Kutsalı Konumlamak: Haram Bölgesi-Mekke

İslam, kutsal mekân ve sınır düşüncesini yedinci yüzyılın başından itibarengeliştirmiştir. Başlangıcından beri Kâbe ve Mescidi Aksa, iki kutsal modelolarak tanımlanır. ..üncü kutsal merkez, Medine’ye göç sonrası İslaminancı içerisinde kutsal olarak kabul edilen son mekân, Mescidi Nebevi’dir. Kutsal bölgeler ya da kutsal alanlar, ilahi takdisin bir yansıması olarak, merkezinde caminin olduğu mekânsallıklar üretmiştir. Bölgelerarası kutsal şehirler denebilecek, diğer coğrafyalarca bilinen ve kutsal seyahat merkezleri olan mekânlar, Hıristiyanlık gibi diğer dinlerde de mevcuttur. Mekke ve çevresi, tüm Arabistan’ın ilk dönem dinleri için hayati önemi haizdi. İslam, Arz-ı Mukaddes dışında, kutsallığı daha önceki hiçbir bölge için değil yalnızca Mekke için tasdik etti ve yeniden kurdu. İslam dinine göre Mekke’nin kutsallığı, Hz. İbrahim’in monoteist inanç pratiklerine dayanan bakiyeyi devralan pagan Araplarda da g.rülebilir.

Mapping the Sacred: The Haram Region of Makkah

Islam in the seventh century advanced the idea of sacred space andboundaries right from its outset. Identifying from the beginning two regionsof divine archetype, namely around the Ka‘bah and al-Aqsa Mosque.A third centre was latter incorporated after the migration to Madinah,namely the Prophet’s Mosque, as the last space to be enshrined within theIslamic creed. Sacred regions or sanctuaries were endorsed or established,with mosques at its centre, as part of divine sanctification to the site andregion. The Haram region of Makkah will be investigated in this paper, inaddition to another broader region; the stations of mawaqit, in order tomap out the extent of the sacred and its boundaries.

___

  • Al–Ratrout, H. (2005). Al-Aqsa Mosque in Quranic Archaeology. Journal of Islamicjerusalem Studies, 6, 1-32. Al–Ratrout, H. (2008). Makkah and Islamicjerusalem: A Divine Prototype and Sacred Concepts. In K. El-Awaisi (Ed), Geographical Dimensions of Islamicjerusalem. Newcastle: Cambridge Scholars Press. Al-‘Awaji, A. (2014). Ahadith Mawaqit al-Hajj wal-Umrah al-Makaniyah, Dirasah Mawdu’iyah. Majalat al-‘Ulum al-Shar’iyah (Journal of Islamic Studies), 31, 121-192. Al-Azraqî, M. (2002) Akhbâr Makkah wa mâ Jâ’ fîhâ min al-Âthâr ed, R.Malhas. Makkah: Maktabat al-Thaqâfah. Al-Bagdadi, Muhammad. (1985) al-Munamaq fi Akhbar Quraysh. Beirut: Alam al-Kutub. Al-Bukhârî, M. (1998). Ṣahih al-Bukhârî: al-Musnad al-Ṣahih al-Mukhtaṣar min ’Umūr Rasul Allah Ṣalâ Allah ‘Aliyh wa-Sallam wa-Sunnanih wa Ayyâmih. Riyadh : Dar al-Afkar al-Dawliyah. Al-Falih, M. (1993). Mawaqit al-Hajj wal-Umrah al-Makaniyah: Bayanha wal- Ahkam al-Mutalika biha. Riyadh: Maktabat al-Ma’rif lil-Nashir wal- Tawzee’. Dhaish, A. (nd). Al-Haram al-Makî al-Sharîf wal-A‘lâm al-Muhiṭa bih (Makkah, Saudi Arabia: Makṭabaṭ wa-Maṭba‘aṭ al-Nahahḍah al-Hadîthah). El-Awaisi, A. (2005). Introducing Islamicjerusalem. Dundee: Al-Maktoum Academic Press. El-Awaisi, A. (2007). Mapping Islamicjerusalem: A rediscovery of geographical boundaries. Dundee: ALMI Press. El-Awaisi, K. (2014), Selected Qur’anic Verses on Islamicjerusalem and their Exegesis, Journal of Islamicjerusalem Studies, 14, 1-26. Al-Fakihî, M. (1998). Akhbâr Makkah: fî Qadîm al- Dahr wa-Hadîthuh. Beirut: Dâr Khaḍr. Al-Fasi, Muhammad. (1985) Shifa’ al-Gharam Bi-Akhbar al-Balad al-Haram. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi. Al-Fayrūzabâdî, M. (1991). Al-Qâmūs al-Muhîṭ. Beirut: Dâr Ihya’ al-Turath al- ‘Arabî. Al-Ghazali, Muhammad. (1997) al-Wajeez fi fiqh al-Imam al-Shafi. Beirut: Dar al-Arqam ibn Abi al-Arqam. Al-Hamawi, Y. (1995). Mu‘jam al-Buldân. Beirut: Dâr Sadir.