Kutsalın Sınırlarını Çizmek: Beytülmakdis ve Kutsal Diyar

Risaletten kısa bir süre sonra, henüz 7. Yüzyılda, İslam Peygamberi Hz.Muhammed, yaşadığı bölgeden daha uzak coğrafyalarla da ilgilenmeyebaşladı. Kuran ayetleri Beytülmakdis’ten ve çevre bölgelerinden bahsediyordu.(Bu bölgelerin ehemmiyeti Kur’anî terminolojide mündemi.tir.) Ancakbu bölgelerin özelde coğrafi kapsamına ve kavramlarına yönelik, dahagenelde ise Kur’an coğrafyalarını ele alan çalışmalar oldukça sınırlıdır.Aksa Camiini çevreleyen, Arz-ı Mukaddes ya da Kutsal Diyar ve BereketliTopraklar olarak adlandırılan bölgeler ise, geçmişte birçok kişi tarafındankonu edilmiştir.

Mapping the Borders of Holiness: Islamicjerusalem and Its Holy Land

In the seventh century, soon after his Prophethood, Muhammad startedto refer to regions far beyond his reach. Qur’anic verses were making referenceto a city of Bayt al-Maqdis and to the regions around it. The importanceof these regions is embedded within Quranic terminologies. Therehas, however, been little study into the geographical extents of these regionsand concepts or, even more generally, into the geographies of theQur’an. The extent of the regions around al-Aqsa Mosque, namely the HolyLand or the land of Bayt al-Maqdis, and the Land of Barakah, have beenmentioned by many scholars in the past. This paper will deal with theseMuslim concepts and contrast them with the Christian and Jewish notions.This is together with drawing parallels with another Quranic concept of theMakkan Haram

___

  • Abū Hayān, M. (2001). Tafsīr al-BaHr al-MuHīṭ, ed. A.‘Abd al-Mawjūd & A.Mu‘awadh. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyah.
  • Al-Rabi, F. (2009). Islamicjerusalem: the First Qiblah. Journal of Islamicjerusalem Studies, 10, 1-26.
  • Al–Ratrout, H. (2005). Al-Aqsa Mosque in Quranic Archaeology. Journal of Islamicjerusalem Studies, 6, 1-32.
  • Al–Ratrout, H. (2008). Makkah and Islamicjerusalem: A Divine Prototype and Sacred Concepts. In K. El-Awaisi (Ed), Geographical Dimensions of Islamicjerusalem. Newcastle: Cambridge Scholars Press.
  • Al-Alūsī, M. (1994). RūH al-Ma‘ānī fī Tafsīr al-Qur’an al-‘Aẓīm wal-Sab‘al-Mathanī. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyah.
  • Al-Azraqī, M. (2002) Akhbār Makkah wa mā Jā’ fīhā min al- thār ed, R.MalHas. Makkah: Maktabat al-Thaqāfah.
  • Al-Bagdadi, Muhammad. (1985) al-Munamaq fi Akhbar Quraysh. Beirut: Alam al-Kutub.
  • Al-Bakrī, A. (1992). Kitāb al-Masālik wal-Mamālik. Tunisia: al-Dār al-‘Arabiyah lil-Kitāb.
  • Al-Barūsī, I. (1985). Tafsīr Rūh al-Bayan. Beirut: Dār Ihya’ al-Turath al- ‘Arabī.
  • Al-Baydāwī, (nd). Tafsīr Anwar al-Tanzil wa-Asrar al-Ta’wīl,[electronic book], The Tafsir , accessed October 2017.