Otoritenin Teolojik Meşruiyeti: Kutsal Bir Fenomen Olarak Otorite

Birçok dinsel gelenek kutsal bir fenomen olarak kabul ettiği otoriteyi, enkutsal olan Tanrıyla ilişkilendirir. Tanrı en üst otoritedir ve otorite yetkisinesahip olan tüm gü.ler meşruiyetini tanrıdan almak durumundadır.Bazı dinsel gelenekler tanrıdan hareketle mevcut otoriter gü.lerin meşruiyetinitartışır. Buna göre tanrının belirlemiş olduğu kurallara ve sınırlarariayet ediyorsa otorite meşru olarak kabul edilir. Bazı dinsel geleneklerdeise mevcut otoriter yapılar esas alınarak bunlara teolojik meşruiyet zeminioluşturulur. Kral-tanrı kültü bağlamında otoriter gü.lerin değerlendirilmesibu bağlamdadır. Bunun dışında en dikkat çekici perspektif ise tanrınındünyevi egemenlik alanını insana bıraktığı ve bu doğrultuda nasılolursa olsun her otoriter yapının teolojik bir meşruiyete sahip olduğu yaklaşımıdır.Özellikle Hıristiyanlık tarafından dillendirilen bu yaklaşımın, birşekilde günümüzdeki sekülerizm, liberalizm ve demokrasi gibi yapıların gelişimiyle yakın ilişkisi vardır.

Theological Justification of Authority: Authority as a Sacred Phenomenon

The authority that has been accepted as a sacred phenomenon by manyreligious traditions is related to God who is the highest authority and thereforeall powers that have the right of authority have to legitimize theirauthority by God. Some religious traditions question the legitimacy of authoritarianpowers, and accept it as legitimate if it is appropriate to therules and orders defined by God. Some traditions, on the other hand, acceptthe current authorities as legitimate and supply them a background of theologicaljustification. The cult of king-God supplies a perspective in thisdirection. Also the doctrine of every authoritarian structure was foundedby God, and consequently has a legitimacy supplies a theological justificationto all authorities. This doctrine that is expressed particularly by Christianityis closely connected to the development of such social structures assecularism, liberalism and democracy. Key Words: Authority, theological justification,

___

  • Josephson, J.A., The Invention of Religion in Japan, University of Chicago Press 2012. Kotan, Ş., Kur’an ve Tarihselcilik, İstanbul: Beyan 2001.. Liade, M, L.E. Sullivan, “Deus Otiosus”, Encyclopedia of Religion, (second edition), ed. L. Jones, c. 4, Thomson Gale, 2005. Mortimer, E., Faith and Power: The Politics of Islam, London: Faber and Faber 1982. Paul, S.M., Studies in the Book of Covenant in the Light of Cuneiform and Biblical Law, Leiden: Brill 1970. Schoeps, H.J., Paul: The Theology of the Apostle in the Light of Jewish Religious History, tr. H. Knight, Philadelphia: The Westminster Press 1961. Tertullian, The Apology, xxxiii, http://www.newadvent.org/fathers/ 0301.htm (Copyright © 2000 by Kevin Knight). Westmoreland, C., Deism: The Knowledge of God –Based Reason and Nature, Lulu Press 2015. Weaver, J.D., “Violence in Christian Theology”, http://www.crosscurrents. org/weaver0701.htm. Seib, P., D.M. Janbek, Global Terrorism and the New Media; The Post-Al Qaeda Generation, New York: Routledge 2011. Silberman, I, E.T Higgins, C.S. Dweck, “Religion and the World Change: Violence and Terrorism versus Peace”, Journal of Social Issues, 61:4, 2005. “The Religiousness of Violence”, (the Editors), Numen, 52:1, 2005. Unqureanu, Daniel, “Sayyid Qutb’s Ideological Influence on Contemporary Muslim Communities Accross Western Europe”, International Journal of Philosophy of Culture and Axiology, 7:2, 2010.