Derin Kökler belgeseline görsel antropolojik bir bakış

Bu çalışmada halk kültürü unsurlarının akarfilme aktarımı konusu. Derin Kökler belgeseli örneğinde incelenmiştir. İnceleme, Derin Kökler belgeselinin, içerik ve yapısal açıdan ne gibi özelliklere sahip olduğu ve diğer belgesel filmlerden ne gibi farklaruun olduğu sorularından hareketle belgeselin yönetmeniyle yapılan mülakat verilerinin analiz edilmesi ve belgesel bölümlerinin izlenmesi aracılığıyla sonuçlandırılmıştır. Ayrıca belgesel bölümleri, karakteristik özellikleri açıklanarak konularına göre sınıflandırılmış, bu sınıflandırma ise Sedat Veyis Ömek'in Türk Halkbilimi adlı kitabında "Halkbilimi Kadroları" olarak nitelendirdiği konu başlıklarına göre yapılmıştır. İncelemede belgesel film ve etnografık film kavramlarından hareketle, Derin Kökler belgeselinin halk kültürü odaklı çalışmalar içerisinde nerede durduğu açıklanmıştır. Belgeselin künyesi ise şu şekildedir: Derin Kökler: Alper Tunga Özdemir yönetmenliğinde yapımına 2004 yılında başlanan beşer dakikalık bölümlerle TRTde yayınlanan ve toplamda 350 bölümden oluşan bir belgesel film serisidir. Bu belgesel film serisinin çekim süreci yaklaşık dört yıl sürmüş ve 2007 yılında çekimleri tamamlanmıştır. Belgeselin en önemli özelliği beşer dakikalık süre içerisinde konu aldığı geleneği başından sonuna kadar izleyiciye sunmasıdır Belgeselde yeni kuşaklara aktarılacak ölçüde estetik bir yapı bulunmaktadır. Bu durum da halk kültürü unsurlarının tanınıp korunması açısından önemli bir konumdadır. Bu çalışmaya göre halk kültürü unsurlarının popüler bir uzantısı olan Derin Kökler belgeseli; halk kültürünün korunması, gelecek kuşaklarca tanınması ve araştırmacılara kaynak olması bakımından önemli bir yere sahiptir.

A visual anthropological review on documentary of Derin Kökler

In this study to transfer the elements of folk culture on film, Derin Kökler documentary, taken as examples. The review, features of Derin Kökler documentary such as content and what is the structural aspects and differences than other documentary. The review concluded as analyzing the data which collecting by an interview with documentary director and monitoring the documentary sections. In addition, the parts of documentary were classified according to their subjects and the general characteristics of parts were explanied.This classification methodology is made according to the topics in which described as 'Halkbilimi Kadroları' in the book of Sedat Veyİ6 Örnek named 'Turkish Folklore". Notions of documentary and ethnographic film movement examination, where the stops will be announced in the Derin Kökler oriented works of folk culture. Identification of the documentary: Derm Kökler: The construction started in 2004, directed by Alper Tunga Özdemir published at TRT sections and a total of five minutes of a documentary film series consisting of 350 chapters. This lasted for about four years the process of shooting a documentary film series, and shots were completed in 2007. The most important feature of the subject within five minute documentary which presents the viewer from beginning to end the tradition. There are substantially transferred to new generations in the documentary, an aesthetic structure. This situation is not only important for the protection of the recognized elements of folk culture. According to this study, Derin Kökler documentary study of folk culture, folk culture, protection, recognition of future generations and researchers have an important place in terms of being the source.

___

  • Benjamin, Walter. 'Toplumlar Nasıl Anımsar?'' Istanbul: Ayrıntı Yayınlan: 1999
  • Belkaya Şavk, A.GülümBer. Film Çözümlemede Temel Yaklaşımlar İstanbul: Der Yayınları: 2001
  • Cereci, Sedat. Belgesel Film İstanbul: Şule Yayınları: 1997
  • Connerton, Paul. 'Toplumlar Nasıl Anımsar?"İstanbul: Ayrıntı Yayınları: 1999
  • Erginer, Gürbüz. "Halkbilimde Görüntü Belgesi Olarak Akarfilmin Kullanılması" Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, (1982): 129- 151.
  • Foster, Hal. Gerçeğin Geri Dönüşü: Yüzyılın Sonunda Avangard (Çev. Esin Hoşsucu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları: 2009
  • Güngören, Ahmet. Sineantropos: Marjinal Antropoloji Yazıları İstanbul: Yol Yayınları: 2004
  • Kolker, Robert. Film, Biçim ve Kültür Ankara: De Ki Yayınları: 2011 Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı: Sinema, Medya ve Mültimedya Dünyası (Çev. Ertan Yılmaz) İstanbul: Oğlak Yayınları: 2010
  • Oğuz. M. Öcal. Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?" Ankara: Geleneksel Yayıncılık, 2009
  • Özden, Zafer. Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi Ankara: İmge Yayınları: 2004
  • Örnek, Sedat Veyis. Türk Halk Bilimi Ankara: İş Bankası Yayınlan: 1977
  • Rotha, PauL Belgesel Sinema Ankara: İzdüşüm Yayınlan: 2000
  • Sontag, Susan. Fotoğraf Üzerine İstanbul: Altıkırkbeş Yayınlan: 2011
  • Tobias Michael. Belgesel Film Yapım Sanatı. Gerçeği Arayış istanbul: Kolaj Yayınları: 2007
  • Yıldırım, İskender. "Ankara ve Tokat İllerinde Yaşayan Bakırcılık Üzerine Görsel Etnog-rafik Bir Çalışma" Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara. Ankara Üniversitesi,2005
  • Özdemir, Alper Tunga, yön. "Derin Kökler" TRT, 2004.
  • Özdemir, Alper Tunga. "Görüşme Notlan" Görüşmeyi Yapan: Osman Nuri Yüce, 18 - 19 Kasım 2011, 8 Temmuz 2012, 3 Ağustos 2012, Ankara