and cultural theory. Manchester: Manchester University Press.

Kristeva, J. (1982). Desire in language: a semiotic approach to literature and art. Oxford: B.Blackwell.

Magill, F. N. ed. (2017). Critical guide to British biction- Nuns and Soldiers. eNotes.com, Inc. eNotes.com.

Murdoch, I. (1980). Nuns and Soldiers. Middlesex: Penguin.

Nicol, B. (1999). Iris Murdoch the retrospective fiction. London: Macmillan.

Showalter, (1981). "Feminist criticism in the wilderness." Critical inquiry 8, Winter, The New Feminist Criticism, pp. 243-270.

Vice, S. (1997). Introducing Bakhtin. Manchester: Manchester University Press.

Voloshinov, V.N. (1929) Marxism and the philosophy of language. Tr. David S. (1973). New York and London: Seminar Press.