Malik Bin Nebi’de Sömürülebilirlik Olgusu The Fact of Colonizability in Malek Bennabi

Bu makale Malik Bin Nebi’nin sömürülebilirlik kavramını incelemektedir. Bin Nebi modern İslam toplumunun yenilenmesinin koşuları hakkındaki kitaplarıyla tanınan önemli bir düşünürdür. Medeniyet probleminin özünü derinlemesine incelemiştir. Bin Nebi’ye göre dinin, ahlaki ve sosyal fonksiyonu, medeniyet kurulmasına büyük ölçüde katkıda bulunur. Zihinlerin sömürgeleşmesi Müslümanları ahlaki ve psikolojik bir çözülmeye doğru götürmüştür. O, Müslümanların gerilmesine neden olan sömürgeleşme probleminin dışarıdan değil, içeriden kaynaklandığını iddia etmiştir. İnsanlar sadece sömürülebilir olduğundan sömürgeleştirilir. Sonuç olarak Bin Nebi, sömürgeleşmenin temel sebebinin ölü fikirler olduğunu düşünür ve bunu sömürülebilirlik olarak ifade eder. 

The Fact of Colonizability in Malek Bennabi

This article examines Malek Bennabi’s concept of colonizability. Bennabi is a prominent thinker known by his works about the conditions of renaissance of the modern Islamic society. Bennabi has deeply studied the core of problem of civilization. According to Bennabi, moral and social function of religion contributes in the establishment of civilization on a large scale. Colonization of minds has driven Muslims towards a state of moral and psychological decay. He contends that the causes of the Muslims’ decline did not come from outside but most importantly there are some internal causes. The people are only colonized because of that they are able to be colonize. Consequently, Bennabi considers the dead ideas as causing the basis for colonization and expresses it as colonizability.

___

  • Abu-Rabi’, Ibrahim M., Intellectual Origins of Islamic Resurgence in the Mo- dern Arab World, State University of New York Press, Albany, 1996.
  • Arkoun, Muhammed, el-İslam, Urubba, el-Ğarb; Rıhanatu’l-Ma’na ve İrada- tu’l-Heymene, çev. Haşim Salih, Daru’s-Saki, 1. Bs., Beyrut, 1990.
  • Bariun, Fevziye, ‚Malik Binnebi ve İslam Ümmetinin Fikri Problemleri‛, çev. Özlem Ertuğ, İslami İlimler Dergisi, 1993, C. 1, S. 2, s. 62-74.
  • Binder, Leonard, ‚Oryantalizmin Yapıçözümü‛, Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm, der. Abdullah Topçuoğlu, Yasin Aktay, 2. Baskı, Vadi Yayınları, Ankara, 1999. s. 170–224.
  • Curie, K. Chong, ‚Oryantalizm ve Batının Kendini Anlama Sorunu‛, çev. Özkan Gözel, Tezkire, Sayı: 25, Mart/Nisan 2002, s. 163–168.
  • el-Efendi, Abdulvehhab, Kendi Hareketimi İncelemek; Kinizmsiz Bir Sos- yal Bilim, Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm, der. Abdullah Topçuoğlu, Yasin Aktay, 2. Baskı, Vadi Yayınları, Anka- ra, 1999, s. 312–330.
  • Raşid Bin İsa İle söyleşi, ‚Türkiye, Tarihi Görevini Yerine Getirmek İçin Geri Dönüyor‛ Özgün Duruş, 10-05-2010.
  • Khaldi, A., ‚Önsöz‛, Malik Bin Nebi, Cezayir’de İslama Yeniden Doğuş, çev. Ergun Göze, Yağmur Yayınları, İstanbul, 1973, s. 9–14.
  • Kureyşi, Ali, et-Tağyîriü’l-ictimai inde Malik b. Nebi, Kahire: ez-Zehra li’l- İ’lami’l-Arabî, 1989.
  • Merad, Ali, Çağdaş İslam, çev. Cüneyt Akalın, İletişim Yayınları, İstanbul, t.y.
  • Mertcan, Hakan, ‚Oryantalizm-Sömürgecilik İlişkisi: Batılı Fatihlerin Kılı- cından Alaaddin’in Lambasına Uzanan ‚Aşk‛ın Bitmeyen Kanlı Serüveni‛, Milel ve Nihal, C. 4, S. 2, 2007, s. 11-28.
  • Mitchell, R., The Society of The Muslim Brothers, Oxford University Press, London, 1966.
  • Muskavi, Ömer, ‚Takdim‛, Malik Bin Nebi, fî Mehebbi’l-Ma’reke: İrhasatü’s- Sevre, Dımaşk: Dârü’l-Fikr, 1981, s. 7–9.
  • Nebi, Malik Bin, Cezayir’de İslama Yeniden Doğuş, çev. Ergun Göze, Yağmur Yayınları, İstanbul, 1973.
  • Nebi, Malik Bin, Fikrat Kaminwîlth Islamî, Mektebetü Ammar, Kahire, 1971.
  • Nebi, Malik Bin, İslam Dünyasında Fikir ve Put, çev. Cemal Aydın, Boğaziçi Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Nebi, Malik Bin, Kur’an Fenomeni, çev. Yusuf Kaplan, Külliyat Yayınları, İstanbul, 2008.
  • Nebi, Malik Bin, Kültür Sorunu ve Bir Toplumun Doğuşu, çev. Salih Özer, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 2000.
  • Nebi, Malik Bin, Savaş Esintisi; Sömürünün Gerçeği, çev. Salih Özer, Ankara Okulu Yayınları, Ankara, 1997.
  • Nebi, Malik Bin, Şurutu’n-Nahdah, trc. Ömar Kamil Sekavi ve Abdussabur Şahin, Nedvetü Malik Bin Nebi ve Daru’l-Fikr, 1979.
  • Nebi, Malik Bin, Teemmülat, 5. bs., Beyrut: Dârü’l-Fikri’l-Muasır, 1991.
  • Nebi, Malik Bin, Vichetü’l-Alemi’l-İslâmî, trc. Abdüssabur Şahin, 5. bs., Dımaşk: Dârü’l-Fikr, 1986.
  • Raza, Mohammad S., Islam in Britain: Past, Present and Future, Volcano Press, Leicester, 1991.
  • Tibawi, A. L., ‚English Speaking Orientalism: A Critique of Their Appro- ach to Islam and Arab Nationalism‛, The Muslim World, 53, 1963, s. 298-313.
  • Watt, W. Montgomery, Muslim-Christian Encounters: Perceptions and Mis- perceptions, London: Routledge and Kegan Paul, 1991.